نسیم گیلان

آخرين مطالب

نقش پررنگ عامل انسانی در کاهش سوانح جاده ای اجتماعي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت - در کنار ضرورت توسعه و ایمنی راه ها و وجود استانداردهای لازم در خودروها، فرهنگ و رفتار ترافیکی، نقش مهم و پررنگی در کاهش سوانح جاده ای دارد و روز ایمنی حمل و نقل، فرصت مناسبی برای بازخوانی این مسئولیت اجتماعی شهروندان است.
امروزه بشر جابجایی را از طریق خطوط هوایی، زمینی، ریلی و دریایی با ساخت هواپیماها، شناورها، قطار و خودروهای سواری و وسائط نقلیه سنگین تجربه می کند اما در کنار این وسایل توسعه ایمنی، به سلامت رسیدن انسان ها به مقصد اهمیت ویژه ای دارد چراکه طبق آمار و گزارش های منتشر شده، بیشترین کشته ها مربوط به تصادفات جاده ای در مسیر راه هاست.
سالانه بخش عمده ای از درآمد ملی به صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف عوارض حاصل از حوادث جاده ای می شود و تعداد زیادی از شهروندان در حوادث ناشی از این سوانح، جان خود را از دست داده یا دچار معلولیت می شوند؛ سال گذشته 540 نفر در راه های گیلان به دلایلی از جمله بی توجهی به جلو، تجاوز و انحراف به چپ، تخطی از سرعت مطمئنه و خواب آلودگی جان خود را از دست داده اند.
گیلان با ورود افزون بر 30 میلیون گردشگر ، یکی از نخستین استان های گردشگر پذیر کشور است که به طور معمول براساس آمار در تردد، چهارمین و در برخی مواقع پنجمین استان پرتردد کشور محسوب می شود.
** اختصاص سه و نیم میلیارد تومان از اعتبارات ملی برای اصلاح نقاط حادثه خیز در گیلان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: براساس برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی از سال 85 تا 95 قرار بود سالانه تصادفات 10 درصد کاهش یابد که موفق شدیم در مجموع طی این مدت در استان، کاهش 52 درصدی فوت شدگان تصادفات را داشته باشیم.
محمدرضا نازک کار این آمار را نشاندهنده حرکت رو به جلو در این بخش دانست و افزود: برای کاهش تصادفات در راه های استان، 97 نقطه با اقداماتی از قبیل نصب علائم فسفری، تاکیدی و روشنایی های موضعی و نقطه ای آشکارسازی شد و راه های استان نیز با نصب دوربین رصد و تخلفات و کنترل ترافیک از طریق سامانه هوشمند انجام می شود.
وی ادامه داد: از نصب 54 دستگاه سامانه هوشمند تخلفات که تا نیمه نخست امسال هدفگذاری شده، 44 دستگاه تا پایان سال گذشته نصب و از ابتدای سال 96 تاکنون، 78 هزار و 580 تخلف توسط دستگاه های نظارتی ثبت شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به اقداماتی که برای ساختار مهندسی و اصلاح هندسی راه ها برای رفع 97 نقطه حادثه خیز استان در حال انجام است، گفت: با اعتبار مجموعه بصورت متمرکز مشاور انتخاب ، کارهای مطالعاتی انجام شده و طرح آن به تصویب رسیده است.
نازک کار از اختصاص اعتبار سه و نیم میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی سال 96 برای اجرای اصلاح ساختار مهندسی و هندسی راه های استان خبر داد و ادامه داد: در وهله اول 10 نقطه به عنوان اولویت نخست در نظر گرفته شده که پس از اقدامات برای انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی برای ساختار مهندسی و هندسی این 10 نقطه آغاز می شود.
**فرهنگسازی مهمترین عامل کاهش تصادفات است
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان نیز به ایرنا گفت: سال گذشته 540 نفر جان خود را در راه های استان از دست داده اند که این تعداد در مقایسه با 499 نفری که در سال 95 در سوانح رانندگی در جاده های استان کشته شده اند، نشان دهنده افزایش هشت درصدی است.
سرهنگ حسین محمدپور بیشترین علت تصادفات در راه های استان را بی توجهی به جلو با 29 درصد و پس از آن عدم رعایت حق تقدم، انحراف به چپ، تجاوز به چپ و تخطی از سرعت مطمئنه عنوان کرد.
وی زمان بیشتر تصادفات طی سال گذشته را بین ساعت های 20 تا 24 ذکر و بیان کرد: حدود 65 درصد از کشته شدگان در جاده های استان، راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده هستند.
وی ادامه داد: سرعت در بزرگراه های استان 95 کیلومتر بر ساعت تعیین شده که به دلیل عدم اطلاع بسیاری از مسافران و شهروندان، همان 110 کیلومتر بر ساعت تا یک هفته قبل اعمال می شد اما در حال حاضر دوربین های ثبت تخلفات در راه های استان فعال هستند و در صورت تخطی از سرعت مجاز، تخلف ثبت و پیامک آن نیز برای صاحب خودرو ارسال می شود.
سرهنگ محمدپور به اقدامات پلیس برای کاهش تصادفات نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه افزون بر 57 درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است، پلیس به تنهایی نمی تواند عامل بازدارنده در کاهش تصادفات باشد، بلکه مردم نیز باید خودشان برای رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی اهتمام داشته باشند.
وی با بیان اینکه به طور جدی بدنبال آموزش همگانی فرهنگ ترافیکی هستیم، گفت: در همین راستا، فرماندهان و کارشناسان پلیس نیز با شرکت در برنامه های مختلف از جمله مساجد و محافل عمومی، این مهم را در دستور کار دارند.
به گزارش ایرنا اگر همه راه ها توسعه یافته و خودروها نیز از ایمنی کافی برخوردار باشند؛ شرط اساسی کاهش تصادفات، رعایت قوانین راهنمایی توسط رانندگان است.
هفتم اردیبهشت ماه، روز ایمنی حمل و نقل است.
7296/2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/28627/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت