نسیم گیلان

آخرين مطالب

تفکیک از مبدا مهمترین راه حل زباله های روستایی است اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - لاهیجان- تولید میزان بالای پسماند و دفع نامناسب و انباشت آنها در جنگل و کنار رودخانه ها از مهمترین مشکلات زیست محیطی گیلان به شمار می رود.
به گزارش ایرنا،این در حالی است که 75 درصد زباله های تولیدی در روستاها قابل تبدیل به کود طبیعی است و کمتر خانواده روستایی بی بهره از باغچه و محوطه ای برای دفن پسماندهای تر و قابل تبدیل به کمپوست می باشد.
از این رو جمع آوری زباله از روستاها و تحویل یا دفع آنها در یک مکان خاص روش نادرستی است که اجرا می شود چرا که زباله های تر نظیر باقی مانده میوه و سبزیجات و مواد غذایی را می شود به خوراک دام رساند یا برای تبدیل به کود درون باغچه دفن کرد و زباله های خشک خصوصا ظروف پلاستیکی ، حلب و غیره را هم به ضایعاتی ها داد تا اندک درآمدی برای روستایی باشد .
در حوزه جمع آوری زباله چه در روستا و چه در شهر بحث آموزش خانوارها برای تفکیک زباله در مبدا و نه در مقصد دارای اهمیت بوده و به کاهش حجم زباله کمک شایانی می کند و این آموزش در شهرستان جنگلی و گردشگرپذیری چون سیاهکل الزامی است .
متاسفانه دیده می شود که زباله هایی که از محیط روستا توسط دهیاری ها جمع آوری می شود یا در دل جنگل و یا کنار رودخانه ها دفع می شود که ضربه ای جبران ناپذیر به طبیعت وارد می کند.
در همین زمینه رئیس اداره محیط زیست شهرستان سیاهکل در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: زباله یک تهدید نیست بلکه یک فرصت است.
لطیف جواهر دشتی افزود :اگر زباله درست مدیریت شود نه تنها معضل نیست بلکه ثروت محسوب می شود.
وی با بیان این که تفکیک زباله خصوصا در روستاها به کاهش حجم زباله تولیدی کمک زیادی می کند تاکید کرد تفکیک زباله باید در مبداء صورت بگیرد و نه در مقصد و برای انجام این مهم بحث آموزش خانوارها بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود : کاهش حجم زباله یکی از اولویت های ماست و در بحث مدیریت پسماند برای هر فرد 800گرم تا یک کیلوگرم زباله روزانه در نظرگرفته شده که البته در بهار و تابستان کمی بیشتر و زمستان و پاییز اندکی کمتر است .
وی اظهار داشت : معتقد هستم در حوزه روستایی زباله نباید جمع آوری شود اگر زباله در مبدا تفکیک شود اصلا چیزی برای جمع آوری باقی نمی ماند چرا که در روستا بیشتر زباله های تولیدی به طبیعت برمی گردد و استفاده دام و مرغ و خروس و کود می شود.
رییس اداره محیط زیست سیاهکل با بیان این که زمانی که سطل زباله را در روستا گذاشتیم در واقع تیر خلاص را به مدیریت پسماند زدیم متذکر شد:ما اگر بتوانیم زباله روستاها را درست مدیریت کنیم از فشار زباله ها در حوزه شهری هم کم خواهیم کرد.
این مسئول یاداور شد: در حوزه زباله های شهری آنچه که شهرداری های شهرستان سیاهکل به ما آمار داده اند چیزی حدود 22 تن زباله تولیدی شهر سیاهکل و دیلمان است و با احتساب آمار افرادی که در حوزه تفکیک زباله کار می کنند 4تا5تن زباله خشک در مقصد تفکیک و جدا سازی می شود که این امری اشتباه است .
جواهر دشتی افزود : حدود 16 تا 17 تن زباله براساس قراردادی که با شهرداری لاهیجان دارند در آنجا تحویل داده می شود و البته زباله های روستایی جدای از این آمار هستند و دهیاری ها تا اکنون آماری به ما نداده اند .
وی خاطرنشان کرد: ما باید اول معضل زباله را بشناسیم تا درست تصمیم گیری کنیم و من معتقد هستم که زباله روستا نباید از آنجا بیرون بیاید و حدود 70 تا 75 درصد از زباله های تولیدی روستاها قابل برگشت به طبیعت و تجزیه پذیر هستند.
این کارشناس ادامه داد: قانونگزار در مدیریت پسماند تکلیف همه سازمان ها و نهاد ها را مشخص کرده از زباله های کشاوزی و صنعتی گرفته تا پزشکی و غیره و کار سازمان محیط زیست هم نظارت درست بر حسن اجرای این قانون است .
رییس اداره محیط زیست سیاهکل تصریح کرد: اگر قانون درست اجرا شود خیلی از مشکلات ما در حوزه پسماند و زباله ها حل خواهد شد.
جواهر دشتی ادامه داد: سال گذشته 4 روستا در بخش مرکزی شهرستان سیاهکل را به عنوان روستاهای آزمونه یا پایلوت برای بحث آموزش و تفکیک زباله انتخاب کردیم و با مردم آموزش های لازم در حیطه تفکیک زباله ها داده شد و الان اطلاعات مردم این روستا نسبت به سایر روستاهای سیاهکل در زمینه تفکیک از مبدا زباله بیشتر است
وی اظهار داشت: اخیرا برنامه ای را محیط زیست استان تحت عنوان روستای پاک مطرح کرده و قرار است 300 روستا در استان گیلان به عنوان روستای پاک معرفی شوند که سهم شهرستان سیاهکل 22 روستا می باشد.
وی با اشاره به اینکه تمام این 22 روستا در بخش مرکزی سیاهکل قرار دارند افزود: قرار است با کمک تشکل ها ی مردم نهاد و سمن ها به مردم 22 روستای شهرستان سیاهکل آموزش لازم در زمینه تفکیک زباله و بحث پسماند به صورت سازمان یافته و تشکیلاتی داده شود .
جواهر دشتی با بیان اینکه در روز گذشته مسیر جاده اصلی سیاهکل به دیلمان را به صورت نمادین از زباله پاکسازی کردیم افزود: متاسفانه با وجود سطل زباله دیده می شود که مردم و گردشگران زباله ها را در اطراف می ریزند و تازمانی که مردم به این اولویت و ضرورت نریختن زباله در طبیعت و بحث تفکیک از مبدا زباله نرسند ما با معضل زباله روبه رو خواهیم بود.
وی با تاکید بر این که حفاظت و پاک نگه داشتن طبیعت یک وظیفه ی همگانی می باشد تصریح کرد: الان کاری که پیمانکار تفکیک زباله در شهرستان می کند ، زباله ها را تحویل و در یک محوطه وارد می کند و ازآنجا کار تفکیک را انجام می دهد کاری بسیار اشتباه است تفکیک باید در خانه ها صورت بگیرد نه در مقصد.
*صدور اخطاریه برای 14 دهیاری
او با اشاره به نظارت محیط زیست گفت : ما بسیار مسئولانه نظارت داریم و سال گذشته برای 14 دهیاری در شهرستان سیاهکل به خاطر ریخت و پاش زباله در روستاها و دفن نا مناسب زباله اخطاریه صادر کردیم .
وی اظهار داشت: تاکید ما به دهیاری ها خصوصا روستاهای واقع در حاشیه جاده های اصلی این است که با حساسیت بیشتری به جمع آوری زباله ها از دامن طبیعت و کنار جاده اقدام کنند.
جواهر دشتی ادامه داد: خیلی از دهیاری ها قراردادی با تعاونی دهیاری ها ندارند که این تعاونی با امکاناتی که دارد قرار بود زباله ها از روستاها را جمع آوری و دفع کند و بسیار دیده می شود که خیلی از روستاها دهیاری ها زباله را جمع آوری می کنند و در چوشل اجازه ورود و خالی کردن زباله به آنها داده نمی شود و آن را برمی گردانند و در در دامن طبیعت رها می کنند که این امری غیر اصولی و اخلاقی است .
رییس اداره حفاظت محیط زیست سیاهکل در خاتمه با بیان این که اکوسیستم گیلان بسیار شکننده است و رعایت موضوع در اینجا هم باید قوی تر باشد تاکید کرد: ما در حوزه زباله و پسماند چاره ای جز آموزش و تفکیک از مبداء و صنایع تبدیلی نداریم و اگر کاهش حجم زباله در حوزه روستایی را عملیاتی کنیم دیگر چندان نیازی به احداث کارخانجات زباله سوز نداریم.
با توجه به خطرات بسیار دفع نامناسب زباله در محیط به ویژه در نزدیکی منابع آبی ، معضل و مشکل زباله باید به نحوی درست مدیریت و حل و فصل شود و بحث زباله تولیدی روستایی هم باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد چرا که با آموزش درست می توان از تولید حجم زیادی از زباله جلوگیری کرد .
بحث شیرابه زباله بسیار خطرناک است و باید به آن توجه شود واگر همین الان جلوی ریختن زباله در جایگاه دفع زباله گرفته شود تا 50 سال دیگر هم شیرابه ی زهرآگین این پسماندها دامن محیط زیست را رها نخواهد کرد و این آلاینده ها آب های زیرزمینی را نیز آلوده خواهد کرد.
7297 /6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/72485/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان