نسیم گیلان

آخرين مطالب

مصائب ناتمام زبان فارسی در افغانستان علمي

مصائب ناتمام زبان فارسی در افغانستان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - خراسان / در نشست خبری جشنواره ادبی «پارسی وطن است» تازه‌ترین زوایای فارسی ستیزی طالبان، تحلیل و بررسی شد
پس از تسلط طالبان بر افغانستان اگرچه در ماه‌های ابتدایی تحرکاتی را علیه زبان فارسی در افغانستان به‌صورت نامحسوس آغاز کرد، اما پس از گذشت مدتی رفته‌رفته این عملیات تروریستی علیه زبان فارسی حالت جدی‌تری به خود گرفت تا جایی که امروز حکومت طالبان از هیچ‌گونه اقدامی علیه این زبان که یکی از مهم‌ترین حلقه‌های اتصال کشورهای فارسی‌زبان به شمار می‌آید، فروگذار نیست. از ماه‌های ابتدایی این اقدامات، روزنامه خراسان در کنار بسیاری از استادان زبان فارسی ایران، افغانستان و تاجیکستان آگاهی بخشی درباره این خطر بزرگ را شروع کرد. به‌تازگی موسسه «در دری» و «بنیاد شهید احمد شاه مسعود» در ادامه اقدامات پیشگیرانه خود در مقابل فارسی ستیزی طالبان، اقدام به برگزاری جشنواره بین‌المللی «فارسی وطن است»، کرده است.
صبح روز گذشته محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده صاحب‌نام افغانستانی در نشست خبری این جشنواره که در دفتر «بنیاد شهید احمد شاه مسعود» در مشهد برگزار شد، گفت: با توجه به اقدامات فارسی ستیزانه طالبان که روزبه‌روز رنگ و روی شدیدتری به خود می‌گیرد، اگر نجنبیم در آینده شاهد اتفاقات ناگوارتری خواهیم بود. باید به این نکته اساسی توجه داشت که اقدامات امروز طالبان اگرچه در کشور افغانستان به زبان و ادبیات فارسی می‌تازد، اما بی‌تردید عواقب آن زبان فارسی و تمام کشورهای فارسی‌زبان را تهدید می‌کند.
وی افزود: امروز کشورهای فارسی‌زبان ازجمله ایران می‌توانند با تقویت نیروهای انسانی افغانستانی که به خلق آثار هنری می‌پردازند، باعث ماندگاری این نخبگان فارسی‌زبان در ایران شوند و با جلوگیری از مهاجرت این فارسی‌زبانان به کشورهای دیگر زمینه‌های پاسداشت زبان فارسی را فراهم کنند. اگرچه چند سال پیش پیگیری‌هایی برای حل مشکلات اقامت فرهنگیان افغانستانی در ایران انجام شد، ولی متاسفانه به نتیجه خاصی نرسید. حمایت‌های مطبوعاتی و انتشاراتی آثار نخبگان فرهنگی و ادبی افغانستان از دیگر راه های حفظ زبان فارسی در افغانستان است که با حمایت کشورهای فارسی‌زبان شتاب فارسی ستیزی طالبان را کندتر می‌کند.
این شاعر افغانستانی خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاه‌های سیاسی برخی کشورهای فارسی‌زبان گاهی وضعیت پاسداشت فارسی را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند. گاهی همین نگاه‌ها باعث می‌شود زبان فارسی به‌عنوان ابزار پیوند تمدنی کشورهای فارسی‌زبان کاملاً نادیده گرفته شود.
جایگزینی زبان بدوی به‌جای فارسی
همچنین دکتر شمس الحق آریانفر، رئیس بنیاد شهید احمد شاه مسعود گفت: نشست امروز که به مناسبت اولین مسابقه بین‌المللی به «نام پارسی وطن است » ، تلاشی برای مبارزه با فارسی ستیزی طالبان به شمار می‌آید. امروز در افغانستان زبان فارسی به‌وسیله گروهی که به افغانستان مسلط شده اند، تهدید می‌شود، این گروه زبان ریشه‌دار فارسی را به رسمیت نمی‌شناسد و قصد دارد زبانی بدوی را جایگزین کند. تصور کنید در کشوری که سال‌های سال مردمان آن به زبان فارسی سخن می‌گفته‌اند، هیچ کتابی به زبان فارسی اجازه چاپ ندارد. اگر جایگزینی زبان پشتو به‌جای فارسی تحقق یابد، افغانستان به سمت‌وسوی جامعه‌ای بدوی پیش می‌رود. همه فارسی‌زبانان باید به این نکته توجه داشته باشند که امروز فاجعه‌ای در افغانستان در حال رخ دادن است که عواقب آن دامنگیر همه کشورهای فارسی خواهد شد.
