نسیم گیلان
ارزیابی «شرق» از یک احتمال ‌برای ورود کرونا به ایران
جمعه 9 اسفند 1398 - 16:52:25
نسیم گیلان - ارزیابی «شرق» از یک احتمال ‌برای ورود کرونا به ایران
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6107306
٠
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
درحالی‌که هنوز هم انگشت اتهام ورود ویروس کرونا به ایران به‌سوی یکی از ایرلاین‌های شناخته‌شده کشور به سبب عبور در مسیر ایران- چین، نشانه رفته، صنعت هوایی ایران متأثر از این ویروس، با چالش جدی مواجه شده است. قرنطینه تقریبا کامل هوایی ایران و سرگردانی مسافران در استانبول و دوبی از یک‌سو و نگرانی از توان فرودگاه‌ها برای کنترل ماجرا از سوی دیگر، این صنعت را دچار وضعیت نیمه‌بحرانی کرده است. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به چند مشکل جدی که برای بخش‌های مختلف این صنعت ایجاد شده است.‌هنوز از یادها نرفته که شرکت هواپیمایی ماهان‌ در روزهای ترس از شیوع کرونا در چین، کماکان به پروازهای خود به این کشور ادامه می‌داد و همین ناپرهیزی ‌در رابطه با توقف پروازها به این کشور، موضع تندی را از سوی مردم به‌همراه داشت.
ماهان بعدها در واکنش به این هجمه اعلام کرد که این پروازها برای کمک‌های بشردوستانه و کارگو (باری) است، درحالی‌که با رصد مسیر پروازی می‌توان دریافت که پرواز ماهان با هواپیمایی ایرباس 340 انجام می‌گیرد که یک هواپیمایی مسافری است. پیش‌تر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی این خبر را تأیید کرده اما تأکید کرده بود که با این هواپیمای مسافری، بار جابه‌جا می‌شود و نه مسافر! ‌یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «شرق» خبر می‌دهد که شرکت هواپیمایی ماهان برای خلبانانی که در مسیر شهرهای شانگهای، گوانجو و پکن پرواز می‌کردند، پاداش در نظر گرفته است. این منبع آگاه همچنین با بیان اینکه حتی اگر بار به این مسیر رفته باشد، خلبان و دیگر خدمه پروازی در هواپیما حضور داشته و باید پس از بازگشت قرنطینه می‌شدند، می‌گوید: از هر پنج مسیر پروازی، چهار پرواز داخلی و یک پرواز خارجی برای هر مهماندار در نظر گرفته می‌شود. جالب آنکه پس از آنکه مهمانداران و خلبانان از چین بازمی‌گشتند، به‌هیچ‌عنوان از سوی این شرکت هواپیمایی در قرنطینه قرار نمی‌گرفتند. کارکنان اما خود تلاش کردند تا جانب احتیاط را داشته و در خانه خود را قرنطینه می‌کردند، اما از آنجا‌که به‌هیچ‌عنوان مرخصی در پی این سفرها برقرار نبود، مجبور می‌شدند در مسیرهای داخلی حضور یابند که بیم آن می‌رود این اتفاق عاملی برای شیوه این بیماری در کشور بوده باشد.
‌سایه کرونا بر سر فرودگاه‌ها
از سویی نگرانی از شیوع ویروس کرونا سبب شده نشست جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در فرودگاه‌های کشور برگزار شود تا تمامی تمهیدات به کار گرفته شود. این در حالی است که تلاش «شرق» برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره روند فعالیت شرکت فرودگاه‌های کشور بی‌نتیجه ماند. آنچه از گوشه‌وکنار درباره عملکرد فرودگاه‌های کشور به گوش می‌رسد، عدم رعایت نکات بهداشتی و انجام تست کرونا از مسافران ورودی و عدم رعایت ضدعفونی و جداسازی زباله‌های عفونی و غیرعفونی در فرودگاه‌ها است. با‌این‌حال به نظر عجیب می‌رسد که کسی در این صنعت حاضر به برطرف‌کردن این شائبه‌ها نیست. البته روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور در گزارشی به نقل از فرشید گلیج، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نوشته است: «پیشگیری از ورود و شیوع ویروس کرونا از اواخر دی و اوایل بهمن به سازمان مدیریت بحران ارجاع داده شد و از همان زمان بر نقش اساسی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و پروسه قانونی عملکرد ما مشخص و پیش از ورود ویروس به کشور چک مسافران ورودی در فرودگاه‌های بین‌المللی و مرز هوایی شروع شد». با‌این‌حال شواهدی که در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود، نشان‌دهنده آن است که بسیاری از نکات یاد‌شده رعایت نمی‌شود. بسیاری از کارشناسان این صنعت نیز معتقدند اگر بر طبق پروتکل‌های جهانی نیز در ایران عمل شود، با توجه به نبود برخی زیرساخت‌های اصلی در مواجهه با این اپیدمی، مراعات بیشتری باید از سوی مسئولان امر صورت گیرد. با‌این‌حال، به نظر می‌رسد مسئولان فرودگاه‌ها نسبت به رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در مقابل این اپیدمی، آن را به شوخی گرفته‌اند.

http://www.gilan-online.ir/fa/News/159663/ارزیابی-«شرق»-از-یک-احتمال-‌برای-ورود-کرونا-به-ایران
بستن   چاپ