نسیم گیلان
سرمقاله اعتماد/ مجلس و رأس امور
يکشنبه 10 آذر 1398 - 09:15:14
نسیم گیلان - سرمقاله اعتماد/ مجلس و رأس امور
٠
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5856077
-->
اعتماد / « مجلس و رأس امور » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته حسین میرمحمد‌صادقی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
جمله معروفی از امام (ره) مطرح است که بنرهای آن در نقاط مختلف ازجمله در ساختمان مجلس نیز نصب شده است؛ اینکه «مجلس در راس امور است» . بیان این مساله بی‌دلیل نبوده است؛ چرا که مجلس تنها نهادی از نهادهای حاکمیتی است که ارتباطی کاملا مستقیم با مردم دارد. شاهد این مدعا آن است که وقتی یکی از شهروندان این جامعه تصمیم دارد با ماموری دولتی ملاقاتی داشته باشد، مسلما این ملاقات به سادگی امکان‌پذیر نخواهد شد؛ حال آنکه در رابطه با دیدار مردم با نمایندگان‌شان در مجلس چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و شهروندان به سادگی به وکلای ملت دسترسی دارند و به راحتی می‌توانند مسائل و مشکلات خود را به آنها منعکس کنند. از سوی دیگر در مجلس با حضور 290 نماینده با 290 فکر و سلیقه مختلف روبه‌رو هستیم که هرکدام موضوع‌های مختلف را از دریچه نگاه خود مطرح می‌کنند، بنابراین از این منظر مجلس می‌تواند بهترین تریبون باشد تا سایر قوا و نهادهای دیگر بتوانند از زبان نمایندگان که با شهروندان ارتباط مستقیم دارند، درددل آنها را بشنوند. با نگاه به این مسائل به جرات می‌توان گفت بیان چنین جمله‌ای ازسوی بنیانگذار انقلاب اسلامی براساس مبنایی اصولی صورت گرفته است. با این همه اما گاه مشاهده می‌شود که مجلس با چالش‌هایی مواجه است که منجر به تضعیف جایگاه آن می‌شود. در این راستا می‌توان به تعدد مراجع قانون‌گذار اشاره کرد که درموارد متعدد نهادهایی دیگر از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورا‌های‌عالی همچون شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی، فضای مجازی و... همچنین برخی دیگر از نهادهای بالادستی مثل دیوان عدالت اداری و... پا در عرصه قانون‌گذاری می‌‌گذارند و از این منظر شاهد تعدد مراجع قانون‌گذار هستیم. ازسوی دیگر باز جای تاسف است که بگوییم به نقش نظارتی مجلس که یکی از مهم‌ترین نقش‌های این نهاد انتخابی‌ است، وقعی نهاده نمی‌شود. به نظر می‌رسد اگر می‌خواهیم مجلس مصداق بارز آن جمله تاریخی امام (ره) باشد، باید تلاش کنیم قانون‌گذاری حق انحصاری مجلس باشد و در موارد کاملا محدودی درصورت لزوم سایر نهادها در این عرصه وارد شوند.
از سوی دیگر مجلس نیز باید به نقش نظارتی خود جدیتی دوچندان ببخشد و البته سایر نهادها نیز باید به این نقش توجه بیشتری نشان دهند. شاید در این سیاست‌های کلی قانون‌گذاری که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده‌است ، در برخی موارد بتوان اقداماتی را پیش‌بینی کرد تا بیش از پیش به این سو حرکت کنیم. نکته‌ای که در این راستا نباید فراموش شود، نقش نمایندگان در این زمینه است؛ لازم است نمایندگان بیش از آنکه دغدغه‌ حوزه انتخابیه داشته باشند، نگاه ملی را در خود تقویت کنند و همچنین بیش از آنکه علاقه‌مند به طرح مسائل و بیانیه‌های سیاسی باشند، در امر قانون‌گذاری دقت کنند. اینجاست که به اصطلاح گفته می‌شود «احترام امام‌زاده را متولی آن نگه می‌دارد» چنانچه نمایندگان به وظیفه قانون‌گذاری توجهی خاص نداشته باشند، طبیعی است که نمی‌توان از سایر نهادها انتظار داشت که به این نقش مجلس احترام بگذارند. گاهی اوقات در جریان رای‌گیری‌ها مشاهده می‌شود، چند ده نماینده در رای‌گیری شرکت نمی‌کنند؛ موضوعی که بسیار ناراحت‌کننده است و هیچ توجیهی ندارد؛ به‌جز بی‌توجهی به امر قانون‌گذاری از جانب خود نمایندگان. اخیرا پیشنهادی از سوی نمایندگان مبنی بر استانی شدن انتخابات مطرح شد، فارغ از ایرادها و اشکال‌هایی که نسبت به این طرح وارد شد باید گفت یکی از دلایل پیشنهاد چنین طرحی تقویت نگاه ملی در میان نمایندگان است و این امر می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای تغییر دریچه نگاه نمایندگان از موضوعات منطقه‌ای به موضوعات و مسائل ملی.

http://www.gilan-online.ir/fa/News/133148/سرمقاله-اعتماد--مجلس-و-رأس-امور
بستن   چاپ