نسیم گیلان

آخرين مطالب

آرشیو اسناد در ایران تأخیر 100 ساله دارد علمي

آرشیو اسناد در ایران تأخیر 100 ساله دارد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - مهر / یک کارشناس اسناد تاریخی گفت: بایگانی اسناد در ایران در مقایسه با تاریخ ایران به‌دلیل وجود بایگانی‌ها، شکل‌گیری بایگانی‌ها و تشکیل آرشیو، تأخیر 100 ساله دارد.
آئین رونمایی از کتاب «فرانسه و اعلامیه بالفور » در ویژه برنامه خط به خط و با حضور حمیدرضا بشیری فراز مدیر نشر عمیق، رضا مختاری اصفهانی کارشناس تاریخ، غلامرضا عزیزی کارشناس اسناد تاریخی و مطهره مرادیان سرخی (مترجم کتاب) و جمعی از پژوهشگران و چهره‌های فرهنگی دوشنبه 25 دی در فرهنگ‌سرای عطار نیشابوری برگزار شد.
حمید رضا بشیری فراز مدیر مسئول انتشارات عمیق گفت: ماجرای اشغال کشور فلسطین در قرن بیستم، به واقع یکی از اعجاب برانگیز ترین اتفاقات، در میان حوادث پر فراز و نشیب آن قرن است. اتفاقات و حوادثی که هر یک به تنهایی توان نابودی بشر و انسانیت را دارا بوده اند . کتاب فرانسه و اعلامیه بالفور نوشته فلیپ پره ووست و ترجمه مطهره مرادیان سرخی، چاپ انتشارات عمیق، از جمله کتاب‌هایی است که با تمرکز بر اسناد وزارت خارجه فرانسه به شکل گیری رژیم صهیونیستی و چگونگی اشغال فلسطین می‌پردازد.
مدیر انتشارات عمیق ادامه داد: این کتاب، کتابی است سخت، پیچیده و لایه لایه و قابل تأمل که قطعاً با یک بار خواندن نمی‌توان ظرافت‌های آن را دریافت کرد و از مترجم محترم تشکر کردند که زحمت ترجمه چنین متن دشواری را از زبان فرانسه به فارسی را بر عهده گرفتند.
در ادامه غلامرضا عزیزی کارشناس اسناد تاریخی در پاسخ به این پرسش که چقدر به ثبت سند به صورت مکتوب در ایران توجه می‌شود، گفت: اولین مؤسسه بایگانی به سبک نوین در ایران در سال 1287 توسط وزارت خارجه و به دلیل ارتباطات برون مرزی به وجود آمد و بعدها همزمان با تشکیل گمرک، هیئتی بایگانی نوین را جهت سهولت در امور مالی و مالیاتی رونق داد. در سال 1317 به دلیل کمبود فضا، اولین نشانه‌های مشکل انباشت پرونده‌های دولتی در بایگانی به وجود آمد و این مشکل تا زمانی که لایحه آرشیو ملی ایران در سال 1349 تصویب می‌شود ادامه دارد.
معاون سابق اسناد ملی گفت: آرشیو یا بایگانی اسناد در ایران در مقایسه با تاریخ ایران به دلیل وجود بایگانی‌ها، شکل گیری بایگانی‌ها و تشکیل آرشیو تأخیر 100 ساله وجود دارد و این مقایسه با کشوری مانند فرانسه به 300 سال و حتی برخی کشورهای اسکاندیناوی به 500 سال هم می‌رسد.
وی ادامه داد: ما در حوزه بایگانی و آرشیو اسناد دو شکاف تاریخی داریم. اولین نکته دوره بایگانی‌های نوین نسبت به ساختارهای حکومتی و دومین دوره تشکیل آرشیو است و همین دو شکاف باعث شد اهمیت نگهداری اسناد برای سازمان‌های دولتی و حکومتی در ایران دیر شناخته شود و این هنوز هم ادامه دارد. نیاز افراد به سند کم بوده و هست و افراد تا موقعی که مجبور نباشند به سراغ اسناد نمی‌روند در صورتی که رفتن به سراغ اسناد مانند عادت به مطالعه است و باید یادمان باشد که مطالعه تاریخ برای فهم الان ماست نه برای گذشته و اگر ما دیروزمان را خوب فهم کنیم می‌توانیم امروز و فردای خوب‌تری برای زندگی ایجاد کنیم.
در ادامه رضا مختاری اصفهانی کارشناس و پژوهشگر تاریخ گفت: در سال‌های اخیر دچار ابتذال در پژوهش شده‌ایم و این موجب شده ما فکر کنیم آنچه در گذشته بوده در ایران هم بوده است. در در گذشته شاید چیزی تحت عنوان آرشیو به معنای مدرن نداشتیم، اما جمع آوری اسناد را داشتیم و اسناد توسط رجال دولتی، سلطانیان و یا اخوانیان ثبت می‌شد و ما را به اطلاعات خوبی می‌رسانند. این یعنی این طور نبوده که ما در رجوع به اسناد خودمان را عقب مانده بدانیم.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر استفاده از سند، فهم نادرستی در جامعه پژوهشی ایجاد کرده است. یادداشت نویسی یکی از بخش‌های مهم سند نویسی است. یادداشت‌های اعتماد السلطنه تا علی اکبر حکمت شیرازی، دکتر فریدون آدمیت، دکتر جهانگیر نوایی و … بدون شک در پژوهش‌های تاریخی امری مورد استفاده بوده است. در بحث اسناد استفاده از دفاتر، تصویب نامه‌ها، محاکم شرع و… را می‌توان نام برد. نهادهای دانشگاهی و پژوهشی باید در استفاده از اسناد و نحوه استفاده از اسناد دانشجویان و پژوهش گران را ورزیده‌تر کنند.
در ادامه مطهره مرادیان سرخی مترجم کتاب به عنوان آخرین سخنران گفت: تاریخ نگاری و ثبت اسناد دیپلماتیک در فرانسه از سال 1680 و تقریباً اواخر قرن 17 رسمیت پیدا کرد و وزیر امورخارجه وقت آن زمان تصمیم می‌گیرد مکاتبات خود با همتایان خود را ثبت کند و این آغاز آرشیو و بایگانی در امور خارجه فرانسه شد. استقلال ثبت سند دیپلماتیک و اسناد وزارت دفاع در فرانسه از سرویس نهاد و ارگان ثبت سند دولتی انجام می‌شود و یک نهاد بین وزارتی در سیستم حاکمیتی فرانسه وجود دارد که تمامی وزارت خانه‌ها موظف هستند که اسناد خود را به معنای واقعی ثبت و آرشیو نمایند. در این میان وزارت امور خارجه و وزارت دفاع بر مبنای قانون میراث فرهنگی مستثنی هستند.
وی ادامه داد: از کتاب فرانسه و اعلامیه بالفور اینگونه بر می‌آید که هدف از ثبت اسناد در فرانسه ایجاد یک آرشیو خوب برای حفظ تاریخ نبوده، بلکه ضرورت ثبت اسناد برای حاکمیت خوب، مناسب و بهره ور لازم بوده و است و دولت‌ها احتیاج دارند با ثبت اسناد برای اداره امروز و فردای کشورشان کمک کنند. سند نگاری مناسب و صحیح سند نگاری هست که متضمن حکمرانی خوب باشد و کاملاً پیوند بین تاریخ و سند و امور روزمره یک کشور در یک سند نگاری خوب قابل بررسی است.
مترجم کتاب فرانسه و اعلامیه بالفور مطهره مرادیان سرخی گفت: آقای پره ووست در این کتاب کار مورخ و فردی را که در علم سیاست فعالیت می‌کند با هم تلفیق کرده است. ابتدا تاریخ فرانسه را در یک روند خطی و از امپراطوری عثمانی شروع و پس از بررسی اعلامیه بالفور و هبه مستعمره خود به انگلیس وشروع فعالیت‌های رژیم غاصب صهیونیسم بیان و در فصول پایانی نظرات شخصی خود را اعلام می‌کند.
وی افزود: در این کتاب نویسنده با تمرکز بر اسناد وزارت خارجه نشان می‌دهد چقدر می‌توان وجوه تاریک تاریخ یک کشور را نشان داد. این کتاب پژوهشی به لطف اسناد آرشیوی فرضیه‌ی حکومت داری ضعیف را ثبت می‌کند و نشان می‌دهد اگر اسناد نبودند وجهی از تاریخ تاریک می‌ماند.
در پایان مراسم ضمن رونمایی از کتاب فرانسه و اعلامیه از مترجم این کتاب تقدیر شد. این مراسم توسط انتشارات عمیق و فرهنگ‌سرای عطار نیشابوری برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/737067/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جسد جوان پلدختری در ساحل سیمره پیدا شد