 وی در تشریح جشنواره بین‌المللی فارسی وطن است، افزود: به‌منظور مقابله با فارسی زدایی افغانستان باید اقدامات زیادی در دستور کار قرار گیرد که یکی از آن‌ها انجام کارهای پژوهشی و جشنواره‌های ادبی بین کشورهای فارسی‌زبان است. یکی از اهداف دیگر برگزاری مسابقه «فارسی وطن است»، جلب کردن توجه همه فارسی زبانان جهان به سمت مصائب امروز زبان فارسی در افغانستان است.
نابودی گنجینه فارسی به سبک طالبان
سید ابوطالب مظفری رئیس موسسه در دری نیز در این نشست گفت: ما در روزگاری به سر می‌بریم که آفت‌های زیادی متوجه ثروت‌های ملی‌مان است. بی‌گمان یکی از ثروت‌های هر کشوری زبان آن کشور است. امروز در افغانستان ثروت ملی زبان فارسی در حال به تاراج رفتن و نابودی است. طالبان با این استدلال که زبان فارسی،‌زبان قومی است کمر به نابودی این زبان،‌بسته است.
وی افزود: کشورهای فارسی‌زبان باید به این نکته مهم توجه کنند که زبان فارسی،‌زبان دوم جهان اسلام است که ارزش‌های مذهبی را به مردم منتقل می‌کند. درنتیجه ستیز با این زبان، ستیز با یکی از مهم‌ترین ابزارهای انتقال دین نیز به شمار می‌آید. از بین بردن زبان فارسی به معنی از بین بردن آثار فاخر جهانی مانند مثنوی و شاهنامه نیز هست، نهادهای فرهنگی کشورهای فارسی‌زبان باید به زبان فارسی به‌عنوان میراث مشترک نگاه کنند و تا دیر نشده به دفاع از آن برخیزند.
ما سعی کرده‌ایم از داورانی از کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان بهره‌مند شویم. درخواستی که ما از مسئولان ایرانی داریم، این است که به حمایت‌های مالی و معنوی نهادهای فرهنگی بپردازند و تسهیلاتی برای اقامت افرادی که با این زبان، اثر هنری تولید می‌کنند،فراهم کنند.
احتمال سرایت فارسی ستیزی
در پایان این نشست خبری نیز دکتر شکوفه اکبرزاده استاد افغانستانی زبان و ادبیات فارسی ضمن تاکید بر لزوم برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های بین‌المللی میان کشورهای فارسی‌زبان گفت: طالبان امروز به این نکته پی برده است که با از بین بردن زبان فارسی می‌تواند جریان مقاومت افغانستان را متوقف کند. در گذشته نیز این سیاست برای متوقف کردن جریان‌های مقاومت وجود داشته، ولی در روزگار ما شتاب بیشتری به خود گرفته است. در زبان فارسی همواره فرهنگ اتحاد وجود داشته است و این فرهنگ از طریق آثار فاخری که بزرگان ادبیات فارسی خلق کرده‌اند، به‌روشنی به چشم می‌خورد، دشمنان انسانیت با آگاهی کامل از این واقعیت، سعی در از بین بردن این حلقه اتصال فارسی‌زبانان دارند.
 وی افزود: امروز کشورهای زیادی در اطراف ما مانند هند، چین و... به دنبال تقویت زبان فارسی هستند، ولی متاسفانه این زبان مظلوم مانند طفلی در افغانستان در حال سوختن است. ما تا امروز تلاش‌های زیادی برای جلب ‌توجه و حمایت از زبان فارسی در افغانستان داشته‌ایم، ولی به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. با این وضعیت امکان از بین رفتن زبان فارسی در افغانستان زیاد است و این احتمال وجود دارد، فارسی ستیزی طالبان با قصد و غرض‌هایی که ذکر شد به ایران نیز سرایت کند.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/732108/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محکومیت بیش از 5 میلیارد ریالی متصدی لوازم آرایش بهداشتی در رشت

افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است

لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی

نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان 44 درصد است

روح تازه بر کالبد حمل و نقل عمومی جزیره کیش

انتشار «ترجمه و شرح فصوص‌الحکم»

کتابی که ماجرای ناوگروه 86 نیروی دریایی را از زبان یک کودک بازگو می‌کند

ترجمه «درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی» چاپ شد

معرفی کتابی از مجموعه شعر خلیج فارس

شاعرانه/ برنخیزد اگر آشوب قیامت باشد

دیدار مدیرکل بنیاد شهید استان زنجان با مادر خانواده با برکت ایثارگر

تفاهم‌نامه‌ای بین دفتر برنامه‌ریزی امور ورزشی و اردوئی بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بسیج ورزشکاران منعقد شد

آموزش ارتقای مهارت‌های شناختی و ارتباطی برای ایثارگران و کارکنان بنیاد منجر به افزایش رضایتمندی خواهد شد

زمان ورود سامانه بارشی به کشور تغییر کرد

انتخاب یک گیلانی به عنوان معلم نمونه کشور

نگهداری غیرمجاز جانوران وحشی در یکی از کافه‌های رشت

بوکر عربی به نویسنده فلسطینی در زندان رسید

شروع «غائله هایدگر» در بازار نشر

جسد جوان پلدختری در ساحل سیمره پیدا شد

ماجرای کلاهبرداری در حوزه پیش‌ فروش خودرو

اعترافات هولناک زن بی رحم به قتل همسرش

ماجرای تقسیم استان تهران به کجا رسید؟

جانباز سرافراز 70 درصد "عبدالزهرا سیلاوی " به خیل شهدا پیوست

قصه تصویری «کرمی که عقاب را نجات داد» چاپ شد

«تحلیل و آسیب‌شناسی شعر آیینی شاعران کاشان» منتشر شد

اردوی جانبازان بیمارستان فجر تبریز در چابکسر برگزار شد

آغاز کشت بادام زمینی در گیلان

واردات بیش از 116 هزار تن کالا از گمرکات گیلان

پاکسازی کیارود رودسر از دام‌های صیادی

جایگاه زبان فارسی در تاریخ عثمانی

عشقم در 22سالگی به دختر 28ساله محکوم به شکست است؟

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان با مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) گرگان

ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی

«شد خزان گلشن آشنایی» یادگار کیست؟

ماجرای مسمومیت 29 پزشک با مشروبات الکلی در شیراز

مدیریت مجموعه های اقتصادیِ بنیاد شهید در آذربایجان شرقی با مشارکت مردم است

دیدار معاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اعضای شورای شهرجزیره در روز شوراها

جزئیات مرگ تلخ و تکان‌ دهنده آهوی 13 ساله

دستگیری 5 نفر از اعضای شورای شهر سردشت

حراست هر دستگاه از ماموریت و وظیفه آن دستگاه نگهبانی می‌کند

فرمانده پایگاه شهیدان سجودی بیمارستان ساسان معرفی شد

پیشنهاد مشوق در هزینه خدمات فرودگاهی در تابستان توسط سازمان منطقه آزاد کیش به ایرلاین‌ها/ قول مساعد مدیران عامل شرکت هواپیمایی برای برقراری پرواز به جزیره کیش در فصل تابستان

این داغ بین ، که بر دل خونین نهاده ایم !

اولین نشست بررسی و تدوین برنامه عملیاتی سال 1403 در استان البرز برگزار شد

کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد

دستگیری 22 سارق مغازه طی 3 روز در گیلان

رخ‌نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار (فیلم)

کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند

گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت