پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

چه کسی ارابه مرگ را روانه بازار می‌کند مقالات

چه کسی ارابه مرگ را روانه بازار می‌کند
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
چه کسی ارابه مرگ را روانه بازار می‌کند
٠
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«خودروسازها ارابه‌های مرگ تولید می‌کنند.» این جمله را دیروز رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به زبان آورد تا بار دیگر پرونده قدیمی خودروهای غیراستاندارد را بگشاید. دست‌کم یک دهه است که موضوع غیراستاندارد بودن برخی خودروهای داخل به «مساله» تبدیل شده است. مساله‌ای که هر بار با اظهارات ضد و نقیض بی‌سرانجام رها می‌شود. این‌بار اما سردار سید کمال هادیان‌فر در رزمایش بزرگ گشت‌های نامحسوس در دانشگاه علوم انتظامی امین گفته است: «امروز سهم خودروسازها در تصادفات کم نیست، ارابه مرگ تولید می‌کنند، پراید و پژو آر.دی. نباید در جاده‌های کشور تردد کنند.» به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه 82 درصد از علل اصلی تصادف به چهار عامل سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی برمی‌گردد، افزود: وظیفه کاهش کشته صرفا با پلیس نیست و 33 دستگاه در این زمینه نقش دارند.
این اولین‌بار نیست که پلیس بر غیرایمن بودن برخی خودروهای تولید داخل تاکید می‌کند. آمار اعلام شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد که در سوانح رانندگی بازه زمانی 10 ماهه فروردین تا پایان دی 97 در 79.5 درصد سوانح خودرو‌های سواری شخصی نقش داشتند که در 28.5 درصد پراید و 26 درصد پژو نقش داشته‌اند. این حوادث در بخش برون‌شهری در مجموع 10 هزار و 890 نفر جان باخته‌اند. همچنین آمار پلیس از سوانح رانندگی نوروز 98 نشان می‌دهد، پراید و پژو به ترتیب در 25 و 23 درصد حوادث نقش داشته‌اند. حالا به استناد همین آمارهاست که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی بار دیگر بر لزوم نقش‌آفرینی سایر دستگاه‌ها برای کاهش سوانح رانندگی و کاهش تلفات انسانی سخن گفته است. موضوع اما تازه نیست. چنانکه برای نمونه 11 سال قبل در بهمن‌ماه سال 1387 محمد رویانیان رییس وقت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در برنامه نگاه یک صداوسیما، 44درصد تصادف‌های منجر به واژگونی و فوت را به دو خودروی پیکان و پراید مربوط دانسته بود. او وعده داده بود: «اگر بازنشسته نشوم سال 88 به‌طور حتم خودروهای ناامن را معرفی خواهم کرد.» در اردیبهشت ماه سال 91 هم سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده وقت ناجا با انتقاد از صدور مجوز برای ادامه تولید خودروهای ناایمن گفته بود: «اگرچه ممکن است که خودروی پراید یک روز ایمن بوده باشد، اما امروز پراید ایمن نیست و باید بگوییم ناایمن‌ترین خودروی کشور محسوب می‌شود.»
به گزارش ایسنا، احمدی‌مقدم از شیوه عمل سازمان استاندارد هم انتقاد کرده بود و از آن به عنوان عقب‌نشینی در برابر خودروسازان تعبیر کرد: «سازمان استاندارد ابتدا خودروی «هوو» را تایید کرد اما وقتی این خودرو دچار مشکل شد مدعی شد این خودرو غیرایمن است و آن را تایید نکرده است!» یکی از نقدها به اظهارنظرهای مکرر پلیس بر ناایمن بودن خودروی پراید به این نکته باز می‌گردد که خود پلیس هم همواره به شیوه‌های مختلف از اظهارنظرهایش در سال‌های گذشته عقب‌نشینی کرده و باز هم به شماره‌گذاری خودروها تن داده است. احمدی‌مقدم در سال 91 به این عقب‌نشینی اعتراف کرده و گفته بود: «تولید‌کنندگان باید در راستای ارتقای علمی استانداردهای خود گام بردارند. از سوی دیگر ما نیز در زمینه استانداردهای خودرو نباید عقب‌نشینی‌های مکرر داشته باشیم و باید با دادن مهلت‌هایی منطقی خودروسازان را مکلف به رعایت استانداردها کنیم که این امر انجام شده است.» البته این انتقادها همواره با واکنش مدیران خودروسازی‌های داخل کشور هم روبه‌رو شده است. برای نمونه سال 95 مهدی جمالی مدیرعامل سایپا در واکنش به انتقادها درباره کیفیت پراید گفته بود: «هیچ خودرویی توان رقابت با خودروی پراید را از نظر قیمت و کیفیت ندارد. اگر کشوری خودرویی با قیمت و کیفیت پراید تولید کند، ما از این محصول برای عرضه به بازار داخل استقبال می‌کنیم.» مساله اقتصادی و فقدان زمینه لازم برای جایگزینی خودروهای دیگر یکی از دلایلی است که نمایندگان مجلس از آن به عنوان مانع یاد می‌کنند. در همان ایام حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته بود: قبل از خارج کردن خط تولید پراید و پژو 405 باید خودروهای در همان محدوده قیمتی به بازار عرضه شوند. فولادگر در گفت‌وگو با ایسنا افزوده بود: توقف تولید پراید، تیبا و پژو 405 و سایر خودروهای از رده خارج در میان مدت به معنای حذف خودروهایی با قیمتی کمتر از 35 میلیون تومان است که سایپا و ایران‌خودرو قبل از حذف باید فکری برای جایگزین آنها کنند، همان‌طور که قبل از توقف تولید پیکان در ایران‌خودرو، پراید سایپا در محدوده قیمتی پیکان جایگزین شد. در این میان سازمان استاندارد کشور هم گاهی سمت منتقدان ایستاده و گاهی به خودروسازان چراغ سبز نشان داده است. اردیبهشت ماه امسال نیره پیروز‌بخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت که توقف تولید پراید نیز هنوز در دست بررسی است، اما زمانی برای آن تعیین نکرد. پیروزبخت درباره وضعیت تصویب استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرو تاکید کرد که تاکنون تصمیمی برای توقف خط تولید هیچ خودرویی اتخاذ نشده و تصویب این استانداردها هنوز در دست بررسی است. برخی از این خودروها برای آزمایش باید به کشورهای دیگر فرستاده شود که در این زمینه به دلیل اعمال تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم. پیروزبخت در پاسخ به اینکه آیا تولید پراید در سال جاری متوقف می‌شود یا خیر، اظهار کرد: این مساله در دست بررسی است و نتیجه قطعی آن مشخص نشده است. در شورای عالی استاندارد تصویب شده که گزارش‌های فصلی از وضعیت خودروها به این شورا ارایه شود. به این ترتیب باید دید سایپا به عنوان تولید‌کننده پراید، سازمان استاندارد به عنوان متولی سنجش کیفی خودروها، مجلس و وزارت صنعت به عنوان دیگر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع چه واکنشی به اظهارات رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

موضع قاطع رییس جمهور تازه تونس علیه اسرائیل

ناگفته‌های عملیات 12 روزه «نصر من الله»

تحولات میدانی "شمال سوریه" پنج روز پس از یورش ترکیه

نظر "پوتین" درباره عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو

گام تازه عربستان برای عادی سازی رابطه با اسرائیل

علامت‌ سوال‌های تیم ویلموتس

وال استریت ژورنال: آرزوهای بن سلمان دود شد و هوا رفت!

دلایل پیشروی سریع نیروهای ترکیه در شرق فرات

آیا سفر‌های محرمانه مشکلات را حل می‌کند؟

آینده روابط روسیه و عربستان در گروی نتایج سفر پوتین

چرا ترکیه هنوز در ناتو حضور دارد؟

از مهم‌ترین خروجی‌های مجلس اول نخست‌وزیری رجایی بود

حیات دوباره داعش با «چشمه صلح» اردوغان

معاون وزیر بهداشت: ماجرای "چنار محمودی" را می‌دانستیم اما محرمانه بود

موسویان: آمریکا و ایران برای مذاکره جدی نیستند

ورود زنان به ورزشگاه؛ مساله ساده‌تر از این حرف‌ها بود

راز و رمز روزهای بورسی تهران

بوی بهبود از وضع اقتصاد

بازنده پنهان بحران نفتکش‌ها

کدهای محرمانه؛ ثبت اطلاعات مالی نمایندگان کدگذاری می‌شود

پول سعودی برای هزاران نظامی امریکایی

فرمول دلارزدایی چین

پرزیدنت پنس!؛ پیش بینی "نیوزویک" از استیضاح ترامپ

عیار پیشگویی های بنزینی

چشم‌ غره اصلاح طلبان به مرعشی

تلاش برای به بی‌راهه‌ بردن انتخابات افغانستان

هر 2 جریان فکر می‌کردند هاشمی رقیب آنهاست

پشت‌پرده امتیاز تحصیلی‌خاص در دانشگاه آزاد

خبرگزاری دولتی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شد

خانه ساعتی چند؟

حذف صوری نفت از بودجه؟

اصلاحات به روایت اصلاح‌طلبان؛ بی‌برنامه، بی‌کارنامه، اهل زد و بند!

وزارت اطلاعات چگونه پا گرفت

نفوذ فساد به بخش‌های نظارتی

چرا بچه‌دار نشدن مُد شده است؟

تلاش عمران‌خان برای مذاکره ایران و عربستان

سرمقاله شرق/ موزه‌ها؛ گذشته برای حفظ آینده

سرمقاله اعتماد/ میانجی معتمد

سرمقاله ایران/ گزارش به زائران «سفر عشق»

سرمقاله دنیای اقتصاد/ یارانه حامل‌های انرژی و اقتصادخوانده‌ها

سرمقاله ابتکار/ چندصدایی به مثابه یک ضرورت

سرمقاله سیاست روز/ الزامات میانجی‌گری موفق

سرمقاله آفرینش/ بی تدبیری مدیران و هزینه از جیب بیت المال

سرمقاله جوان/ اصلاح یارانه‌های پنهان فراموش شد هدف کسری بودجه است

سرمقاله کیهان/ آمریکا متهم اصلی در عراق

سرمقاله خراسان/ جمهوری خواهان ترامپ را رها می کنند؟

سرمقاله رسالت/ قدر این دوران را بدانیم!

ترکیه در سوریه به دنبال چیست؟

آیا یورش ترکیه به قدرت گیری داعش می انجامد؟

شرط افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