نسیم گیلان

آخرين مطالب

گیلان از استان‌های پیشرو در تهاتر و معاوضه املاک مازاد دولت است اقتصادي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -

نسیم گیلان

علیرضا نوروزی بهمبری در گفت و گو با خبرگزاری آریا در رشت؛ گفت: در سال 1402 مبنای کار در این زمینه با توجه به تشکیل هیات عالی مولدسازی املاک و دارایی‌های مازاد دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور و دبیری وزارت امور و اقتصاد و دارایی شرایط ویژه‌ای یافته و ساختار تشکیلاتی و مدل مولدسازی، کلان‌تر و راهبردی‌تر شده است.
وی عنوان کرد: در مدل پیشین بحث فروش املاک مازاد مطرح بود اما باتوجه به آنکه دولت به دنبال ایجاد درآمد دائمی و بلند مدت از محل املاک مازاد است بحث فروش آخرین گزینه و انتخاب دولت شده و روش‌های بهتری برای مولدسازی مانند اجاره املاک و اعیان دولت، تهاتر، معاوضه، اوراق بهادار سازی و مشارکت عمومی خصوصی و سایر موارد در برنامه قرار گرفته است.
نوروزی افزود: در این زمینه در استان گیلان تعدادی از املاک بجا مانده از سال 1401 و انتقال یافته به 1402 وجود دارد که با امضا و تائید حکم وزیر اقتصاد و دارایی 26 ملک مازاد که در سال 1401 مجوز فروش داشت به ارزش تقریبی زمان کارشناسی نزدیک به 250 میلیارد تومان عینا به 1402 تنفیذ شده و تکلیف فروش این املاک را داریم.
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای اجرا و تکمیل مجتمع اداری و بیمارستانی داخل مجموعه پورسینا و سراوان مبلغی را بعنوان بدهی قطعی حسابرسی شده به پیمانکار بدهکار است لذا طبق آیین نامه مولدسازی این امکان در اختیار دستگاه اجرایی قرار داده شد تا در قبال پرداخت بدهی قطعی حسابرسی شده (اگر وجه نقدی نداشت) با شرط توافق با پیمانکار املاکی که مازاد شناخته می‌شود را در قبال هزینه ها و بدهی های قطعی تهاتر کند.
نوروزی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون با ارائه گزارش های توجیهی هیات عالی مولد سازی را مجاب کردیم تا تعدادی از املاک مازاد دانشگاه علوم پزشکی را در قبال بدهی های قطعی شده آن دستگاه تهاتر کنیم و هزینه های قطعی دولت از این بابت تسویه شود.
وی عنوان کرد: مصوبه اولیه هیات عالی مولدسازی در این زمینه اخذ شده و اکنون در مرحله ارزش افزایی این املاک هستیم به این مفهوم که املاک عموما دارای کاربری درمانی را درصورتی که قابلیت تغییر کاربری در طرح تفصیلی داشته باشد را به عنوان مثال به املاک تجاری تبدیل کرده و املاک دولت را با قیمت و ارزش بیشتری در قبال بدهی ها واگذار یا تهاتر کنیم.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان تصریح کرد: شرایط دیگری نیز در مورد اداراتی که در شهرستانها فاقد ساختمان اداری هستند نیز وجود دارد و املاک مازاد این ادارات کل برای تهیه ساختمان اداری در شهرستان مذکور می تواند معاوضه شود.
وی گفت : در این راستا در شهرستان املش اداره کل بهزیستی که فاقد ساختمان اداری بود بدنبال معاوضه تعدادی از املاک خود با ملکی که متعلق به بخش خصوصی است برآمده تا بتواند آن‌را به فضای اداری بهزیستی آن شهرستان اختصاص دهد.
وی افزود: این 2 طرح در هیات عالی مولدسازی مصوبه اولیه را اخذ کرده و در فرآیند تکمیل و اجرای کار قرار دارند.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان با بیان اینکه تمرکز اصلی امور اقتصاد و دارایی گیلان درحال حاضر بر روی تعیین تکلیف 26 ملک باقی مانده از سال 1401 است و اظهار کرد: بدنبال آنیم اگر بحث فروش در مورد این املاک منتفی شد بتوانیم مجوز سایر روش‌های مولدسازی مانند تهاتر را برای اجرای پروژه های نیمه تمام اجرا کنیم.
وی ادامه داد: همچنین مجوز معاوضه را برای اماکنی که دولت می خواهد از آن بعنوان فضای اداری استفاده کند، در هیات عالی مولد سازی اخذ کنیم.
نوروزی در مورد همکاری دستگاههای اجرایی استان در شناسایی املاک مازاد دولت با اداره کل اقتصاد و دارایی نیز گفت: دستگاه‌های استان به تدریج املاک مازاد خود را به ما معرفی می کنند چون هدف دولت از اولویت فروش خارج شده و وارد سایر روشها مانند اجاره ملک شده است تا دستگاه اجرایی بتواند درآمد دائمی برای خود و دولت عاید کند.
وی توضیح داد: روشهایی مانند تهاتر، معاوضه و اجاره اکنون مورد استقبال دستگاه‌ها قرار گرفته و بتدریج املاک مازاد خود را برای استفاده از روش ها مدل های مختلف به ما معرفی می کنند.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان خاطر نشان کرد: هم اکنون دستگاهایی مانند آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فنی و حرفه ای، بهزیستی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی املاک مازادی معرفی کرده اند که در دستور کار شناسایی اولیه ملک قرار گرفتند.
به گفته وی، ‌اداره کل امور اقتصاد و دارایی گیلان این املاک را مستند کرده تا فرآیند مطرح کردن آن در هیات عالی مولدسازی فراهم شود و پس از طی این فرآیند طبق شریط املاک در مورد شیوه مولد کردن با دستیابی به نتیجه مورد نظر در مورد آن، اقدامات لازم را انجام دهد.
در سال 1401 مطابق ضوابط و آیین نامه‌های ابلاغی به استان‌ها 66 ملک در گیلان برای طرح مولد سازی شناسایی شد که ارزش این املاک 2 هزار و 50 میلیارد تومان برآورد و به سازمان خصوصی سازی در راستای مولد سازی دارایی های دولت معرفی شد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/751919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استارلینک به بهبود خدمات بهداشتی در اندونزی کمک می‌کند

