نسیم گیلان

آخرين مطالب

فرهیختگان لاهیجانی از دوشخصیت علمی این شهر تقدیر کردند فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - لاهیجان- فرهیختگان لاهیجان با رونمایی از دو جلد کتاب ریاضیدان و دانشمند لاهیجانی زنده یاد دکتر هوشنگ منتصری و کتاب تغذیه و راهنمای زندگی اثر دکتر حسن قره گوزلو از این دو شخصیت علمی تقدیر کردند.
در این مراسم از دو جلد کتاب خاطره های زندگی و آرزوهای برباد رفته زنده یاد دکتر هوشنگ منتصری از ریاضیدانان و شخصیت های علمی نیم قرن اخیر ایران و از رجال سیاسی اواخر دوره پهلوی و کتاب تغذیه و راهنمای زندگی اثر دکتر حسن قره گوزلو در سالن شهید باهنرلاهیجان رونمایی شد.
در این مراسم ، استادان دانشگاه ، نگار نادری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان و جمعی از نویسندگان پیشکسوت و شخصیت های علمی لاهیجان حضور داشتند.
کتاب خاطره های ماندگار درباره ماجراهای زندگی دکتر هوشنگ منتصری، ریاضیدان متولد لاهیجان بود که توسط شجاع الدین طایفه ویراستار این مجموعه معرفی شد و کتاب آرزوهای برباد رفته این نویسنده هم با موضوع چگونگی توافق محرمانه و نانوشته بین هیتلر و رضاشاه گوشه ای پنهان از تاریخ معاصر ایران را روایت می کند.
دکتر هوشنگ منتصری 20 تالیف در زمینه ریاضی به یادگار گذاشته و معاونت دانشگاه صنعتی شریف و ریاست دانشگاه تبریز را در سابقه فعالیت خود دارد و در حوزه مسایل سیاسی و اجتماعی کتاب زردهای سرخ را ترجمه کرده است.
منتصری در سال 1302در شهر لاهیجان بدنیا آمد و آموزش ابتدایی را در دبستان حقیقت لاهیجان و تحصیلات متوسطه را در مدرسه فرانسوی سن لویی و دبیرستان دارالفنون تهران گذراند و در خرداد 1321 با احراز رتبه اول در رشته ریاضی به پایان رساند و تحصیلات عالی خود را در دوره لیسانس را در رشته های علوم ریاضی در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تهران پی گرفت و پس از چهار سال معلمی و تدریس به فرانسه عزیمت کرد و دوره دکتری را در دانشگاه سوربن پاریس و سپس در دانشگاه استراسبورگ ادامه داد و در سال 1353 رساله دکترای خود با موضوع پردازش اکونومتریک آمار کارتل های نفتی را با درجه شایان افتخار به پایان برد.
او با برگشت به ایران در دانشکده تازه تاسیس پلی تکنیک (امیرکبیر فعلی) به عنوان مدیر گروه ریاضی به کار گمارده شد و به تدریس در دانشکده های علم و صنعت و دانشکده بازرگانی ، دانشکده افسری و دبرستان البرز پرداخت.
با تاسیس دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر سابق ) به عنوان معاون این دانشگاه منصوب و سپس در سال 1346به ریاست دانشگاه تبریز انتخاب شد و آخرین مقام رسمی او قبل از انقلاب استانداری کرمان بود و بعد از انقلاب نیز به عنوان یک شخصیت علمی و چهره ماندگار از او تجلیل بعمل آمد.
دکتر منتصری علاوه بر تدوین یک دوره کامل بیست جلدی ریاضی برای رشته های مختلف دبیرستان و تالیف چند جلد کتاب کلاسیک ریاضی برای دانشکده های مهندسی را نیز به تحریر درآورد و کتاب صد روز در اروپا را نوشت و به ترجمه چند جلد کتاب نظیر زردهای سرخ که بیست بار تجدید چاپ شد و کتاب بهار پراگ ،کودتای های آمریکای لاتین پرداخت و در دوره دانشجویی کتاب قدرت اثر برتراندراسل فیلسوف و ریاضیدان شهیر انگلیسی را ترجمه کرد.
کتاب های آن سوی فراموشی ، سراب آرمان ها ، سال های خاکستری ،خاطره های ماندگار ،یادداشت های پراکنده و آروزهای بربادرفته از جمله نوشته های او پس از انقلاب اسلامی هستند.
دکتر هوشنگ منتصری در سال 1394در آستانه 92سالگی چشم از جهان فرو بست.
شجاع الدین طایفه روزنامه نگار و نویسنده لاهیجانی و ویراستار یک جلد کتاب او در این مراسم در باره شخصیت و جایگاه علمی دکتر هوشنگ منتصری چنین گفت: دکتر هوشنگ منتصری بیش از 20تالیف در زمینه های تخصصی ریاضی دارد که کتاب زردهای سرخ او در زمان گذشته عبور از خط قرمز تلقی می شد.
وی افزود :او در زمینه های علم و اندیشه و فرزانگی از نادره های زمان خود بود یا بهتر بگویم در زندگی استاد، رازی بود که حاکی از خدمت ، پای بندی و استواری به کشور در شرایط بحرانی و هوشمندی کم نظیرش در صحنه های خطیر است و استواری که مبتنی بر خردگرایی و هوشمندی بود.
وی یادآورشد:او انسانی چندبعدی و پیچیده و به گونه ای جمع اضداد محسوب می شد و در عین سرشاری از روحیه ای عاطفی و از عزم عقلایی و اندیشه گرا برخوردار بود و منتصری را می توان مانند دیگر همشهری کم نظیرش دکتر ابوالحسن ضیاء ظریفی مرد بحرانها دانست .
هوشنگ منتصری در سال 1394 در آستانه 92 سالگی چشم از جهان فروبست.
از دیگر جلوه های این مراسم تقدیر از دکتر حسن قره گوزلو نویسنده کتاب تغذیه و راهنمای زندگی بود که به عنوان گیاه شناس و با 97 سال سن در جلسه حضور داشت . از جمله سرفصل های این کتاب تامین سلامتی و طول عمر، پرورش اعصاب و مغز، پرورش قوای دماغی، اخلاقی و درونی و روحی است که در بخش دیگر این مراسم توسط خود نویسنده معرفی شد.
دکتر حسن قره گوزلو نویسنده کتاب تغذیه و راهنمای زندگی با وجود کهولت سن ایستاده سخن می گفت.
وی اظهارداشت: تاکنون مریض نشده ام و هیچ دارویی حتی یک قرص مصرف نکرده ام و نگاهم همواره به آسمان و لطف خدا بوده است .
وی افزود: از دنیا چیزی ندارم و از کسی پاداشی نمی خواهم زیرا حافظه ی من به من لطف دارد، فقط باید احساس کنم که مفید واقع شوم و زندگی و وجود من برای جامعه ام مفیدباشد .
بانی این مراسم مدیر انتشارات شادمان در باره این مراسم گفت:این مراسم از سوی انتشارات شادمان لاهیجان که ناشرکتاب نویسنده های بومی است با برنامه ریزی قبلی و با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد تا از زنده یاد دکتر هوشنگ منتصری بخاطرکتاب هایش و نوشتن کتاب های علمی برای دانش آموزان و دانشجویان تجلیل شود.
آناهیتا علی نیا اظهار داشت :این انتشارات تاکنون حدود 80عنوان کتاب چاپ کرده است که از جمله آنها دیلمان در گذرتاریخ ،شهر من لاهیجان ، زنان اسطوره ای یونان ،ایران و روم و برخی دیگر از آثار نویسندگان لاهیجانی می باشند .
6029 /6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/74970/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان