نسیم گیلان

آخرين مطالب

جهان ذهنی بِرشت اجتماعي

جهان ذهنی بِرشت
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - این نمایش‌ها قرار بود در مدارس‌ و آکادمی‌های تئاتر توسط بازیگران غیرحرفه‌ای اجرا شود. برشت در نمایشنامه‌های بعدی‌اش، سر زندگی دوران اولیه‌اش را با باورهای مارکسیستی‌اش ترکیب کرد و خالق آثار نمایشی شد که به‌طور چشمگیری مؤثر، متعهد اجتماعی و پر از شخصیت‌های واقع‌گرا باشند. برشت تا پایان عمرش، تئاتر را مأمنی برای سرگرمی و یادگیری دانست.
وی معتقد بود که با آگاه کردن مردم از سوءاستفاده‌های اجتماعی، ادبیات می‌تواند به بهتر شدن جهان به تحقق هدف مارکسیستی یک اتوپیای بی‌طبقه کمک کند.تلفیق جهان برشت با تئاتر حماسی؛ برشت به‌دلیل نظریه‌هایش در مورد تئاتر حماسی شناخته شده است. گر چه این مفهوم از برشت نشأت نگرفت اما او آن را به شکلی انقلابی از نمایش تبدیل کرد. (برشت در اواخر عمرش می‌خواست نام تئاتر حماسی خود را به‌ دیالکتیکی تغییر دهد تا بر نقش محوری استدلال در نمایشنامه تاکید کند).برشت در نظریاتش تئاتر حماسی را به نوعی تحول تلقی کرد. برشت بعدا نظریات خود را در کتاب (ارگانون کوچک برای تئاتر) خلاصه و تجدید‌نظر کرد. 
او در کتاب «عظمت و انحطاط شهر ماهاگونی» درباره ظهور و سقوط شهر ماهاگونی، تفاوت‌هایی را که بین تئاتر حماسی خود و تئاتر دراماتیک یا ارسطویی درک می‌کند، فهرست کرد. برخلاف تئاتر دراماتیک که در آن پیرنگ محکم ساخته شده تعلیق ایجاد می‌کند، تئاتر حماسی از صحنه‌هایی به‌هم پیوسته استفاده می‌کند که در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد. ساختار روایی سست به شکستن تعلیق کمک می‌کند و باعث می‌شود مخاطب بر روند نمایش تمرکز کند، نه این‌که نمایشنامه در پایان به سرانجام برسد. برشت ضمن انتقاد از تئاتر دراماتیک بر ایستایی بودن تئاتر تأکید دارد. به‌طور جهانی صفات انسانی، یعنی ثابت و تغییرناپذیر را نشان می‌دهد که چگونه می‌توان آن را تغییر داد.این نشان می‌دهد که رفتار انسان را می‌توان تغییر داد. بنابراین تئاتر حماسی باید مردم را نسبت به سوءاستفاده‌های اجتماعی آگاه کند و تئاتر حماسی باید مردم را برای تغییر آسیب‌های اجتماعی تحریک کند‌.
تئاتر دراماتیک از نظر برشت به جای فعال کردن تماشاگرانش، مخاطب را با همذات‌پنداری با شخصیت‌ها و درگیر شدن در کنش بی‌حس می‌کند‌. وقتی تماشاگران در چنین تئاترهایی حضور می‌یابند، دائم در حال انتقاد هستند و اصطلاحا مغزشان را با کت‌شان آویزان می‌کنند. برشت در یک نمایشنامه دراماتیک، تماشاگران معمولی را که در حالتی خاص و کاملا منفعل غرق شده‌اند، به کمدی توصیف می‌کند. برشت اظهار می‌کند که بدترین فیلم گانگستری نسبت به نمایشنامه دراماتیک معمولی احترام بیشتری برای مخاطب خود به‌عنوان انسانی متفکر نشان می‌دهد. اگر قرار است مردم از تئاتر در زندگی اجتماعی خود تاثیر بگیرند، باید دغدغه اجتماعی داشته باشند.برشت در یادداشت‌های خود در کتاب «اپرای سه پولی» آرزویش را برای ایجاد تئاتری مملو از متخصصان مانند کسانی که در عرصه‌های ورزشی هستند، بیان می‌کند.با توجه به این‌که تئاتر حماسی بر عقل تأکید می‌کند، از همه‌ احساسات چشم‌پوشی نمی‌کند. برشت در گفت‌وگو با نمایشنامه‌نویس «فردریش ولف» در سال 1949 خاطرنشان کرد که تئاتر او در واقع سعی می‌کند احساسات خاصی مانند احساس عدالت، میل به آزادی و خشم درست را تقویت کند. عقیده برشت این بود که تئاتر باید آموزش دهد. اما تأکید داشت که سرگرم‌کننده نیز باید باشد. 
اگر تئاتر به تأمین‌کننده اخلاق تبدیل می‌شد، خطر تحقیر شدن را به‌دنبال داشت. کارکرد تئاتر حماسی اخلاقی کردن نیست، بلکه مشاهده و سرگرم‌کردن «پی‌جویان عصر علم تئاتر» است.برشت از بسیاری از ابزارهای به اصطلاح بیگانگی برای جلوگیری از درگیر شدن مخاطب در کنش استفاده می‌کند. بیگانگی اصطلاحی است که برشت احتمالا از ویکتور شکلوفسکی، رهبر فرمالیست‌های روسی وام گرفته است.بیگانگی چیزهای آشنا را عجیب می‌کند. برشت در کتاب «اندام کوچکی برای تئاتر» چرایی اهمیت بیگانگی را توضیح می‌دهد: اثرات بیگانگی برای رهایی پدیده‌های مشروط اجتماعی از مهر آشنایی که از درک آنها محافظت می‌کند، طراحی شده‌است.برشت استدلال می‌کند که وقتی شرایط برای مدت طولانی تغییر نکرده، تغییر آن غیرممکن به نظر می‌رسد، بنابراین برای برانگیختن تفاهم و تغییر، باید وضعیت موجود را در پرتوی جدید ارائه کرد.برشت تئاتر چینی را با هنرنمایی، نقاب‌ها و صحنه‌پردازی‌های ضد‌توهم تحسین می‌کرد. تئاتر او به همین ترتیب ضد‌توهم‌گرایی است. 
او تاکید می‌کند که عنوان باید شامل نقطه اجتماعی یک صحنه خاص باشد. ترانه‌هایی که برشت در نمایشنامه‌هایش می‌آورد، مانند یک اپرا، جزء لاینفک کنش نیست، بلکه در مورد عمل نظر می‌دهند. زمانی که شخصیت می‌خواهد بخواند، جلوتر از صحنه می‌رود و نورپردازی تغییر می‌کند. این ترانه‌ها روند عمل را قطع می‌کند و حال و هوای نمایش را تغییر می‌دهد.موسیقی خود به‌عنوان یک ابزار بیگانگی عمل می‌کند که دارای ریتم‌های جاز و فرم‌های تصنیف است و با اکشن صحنه همخوانی ندارد. در تئاتر حماسی، منابع نور و تغییرات صحنه برای تماشاگر قابل مشاهده است و صحنه‌ها اغلب به‌طور همزمان پخش می‌شود تا آگاهی تماشاگر نسبت به تماشای نمایش افزایش یابد. برشت در تئاتر حماسی، از مطالب تاریخی بهره می‌گیرد‌. برشت معتقد بود که تاثیر دوره تاریخی می‌تواند مخاطب را نسبت به دنیای مدرن بیشتر آگاه کند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/749004/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس در اتوبان قزوین - زنجان حادثه آفرید

جسد جوان پلدختری در ساحل سیمیره پیدا شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 11 اردیبهشت 1403

باند سارقان سابقه‌دار در تالش زمین‌گیر شدند

برگزاری آزمون نهایی طرح «زندگی با آیه ها» در آستارا

انتصابات جدید در گیلان

جزئیات جدید از مسمومیت الکلی 29 پزشک در شیراز

اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان

قرعه‌کشی جام حذفی؛ سپاهان به گربه‌سیاه خورد

دستگیری باند سارقان مشاعات ساختمان در بندرانزلی

مدال آوران شانزدهمین لیگ علمی بین المللی پایا گیلان در مراسمی تجلیل شدند

خاطره‌ی اسماعیل آذر از جلیل شهناز و رهی معیری

ماجرای عصبانی شدن امیراسماعیل آذر در یک برنامه تلویزیونی بخاطر بحث کالای ایرانی

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

اعلام برنامه مسابقات چهار هفته پایانی لیگ یک فوتبال ایران

چشم انتظاری شالیکاران برای رهاسازی آب سد

آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد

از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد

محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت

ضرورت تعامل صنعتگران با رسانه ها برای جهش تولید

14 لباس شیک و مجلسی زیباترین زن کره‌ای

معلمان معمار آینده نظام هستند

فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است

مستندی از آثار و زندگی امیراسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی

شاعرانه/تو خواهی رفت، دیگر حرف چندانی نمی‌ماند

رابطه عاشقانه‌ای که با 20 ضربه چاقو به خون کشیده شد

خط خوردن دختران بزرگسال از مسابقات آسیایی

قطعی 2 ساعته گاز در برخی مناطق شهر رضوانشهر

افزایش ابر و کاهش نسبی دما از چهارشنبه در گیلان

تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است

در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم

ارسال 434 اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان

رسانه پردازی جلوی حکومت دیکتاتورها را می گیرد

قدرت نفوذ رسانه در بازتاب اعتراضات آمریکا و اروپا نمایان شد

صادرات بیش از 105 هزار تن کالا از گمرکات گیلان

تجمع دانشجویان گیلان در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی

دوچرخه سوار آملی حامل پیک سبز وارد رشت شد

نجوای عاشقانه شمع و پروانه

ماجرای کلاهبرداری در حوزه پیش فروش خودرو

آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق

تفاوت جالب پارچه دیواری با کاغذ دیواری

میزگرد تخصصی مهر گیلان برگزیده جشنواره در مسیر انتخاب شد

مهلت 2 روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان 1402

فاز اول پروژه جاده مرزی آستارا با پیشرفت فیزیکی 75 درصد در حال تکمیل است

همه با تمام قوا برای بقای تیم شهرداری آستارا تلاش می‌کنیم

روزگار مثل گردباد هست!

داستانک/ راه زندگی

با این بازی تمرکز و دقت کودک را بالا ببرید

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

انهدام باند سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب