نسیم گیلان

آخرين مطالب

چوگان؛ ورزش سازگار با محیط زیست/ گیلان؛ نیازمند 3 زمین استاندارد چوگان ورزشي

چوگان؛ ورزش سازگار با محیط زیست/ گیلان؛ نیازمند 3 زمین استاندارد چوگان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/گیلان رئیس هیات چوگان گیلان، ایرانیان را مبدع چوگان دانست و گفت: چوگان یک ورزش سازگار با محیط زیست است؛ همچنین می توانیم به ظرفیت های چوگان در بخش گردشگری توجه کنیم.
فرشید رزم پوش در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ثبت جهانی چوگان ایران در فهرست میراث ناملموس یونسکو برای نخستین بار در سال 1396، اظهار کرد: به دنبال این ثبت، هیات چوگان استان گیلان نیز فعالیت خود را آغاز کرد، اما در ابتدا هیچ بستری وجود نداشت.
وی با بیان اینکه با همکاری باشگاه اسب سواری «رخش» در شهرستان تالش اولین مسابقات نمادین چوگان را برگزار کردیم، افزود: این مسابقه که بیشتر جنبه نمادین و فرهنگی داشت در تهران دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت.
رئیس هیات چوگان گیلان با اشاره به تلاش هیات چوگان شهرستان تالش جهت تشکیل تیم چوگان، تصریح کرد: پس از چند رویداد داخلی و اخذ تجربه، برای نخستین بار در سال 1400 توانستیم به میزبانی تالش، مسابقات کشوری چوگان ساحلی را برگزار کنیم.

نسیم گیلان

رزم پوش، ورزش چوگان را به دو دسته زمین بزرگ چمن‌ و زمین کوچک یا مانعی تقسیم کرد که از اقسام زمین کوچک یکی از زیباترین و هیجان انگیز ترین انواع آن چوگان ساحلی است و گفت: در چوگان زمین بزرگ به حداقل 6 هکتار زمین نیاز است، اما برای یک کار متعارف و زیبا، داشتن 12 هکتار زمین مورد استفاده چوگان بازان قرار می گیرد؛ البته چوگان ساحلی صرفا با حدود 7000 مترمربع زمین قابل اجراست و بیشتر برای معرفی برندهای مطرح مورد استفاده قرار می گیرد، به این معنی که چوگان ساحلی بیشتر به جشنواره ای شبیه است که هم چوگان بازان و هم تماشاچیان در آن به ایفای نقش فرهنگی و ورزشی می پردازند.
وی با اشاره به ظرفیت گیلان در بخش چوگان ساحلی به دلیل برخورداری از ساحل و ماسه، اضافه کرد: در مسابقات چوگان ساحلی سال 1400 که به صورت زنده از شبکه ورزش پخش شد، پنج تیم از سراسر کشور حضور داشتند و گیلان نائب قهرمان شد؛ همچنین شاهد برگزاری دو دوره از مسابقات با حضور بانوان بودیم که سال گذشته مقام دوم کشور و لیگ ملی جام زنبق قهرمانی را کسب کردیم.
رئیس هیئت چوگان گیلان با بیان اینکه مسابقات چوگان از حالت هیئتی درآمده و به سمت لیگ رفته است، خاطرنشان کرد: با همکاری فدراسیون چوگان، تورنمنت چوگان ساحلی را بدون هزینه دولتی برگزار کردیم و کلیه هزینه ها توسط اسپانسر پرداخت گردید.
وی همچنین از برگزاری مسابقات ملی چوگان به میزبانی گیلان خبر داد و بیان کرد: قرار بود که این دوره از مسابقات قهرمانی در مهر و آبان 1402 برگزار شود، اما به دلیل استقبال گسترده، شاهد اعلام حضور بالغ بر هشت تیم از سراسر کشور هستیم و می خواهیم که این دوره با کیفیت بالا برگزار شود.

