نسیم گیلان

آخرين مطالب

نگاه سفرنامه‌نویسان به سعدی مقالات

نگاه سفرنامه‌نویسان به سعدی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا /کوروش کمالی سروستانی می‌گوید: سفرنامه‌نویسان با توجه به علاقه و دانش و مأموریت خود از منظرهای گوناگون به سعدی پرداخته‌اند.
متن سخنرانی مدیر مرکز سعدی‌شناسی در مراسم بزرگداشت سعدی که اول اردیبهشت‌ماه در شیراز برگزار شد، به این شرح است: «با نام آن بزرگ بی‌نیاز و حکیم بنده‌نواز که «طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» شکوفه‌سار رحمت بی‌بدیل و لاله‌زار نعمت بی‌دریغ خداوندی، در بهار دل‌انگیز شیراز، ما را بر آن داشت تا دیگر بار، اول اردیبهشت‌ماه جلالی گرد آییم و خوشه‌چین پرند رنگ رنگ سعدی شیراز شویم و تا حضور سبز معنا، به‌قدر همت خویش توشه برچینیم و با همرهان طریق در سلوک شعرش، غریق بحر معنی گردیم. 
در اقصای عالم بگشتم بسی
به سر بردم ایام با هر کسی
تمتع به هر گوشه‌ای یافتم
ز هر خرمنی خوشه‌ای یافتم
سعدی مسافر آفاق وانفس در باب سوم گلستان در فواید سفر آورده است: «فواید سفر بسیار است. از نزهت خاطر و جرّ منافع و دیدن عجایب و شنیدن غرایب و تفرّج بلدان و مجاورت خلّان و تحصیل جاه و ادب و مزید مال و مکتسب و معرفت یاران و تجربت روزگاران، چنان‌که سالکان طریقت گفته‌اند:
تا به دکّان و خانه در گِرَوی
هرگز ای خام، آدمی نشوی
برو اندر جهان تفرّج کن
پیش از آن روز کز جهان بروی»
سفر کردن، خلق یک گردش است. حرکتی در فضا، برای فهم یک مکان. یک واقعه و یک فرهنگ. سفر گشاینده روح است و اندیشه. سفر موجب کشف است و عبور از تنگ‌نظری و تعصب. سفر حرکتی است در زمان برای شناخت یک مکان. سفر لذت گردشگری است و تعالی کاوشگری.
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی
صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی
سفرنامه‌ها رهاورد سفرند. سفرنامه‌ها، تبلّور نخستین آشنایی‌های بین فرهنگی است. سفرنامه‌ها یکی از مهم‌ترین محمل‌های آگاهی از سایر فرهنگ‌هایند. سفرنامه‌ها روایت «دیگری» از ماست. 
«در حیات اجتماعی و فرهنگی انسان‌ها، مقوله «دیگری» همیشه مسئله و دغدغه بسیار مهمی بوده است. فرهنگ‌های انسانی برای تعریف خویشتن، همیشه نیازمند «دیگری‌ها» بوده است، اما همزمان، برای سایر فرهنگ‌ها، همیشه نقش «دیگر بود» فرهنگی را داشته است... در تاریخ همیشه افرادی بوده‌اند که نقش واسطه‌های این فهم در بسترهای میان فرهنگی را ایفا کرده‌اند. سیاحان و سفرنامه‌نویسان، مهم‌ترین واسطه‌های تجربه دیگری بوده‌اند».
سفرنامه‌نویسان در برخورد با فرهنگ و جامعه ایرانی وجوهی را دیده‌اند که ایرانیان به‌دلیل زیست با آن، قادر به دیدن آن نبوده‌اند. همان‌طور که نگاه بیرونی را می‌توان به غرض‌ورزی و بدفهمی و حتی نفهمیدن متهم کرد، نگاه درونی را هم می‌توان به تعصب و کلیشه‌های ارزشی و خودشیفتگی متهم کرد.
همچنین سفرنامه‌ها منبعی غنی برای شناخت تاریخ و فرهنگ ایران هستند و توجهی که رشته‌های علوم اجتماعی مانند جغرافیا، تاریخ، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی و روانشناسی، در روزگار ما، به سفرنامه‌ها کرده‌اند، نشان‌دهندۀ این اهمیت است.
سفرنامه‌ها آمیزه‌ای از خاطره‌نویسی، تاریخ‌نویسی، مقاله‌نویسی، داستان‌نویسی، شعر، یادداشت‌های کوتاه و روایت زیبایی‌ها و زشتی‌ها هستند. تمام این فعالیت‌ها در حوزه سفر و سفرنامه‌نویسی، ناچار در سایر اشکال نوشتار بازتاب داشته است.
بررسی تاریخی سفرنامه‌ها نشان می‌دهد که از زمان سقوط ساسانیان تا سفر مارکوپولو ونیزی به ایران، در دوران ایلخانان مغول، در قرن سیزدهم میلادی (هفتم هجری) هیچ سفرنامه‌ای در مورد ایران در دست نیست.
اگرچه در دوران اسلامی جغرافیادانان و مورخانی چون استخری در مسالک و ممالک، احمد جیهانی در اشکال‌العالم، احمد مقدسی در احسن‌التقاسیم فی‌معرفه‌الاقیم، محمود قزوین در آثارالبلاد و اخبارالعباد گزارش‌هایی را از شهرهای ایران از جمله شیراز ثبت کرده‌اند. اما مهم‌ترین سفرنامه قرن هشتم هجری که در آن ذکر شیراز به تفصیل رفته است سفرنامه ابن‌بطوطه سیاح مراکشی است که در زمان شیخ ابواسحاق ـ هم‌روزگار حافظ ـ به شیراز آمده است. او در سفرنامه خود که اولین گزارش ثبت‌شده در سفرنامه‌ها در مورد سعدی و آرامگاه اوست می‌نویسد: 
«از مَشاهدی که در بیرون شهر شیراز واقع شده، قبر شیخ صالح معروف به سعدی است که در زبان فارسی سرآمد شاعران زمان خود بوده و گاهی نیز در بین سخنان خویش شعر عربی سروده است. مقبره سعدی زاویه‌ای دارد نیکو با باغی نمکین که او خود در زمان حیات خویش بنا کرده و محل آن نزدیک سرچشمه نهر معروف رکن‌آباد است و شیخ در آنجا حوضچه‌هایی از مرمر برآورده که برای شستن لباس می‌باشد. مردمان از شهر به زیارت شیخ آمده، پس از خوردن غذا در سفره‌خانه شیخ و شستن لباس‌ها مراجعت می‌کنند و من خود نیز چنین کردم. رحمت خدا بر او باد».
با برآمدن صفویان کاروان مسافران غربی با انگیزه‌های سیاسی، تجاری و مذهبی به ایران به راه می‌افتد. براساس پژوهش‌های انجام‌شده بیش از 2000 سفرنامه از قرن چهاردهم میلادی (قرن هشتم) تا قرن بیستم (قرن چهاردهم) در کشورهای غربی منتشر شده است که از این میان بیش از 400 سفرنامه به فارسی ترجمه شده است. 
در بررسی اجمالی این سفرنامه‌ها در بیش از 120 سفرنامه بخشی را به شهر شیراز اختصاص داده‌اند. که از این میان در سفرنامه‌ها به‌گونه‌ای به سعدی و آرامگاه او پرداخته‌اند بیشترین سفرنامه‌ها مربوط به دوران قاجاریه است و پس از آن صفویه، پهلوی و زندیه.
سفرنامه‌نویسان با توجه به علاقه و دانش و مأموریت خود از منظرهای گوناگون به سعدی پرداخته‌اند که به اجمال می‌توان آنان را این‌گونه برشمرد: شخصیت و آثار سعدی، آرامگاه سعدی، حوض ماهی، نقاشی سعدی در هفت‌تنان، مقایسه آرامگاه سعدی و حافظ و نیز شیراز و سعدی.
با توجه به فرصت کوتاه اجازه می‌خواهم چند نمونه از روایت سفرنامه‌های دوران صفوی، زندیه، قاجاریه و پهلوی را خدمتتان ارائه کنم.»