ماجرای کلاهبرداری در حوزه پیش‌ فروش خودرو

اعترافات هولناک زن بی رحم به قتل همسرش

ماجرای تقسیم استان تهران به کجا رسید؟

جانباز سرافراز 70 درصد "عبدالزهرا سیلاوی " به خیل شهدا پیوست

قصه تصویری «کرمی که عقاب را نجات داد» چاپ شد

«تحلیل و آسیب‌شناسی شعر آیینی شاعران کاشان» منتشر شد

اردوی جانبازان بیمارستان فجر تبریز در چابکسر برگزار شد

آغاز کشت بادام زمینی در گیلان

واردات بیش از 116 هزار تن کالا از گمرکات گیلان

پاکسازی کیارود رودسر از دام‌های صیادی

جایگاه زبان فارسی در تاریخ عثمانی

عشقم در 22سالگی به دختر 28ساله محکوم به شکست است؟

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان با مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) گرگان

ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی

«شد خزان گلشن آشنایی» یادگار کیست؟

ماجرای مسمومیت 29 پزشک با مشروبات الکلی در شیراز

مدیریت مجموعه های اقتصادیِ بنیاد شهید در آذربایجان شرقی با مشارکت مردم است

دیدار معاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اعضای شورای شهرجزیره در روز شوراها

جزئیات مرگ تلخ و تکان‌ دهنده آهوی 13 ساله

دستگیری 5 نفر از اعضای شورای شهر سردشت

حراست هر دستگاه از ماموریت و وظیفه آن دستگاه نگهبانی می‌کند

فرمانده پایگاه شهیدان سجودی بیمارستان ساسان معرفی شد

پیشنهاد مشوق در هزینه خدمات فرودگاهی در تابستان توسط سازمان منطقه آزاد کیش به ایرلاین‌ها/ قول مساعد مدیران عامل شرکت هواپیمایی برای برقراری پرواز به جزیره کیش در فصل تابستان

این داغ بین ، که بر دل خونین نهاده ایم !

اولین نشست بررسی و تدوین برنامه عملیاتی سال 1403 در استان البرز برگزار شد

کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد

دستگیری 22 سارق مغازه طی 3 روز در گیلان

رخ‌نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار (فیلم)

کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند

گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت

کرمان/ فوت پسربچه 5 ساله در سایه اهمال کاری‌ ها

برداشت گل گاوزبان از باغات اشکورات رودسر

آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه

تصاویر| سراوان از دفن زباله بهسازی شد؛ استان گیلان

آغاز طرح ارتقای ایمنی تردد عابران و موتورسواران در گیلان

ببینید | رخ‌نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار

بخشی از کتاب/ مبادا آه کسی را برآوری

داستانک/ پستچی

شما جای مامانشون بودین چکار می کردین؟

تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد

زایمان سزارین در گیلان همچنان پیشتاز است

ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند

رفع تصرف 8 هزار متر از اراضی ملی در رودسر

اجرای طرح ارتقاء ایمنی تردد عابرین و موتورسواران در 50 روستای گیلان

رخ‌نمایی فصل بهار در طبیعت روستای چوبر

«مردی از جنس مس و خاک» به چاپ چهارم رسید

معنی ضرب المثل جالب "از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"

عرضه «روایت انحراف» در کتابفروشی‌ها