از گرانول خورشیدی بیشتر بدانید

پیام تسلیت فرمانده انتظامی گیلان

تنها توفیق هوشنگ ابتهاج!

خیلی از آدم ها نمیتونن مشکلاتشون رو بگن!

اتفاق تلخی که زن صیغه ای برای مرد خیانتکار رقم زد

شهادت 3 مامور پلیس توسط یک شرور مسلح در تهران

خبر جدید وزارت کار درباره واریز یارانه ویژه دولت

چهارشنبه تعطیل شد، امتحانات دانش آموزان هم لغو شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 31 اردیبهشت 1403

توضیحات جدید درباره حادثه برای بالگرد رئیسی

خبر تازه درباره وضعیت امام جمعه تبریز بعد از حادثه

محل سقوط هلی‌ کوپتر رئیسی اعلام شد

کشف بالگرد رئیس جمهور در منطقه «طویل»

تصویر منتشر شده از محل کشف بالگرد رئیس جمهور

تکذیب احتمال خرابکاری در سقوط بالگرد رئیسی

خبر شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش تایید شد

اطلاعیه دولت در پی شهادت رئیسی و همراهانش

برنامه احتمالی تشییع پیکر شهدای بالگرد رئیسی

تکذیب خبر ترور سردار رادان

رهبر انقلاب پنج روز عزای عمومی اعلام کردند

بیانیه وزارت خارجه در پی شهادت امیرعبداللهیان

زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر رئیسی در تبریز

پیام رهبر انقلاب در پی شهادت آیت الله رئیسی

رهبر انقلاب، رئیس جمهور موقت را انتخاب کردند

تکلیف تعطیلی سراسری مشخص شد

جانشین امیرعبداللهیان در وزارت خارجه منصوب شد

برنامه دقیق تشییع پیکر رئیسی مشخص شد

اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند

کاوشگر «بپی‌کلمبو» اروپا دچار نقص فنی شد

صدای ضبط شده از اجرام کیهانی

اصلاح داروی شیمی‌درمانی برای فرار از سد خونی مغز

ناسا اسرار قطب‌های زمین را کشف می‌کند

آیا می دانید صدای سیاهچاله چگونه است؟

خورشید در مقابلِ عظمتِ سحابی سر اسب

ویدئویی از سفر 6 گردشگر «بلو اوریجین» به لبه فضا

چرا هرماه یک خورشید گرفتگی نداریم؟

نصیحت کردن را فراموش کنید!

بازدید مدیرعامل بیمه دی از شرکت خدمات بیمه ای امید بنیان

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

فرمانده مرکز مقاومت بسیج: کرمانشاه، نامی آشنا در سراسر کشور است

واکنش مقامات بین المللی به شهادت رییس جمهور ایران

آیت‌الله رئیسى سیدالشهدای خدمت به‌عنوان مایه افتخار و غرور ملی ماندگار شد

پیام تسلیت سرپرست بانک دی در پی شهادت رئیس جمهور

پیام انجمن همسران شهدای استان فارس در پی عروج شهادت گونه رئیس جمهور و همراهانش

خانواده «شهید سلیمانی» شهادت رییس‌جمهور را تسلیت گفتند

پیام نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی عروج شهادت گونه آیت الله رییسی

پیام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی عروج شهادت‌گونه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه

نماینده صومعه‌سرا: مردم امامزاده ابراهیم بیش از یک ماه است در چادر زندگی می‌کنند/ ما گیلانی‌ها خدا نداریم؟

طرز تهیه املت شاپوری رشت ؛ صبحانه خوشمزه گیلانی ها