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/749409/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخت 500 ساله در گیلان قربانی بی‌توجهی (فیلم)

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 17 اردیبهشت 1403

مهمان داریم/ تشییع یک شهید تازه تفحص شده گیلانی در روز‌های آینده

لحظه اعلام شناسایی شهید «کاروان» به خانواده اش

کاهش رشد منفی موالید سالیانه در گیلان

جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت

جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی روستای گیلان

ما را ز تو غیر از تو تمنّایی نیست

تصاویری فوق‌العاده زیبا از سحابی reflection با فاصله‌ی هزار سالِ نوری

دوربرگردان دردسرساز در شهر رشت

یادی از شهید امیررضا علیزاده ، شهید مدافع حرم

پایان 38 سال چشم‌انتظاری خانواده شهید چابکسری

مرغ خوشخوان را بشارت باد کاندر راه عشق

رازگشایی از نمادهای 2700 ساله ایران باستان

ماهیگیری در رودسر بلای جان جوان 22 ساله شد

چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان

این جانور یک کیلوگرمی، جد گاو و گوزن است

قصور مسئولان در حادثه امام‌زاده ابراهیم شفت محرز است

پرداخت تسهیلات و تجهیزات حمایتی به خانوارهای آسیب‌دیده شفتی

تخریب کامل 120 ساختمان در حادثه آتش سوزی شفت

عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر

باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد

طرح نهضت ملی مسکن رضوانشهر در مرحله صدور پروانه

نقش برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی هولناک شفت ‌

پایان ٣٨ سال چشم انتظاری خانواده شهید چابکسری

به مناسبت سالروز درگذشت شاعر غزل‌سرای ایرانی، حسین منزوی

اشعارش چنان بی‌نقص بود که باور نمی‌کردند کار اوست!

ساخت ابزار جدید با الهام از زالو برای انجام آزمایش‌ خون

برخورد با مدیران مقصر در آتش سوزی شهرک امام زاده ابراهیم شفت

عکس هوایی از روستای چوبی شفت قبل از اینکه در آتش بسوزد!

تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان

احراز قصور برخی مسؤولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت

جان باختن جوان 22 ساله بر اثر برق گرفتگی در شهرستان رودسر

پرداخت تسهیلات و تجهیزات حمایتی به خانوارهای آسیب دیده شفتی

تولید ماده تصفیه پساب ها در کشور

قصور برخی مسئولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت احراز شد + جزئیات

انجام 50 درصد از نقشه برداری امامزاده ابراهیم(ع) شفت تا فردا

آتش سوزی 2 واحد تجاری و مسکونی در گیلان

جان باختن جوان 22ساله بر اثر برق‌گرفتگی در شهرستان رودسر

پندی از خواجه عبدالله انصاری که زندگی شما را تکان خواهد داد!

برخورد 2 شراره خورشیدی قوی به زمین

حریق یک واحد تجاری و یک واحد مسکونی در 2 شهرستان گیلان

اجرای طرح ارتقای ایمنی تردد عابران و موتورسواران در 50 روستای گیلان

(تصاویر) نشاکاری برنج در گیلان

پوشش مناطق خطرآفرین دریا در دستور کار طرح سالم‌سازی

16 اردیبهشت سالروز درگذشت ادیب، شاعر و نویسنده ، دکتر بدیع‌الزمان فروزانفر

فیزیک ثابت کرد که «دشمنِ دشمنِ شما واقعاً دوست شماست»

تعیین جنسیت با ivf امکان ‌پذیر است یا خیر؟

بیش از 90درصد خاطرات شفاهی والدین شهدا در استان البرز جمع آوری شده

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش عضو داوطلب هلال احمر شد/ "کیشوندان در فعالیت‌های داوطلبانه، پیشرو هستند"