نسیم گیلان

آخرين مطالب

بیژن نجدی نویسنده ای که باید دوباره شناخت فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - لاهیجان - بیژن نجدی نویسنده ای با فراداستان های شاعرانه اش را باید دوباره شناخت؛ معلمی که پس از مرگ در ردیف نویسندگان تراز اول ایران قرار گرفت.
بیژن نجدی معلم ساده ای که تا زنده بود گمنام زیست، معلمی که قدرت و تسلط بالایی در ریاضیات داشت، او با همان سادگی در کنار مردم عادی در کوچه هایی زندگی می کرد که همه همانجا بودند و همان دردهایی را داشت که همه داشتند؛ نجدی شاعر و ادیب تا وقتی زنده بود کسی از جایگاه ادبی او اطلاعی نداشت، او از دبیران ریاضی شهرستان لاهیجان بود، شاگردانش خاطرات زیادی دارند، از تسط او به ریاضی و ادبیات و از وسعت دانش او و تاثیری که در ادامه تحصیل و موفقیت های آنان داشته است!
بیژن نجدی ذهنی خلاق و قلمی توانا داشت و توانست با 27داستان کوتاه جاودانه شود و زبانش در داستان نویسی خلاقانه، جذاب بود و تصویرسازی سینمایی در نوشته هایش موج می زد؛ یکی از شاگردان نجدی در دبیرستان سهروردی لاهیجان که در کنکور سراسری به رتبه دوم دست یافته و در رشته الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف قبول شده بود، موفقیت هایش را مدیون درس های نجدی می داند و می گوید: نجدی تسلط زیادی به درس ریاضی داشت و توضیحات او بویژه در ریاضی کامل و در تدریس و معلمی بسیار منظم بود.
عبدالرضا حسام محسنی که اکنون مدرس دانشگاه است، ادامه داد: در آن زمان با جنبه ادبی او آشنا نبودم ولی علاوه بر ریاضی به شعر و ادبیات هم چیرگی داشت و خاطرات زیادی با اخوان و شاملو نقل می کرد.
او معتقد است که دینی نسبت به نجدی بر گردن دارد و در هر مناسبتی همواره سعی می کند این دین را ادا کند.
نجدی فراز و فرودهایی در زندگی شخصی خود داشته؛ او در سال 1367 با چند تن از دبیران آموزش و پرورش لاهیجان داوطلبانه با رزمندگان به جبهه می رود و خاطراتش را تقریر کرده و در آثارش کوشیده حس و حالی غیرمتعارف بیافریند و با نگاه تازه اش چنان پرتوی بر عادی ترین اشیا بتاباند که خواننده طور دیگری آن را ببیند.
علی تسلیمی استاد ادبیات دانشگاه گیلان درباره سبک ادبی نجدی می گوید: بیژن نجدی در نویسندگی در نوع خود خاص است و نمونه دیگری در ایران و جهان ندارد و گاهی به دنیای سهراب سپهری و گاهی به برخی نویسندگان خارجی نزدیک می شود و هرکدام از داستان هایش خاص خودش است و به دیگری ارتباطی ندارد.
وی افزود: نوشته های او جنبه سیلان ذهن داشته و بیشتر جنبه های مدرن و پسامدرن را با خود همراه دارد ولی برخی جنبه های داستان نویسی در نوشته هایش، خاص خود نجدی است؛ سخن ها، نوشته ها و تصویرسازی او مانند تاریکی تا نزدیک چراغ گردسوز می آمد و عقب می رفت یک نوع وارونه نویسی است که نوعی فرم گرایی و فرمالیست است.
وی در خصوص مخاطبان نجدی نیز می گوید: او به یک عبارت جهان معنا را قبول دارد و به همین دلیل به سهراب سپهری نزدیک می شود و معناگرایی هایی دارد درحالی که روشنفکران با معنا گرایی میانه خوبی ندارند؛ اگر سبک نوشته های بیژن نجدی به عنوان معیار داستان نویسی تبدیل شود برای نسل جوان بسیار مفید خواهد بود به شرطی که به ابتذال کشیده نشود.
هاحر فیضی کسی که با نوشتن کتاب رویای قرن دیگر برای اولین بار درباره نمادپردازی داستان های بیژن نجدی به روشنگری پرداخته نیز اظهار داشت: داستان چشم های دکمه ای نجدی، از دیدگاه عروسکی روایت می شود که پیشروی عراقی ها را در خرمشهر توصیف می کند و این توصیف بسیار زیباست.
وی افزود: از بین 27 داستان نجدی، «گیاهی در قرنطینه » نمادین ترین داستانی است که او روی آن مانور داده و داستان پسری است به نام طاهر که دچار بیماری می شود و پدر و مادر نمی توانند برای او کاری انجام دهند و دست به دامن شیخی می شوند.
فیضی می گوید: نجدی عقاید عامه را با داستان های اساطیری پیوند می زند مثلا از «بی وقتی» صحبت می کند که ریشه در اساطیر بومی گیل و دیلم دارد، او همه اشیا اطراف خود را جاندار حساب می کند و در این مسایل آنقدر خواننده را معلق نگه می دارد که نمی توانید تصمیم بگیرید مرز واقعیت و خرافات کجاست.
وی تصریح کرد: نجدی و نادر ابراهیمی بین نویسندگان داخلی نمونه های داستان - شعر هستند که در نمونه خارجی آن می توان از لامارتین نام برد که این زبان را دارد.
بیژن نجدی شاعر ، داستان نویس و معلم گیلانی در سال 1320 از پدر و مادری گیلانی در خاش زاهدان متولد شد، تحصیلات ابتدایی را در رشت گذراند و در سال 1339 وارد دانشسرای عالی تهران شد و در 1343از همان دانشکده در رشته ریاضی فارغ التحصیل شد.
مهمترین آثاری که از بیژن نجدی بر جای مانده مجموعه داستان های یوزپلنگانی که با من دویده اند، دوباره از همان خیابان ها ، داستان های ناتمام و دو مجموعه شعر خواهران این تابستان و واقعیت رویای من است.
مجموعه داستان یوزپلنگانی که با من دویده اند در سال 1374 جایزه قلم زرین را به خود اختصاص داد و در سال 79نیز برگزیده نویسندگان و منتقدان مطبوعات شد؛ پس از آن بود که نام نجدی بر زبان ها افتاد.
بیژن نجدی در سال 1376 در سن 56 سالگی به علت بیماری در گذشت و آرامگاهش در شهر لاهیجان و در جوار مقبره شیخ زاهد گیلانی قرار دارد.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
 

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/76179/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»