نسیم گیلان

رزم پوش، با بیان اینکه هر تیم 6 تا 8 اسب دارد، گفت: چوگان با ورزش های دیگر متفاوت است، چراکه بازیکن تنها نیست، بلکه با مشارکت موجود زنده ای به نام اسب به رقابت با سایرین می پردازد؛ از این رو وجود اسب مناسب از الزامات جدی بازی چوگان است.
وی آرژانتین و برزیل و آمریکا و انگلیس و هند را از سرآمدان چوگان دانست و بیان کرد: به عنوان مثال کشور آرژانتین بالغ بر 3000 باشگاه چوگان فعال و به تبع آن تعداد زیادی چوگان باز مطرح در دنیا دارد؛ چوگان اولین ورزش توپی و دروازه ای دنیاست و طبق مدارک مکتوب، حداقل 2600 سال قبل در ایران بازی شده و ایرانیان مبدع این بازی شگرف می باشند.
رئیس هیئت چوگان گیلان افزود: چوگان ورزش «صلح» نامیده می شود، زیرا سربازان ایرانی در فاصله بین جنگ ها که شمشیرها را کنار می گذاشتند، این ورزش را انجام می دادند تا هم آمادگی خود و هم اسبشان را بالا نگه دارند؛ در واقع ورزش چوگان مشق رزم است و از دل جنگ بر آمده، اما نوید صلح و دوستی را با خود دارد، چنانچه دارا، پادشاه ایرانی وقتی اسکندر خیال جنگ با دنیا را در سر می پروراند، برای او گوی و چوگان فرستاد و نصیحتش کرد که به جای آتش افروزی در جهان به چوگان بپردازد. پیام صلحی که به آن توجه نشد و در نتیجه جهان در آتش جنگی بیهوده سوخت و جز از دست رفتن جان ها، آثار فرهنگی بسیاری را نیز تخریب کرد لذا بازی چوگان نوید صلح و دوستی بین ملت هاست که توسط نیاکان سلحشور ما به جهانیان عرضه شده است.
رزم پوش، با اشاره به فراموشی ورزش چوکان در دوره هایی از تاریخ، عنوان کرد: در دوران صفویه نیز دوباره چوگان مورد توجه قرار گرفت و میدان نقش جهان اصفهان در واقع زمین مسابقات چوگان بوده است؛ همانطور که گفته شد، چوگان ورزش رزم محسوب می شد و نیروهای رزمی به این ورزش علاقمند بودند، زیرا چوگان باز ابتدا باید سوارکار باشد و آنقدر در سوارکاری مهارت داشته باشد که بتواند توپ را هدایت کند و به گل برساند.

نسیم گیلان

وی با بیان اینکه طبق یافته های میراث فرهنگی در استان گیلان دو منطقه لاهیجان در شرق و فومنات در غرب مهد چوگان بوده است، ادامه داد: آخرین بار در حدود 400 سال پیش در میدان اصلی لاهیجان چوگان به طور رسمی بازی می شد و ورزش پرطرفداری بود، اما چوگان در فومنات بیشتر جنبه بومی - محلی داشت.
رئیس هیات چوگان گیلان با اشاره به فعالیت حدود 300 چوگان باز در کشور، متذکر شد: اولین و مهمترین لازمه ورزش چوگان زمین است و لذا طی چند سال اخیر پیگیر ایجاد زمین چوگان در مرکز استان بودیم.
وی چوگان را ورزش ملی ایرانیان دانست و اظهار کرد: رهبر انقلاب 11 بار به چوگان اشاره و بر احیای این ورزش ملی تاکید کرده اند، زیرا میراث فرهنگی ماست و اگر به آن بها ندهیم، فراموش خواهد شد.

نسیم گیلان

رزم پوش، با اشاره به برگزاری مسابقات ملی و بین المللی چوگان با حضور کشورهایی از جمله پاکستان و هندوستان و آذربایجان و...، اضافه کرد: چوگان ساحلی این ظرفیت را دارد که برخی از برندها برای تبلیغ کالای خودشان در تورنمنت های چوگان ساحلی به انحای مختلف یعنی چه در مقام اسپانسر و چه در مقام دارنده تیم و اشکال دیگر شرکت کنند.
وی استان گیلان را نیازمند سه زمین چوگان در غرب(تالش)، شرق(زیباکنار) و مرکز(پیربازار) دانست که هم اکنون جانمایی شده و گفت: چوگان یک ورزش سازگار با محیط زیست است؛ همچنین می توانیم به ظرفیت های چوگان در بخش گردشگری توجه کنیم.
رئیس هیات چوگان گیلان در پایان از برگزاری مسابقات ملی چوگان ساحلی «جام کاسپین» در بازه زمانی 24 لغایت 27 بهمن ماه 1402 به میزبانی تالش خبر داد و خاطرنشان کرد: در این دوره از مسابقات، دو تیم از بانوان چوگان باز نیز حضور خواهند داشت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/749682/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 19 اردیبهشت 1403

نشای 54 هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان

آب‌شرب شهرک سوخته امامزاده ابراهیم شفت پایدار شد

مسجدسلیمان میزبان تیم فوتبال استقلال آبی پوشان ملاثانی

شب ماند و او دیگر نیامد

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

کشف محموله قاچاق پارچه در شهرستان آستارا

گرایش جوانان به رشته های علوم پایه و فنی مهندسی در حال کاهش است

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

بنشین! مرو!

ربات انسان‌نمای چری که در آینده به ایران می‌آید

عادات رایج مردان که اصولا آن را پنهان میکنند

فعالیت بیش از 150 گروه جهادی در آستارا

حضور استاندار گیلان در تحریریه خبرگزاری مهر

داستانک/ قرار بود من پزشک شوم

کتاب «کاربردهای مطالعات فرهنگی» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

جزئیات تازه از ماجرای خبرساز روغن های مسموم

ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند

زنبورهایی که با همکاری هم لگو بازی می‌کنند

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با معاون قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه دیدار کرد

بازدید استاندار گیلان از حوزه هنری انقلاب اسلامی استان

منم که دیده به دیدارِ دوست کردم باز

شعری زیبا از مهدی اخوان ثالث

حضورش برایم اهمیتی نداشت

سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

خورشید زیبا و طوفانی از پلاسما

نشست تعاملی مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان

چند اصل مهم برای انتخاب یک کتاب کار مناسب کودک

تصمیم جدید درباره مهاجران افغان حاضر در ایران

ویدیویی جدید از optimus ربات شرکتِ Tesla

روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما

ستاره پرسپولیس آماده انتقام از قطری‌ها

«اسپیس‌ایکس» چهل و ششمین ماموریت مداری امسال را انجام داد

رتبه 13 ایران در تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دنیا

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد مازندران با 135 ایثارگر

زحمات صادقانه و خالصانه زمینه ساز خدمت رسانی بهتر و کیفی تر به جامعه ایثارگری

تجلیل سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز از مدیران مدارس شاهد

معلمان معمار اصلی شخصیت افراد در جامعه هستند

عاملان رعب و وحشت در احمد گوراب رشت دستگیر شدند

پیشرفت فیزیکی 90 درصدی پروژه بهسازی پسماند تموشل

ثبت برنامه تولید 160 واحد صنعتی نیازمند ارز در گیلان

رونمایی استاندار گیلان از نقاشی اسلم دیلمی اثر استاد محمد زحمتکش

«فیلمنامه‌نویسی در قرن 21» منتشر شد

واژگونی یک مینی بوس در آزاد راه قزوین حادثه آفرید

ماجرای یک دخترکشی وحشتناک در تهران

امروز، باران مهمان مردم این مناطق خواهد بود

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 18 اردیبهشت 1403

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام محمود مهرابی