نسیم گیلان

آخرين مطالب

آیا پای دوچرخه‌های اشتراکی به بندرانزلی باز می‌شود؟ اجتماعي

آیا پای دوچرخه‌های اشتراکی به بندرانزلی باز می‌شود؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - نایب رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی گفت: اجرای طرح دوچرخه اشتراکی در این شهر نیازمند مطالعه علمی و تخصصی است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند با رویکرد حرکت به سمت شهر هوشمند و استفاده از حمل و نقل پاک با هدف کمک به محیط زیست و افزایش سلامت شهروندان و کاهش ترافیک، در نقاط مختلف شهر قرار می‌گیرد.
شهروندان برای استفاده از این دوچرخه‌ها با کمک اپلیکیشن و کیو آر کد قفل دوچرخه را باز کرده و می‌توانند به مقصد خود رسیده و در همان محل دوچرخه را قفل کرده و رها کنند. مکان دوچرخه‌های فعال و آماده استفاده از طریق جی پی اس بر روی اپلیکیشن ردیابی می‌شود و شهروندان می‌توانند در صورت نیاز از نزدیک‌ترین دوچرخه استفاده کنند.
اقبال بسیاری از شهرهای کشور به استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی، باعث شده مدیران شهری بندرانزلی نیز به فکر راه‌اندازی این مد حمل‌ونقلی در شهر خود بیفتند.
هادی حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در این خصوص اظهار کرد: شهردار انزلی در تهران با شرکت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای راه اندازی دوچرخه‌های اشتراکی در بندرانزلی مذاکراتی داشت. و اعضای شورا هم از این طرح استقبال کردند. و در این راستا پنج شنبه هفته گذشته جلسه فوری با حضور اعضای شورای اسلامی شهر بندرانزلی، مجری طرح و شهردار و کارشناسان شهرداری در محل دفتر شورا برگزار شد.
وی افزود: اعضای شورای شهر بندرانزلی در جلسه سوالات و مواردی از قبیل مسیر تردد، شرایط ترافیکی انزلی به دلیل طولی بودن این شهر، شرایط اقلیمی و پیش بینی‌های لازم برای ماه‌های پربارش، بیمه سرنشینان، هزینه اشتراک، بهای سفر، مبلغی که باید شهرداری به عنوان سوبسید بپردازد و نحوه بستن قرارداد را مطرح کردند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر انزلی گفت: در ابتدا نمایندگان شرکت بخش خصوصی، نحوه همکاری و خدمات، مدل کسب و کار در شهر انزلی و چگونگی اجرای طرح را در این نشست تشریح کردند. این شرکت براساس مدل کسب و کار در شهر انزلی و براساس جمعیت شهرستان نیاز شهر انزلی را یک هزار دوچرخه و تعداد کاربران فعال در مدت سه سال را 40 هزار نفر پیش بینی کرده و تعداد پارکینگ مورد نیاز در شهر را 20 عدد می‌دانست.
حیدری اضافه کرد: بر اساس آمار و ارقامی که مجریان این شرکت ارائه کردند، متوجه شدیم هیچ گونه مطالعاتی در شهر انزلی برای اجرای این طرح نداشته‌اند.
وی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های شهر انزلی با سایر شهرهای کشور طولی بودن آن است و تردد در یک خیابان پر ترافیک انجام می‌شود و این مسئله مشکلاتی را برای دوچرخه سواران ایجاد می‌کند.
نایب رئیس شورای شهر انزلی یادآور شد: چندین سال است که گروه‌های مختلف دوچرخه سواری در شهر انزلی فعالیت می‌کنند و یکی از مشکلات آنها مسیر تردد است که این موضوع باید توسط شرکت به صورت علمی و تخصصی مطالعه و بررسی شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در شهر انزلی برخی از محلات نسبت به هم فاصله زیادی دارد، باید ایستگاه‌های دوچرخه در تمامی این محلات ایجاد شود تا شهروندان علاوه بر حمل و نقل، از مزیت تفریحی آن هم استفاده کنند.
حیدری خاطرنشان کرد: این طرح دو مزیت بسیار خوب دارد علاوه بر اینکه جایگزین خوبی برای وسیله نقلیه دودزا برای حفظ محیط زیست است. می‌تواند برای تفریح، ورزش و حفظ سلامتی شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.
نایب رئیس شورای شهر انزلی تاکید کرد: از هرگونه اقدامی درجهت حفظ محیط زیست، کاهش ترافیک شهری و فرهنگسازی در راستای استفاده از وسیله نقلیه بی دود مثل دوچرخه استقبال می‌کنیم و تجربه نشان داده اجرای چنین طرح‌هایی همیشه مورد استقبال گرم شهروندان با فرهنگ انزلی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این شرکت باید به این موضوع مهم توجه کند، که شهر انزلی از نظر اقلیمی و ساختار شهری تفاوت‌های زیادی با سایر شهرهای خشک کشور دارد. بندرانزلی فقط چهار ماه از سال در شرایط مساعد اقلیمی قرار دارد و در بیشتر مواقع هوای این شهر بارانی است و شرکت ارائه دهنده خدمات باید برای چنین شرایطی تدابیر لازم را اتخاذ کند.
وی افزود: این شرکت برای راه اندازی دوچرخه‌های اشتراکی در انزلی برای مدت سه سال مبلغی بیش از هفت میلیارد تومان از شهرداری درخواست کرده و علاوه بر دریافت یارانه از شهرداری، مبلغی به عنوان کرایه از کاربران خود دریافت می‌کند و بعد از پایان قرارداد، نیز دوچرخه‌ها را تحویل شهرداری نمی‌دهد. که به هیچ عنوان اجرای این طرح در مدت زمان کوتاه سه سال با چنین رویکرد و هزینه‌ای به صرفه شهرداری و شهروندان نیست.
حیدری عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی نامناسب مردم، در صورت دریافت هزینه در چنین طرحی، ممکن است با استقبال کمی از شهروندان مواجه شود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر انزلی تصریح کرد: شهرداری به جای پرداخت چنین هزینه زیادی می‌تواند برای فرهنگ سازی در راستای استفاده از وسیله نقلیه بی دود و کاهش ترافیک شهری، سالانه یک هزار دوچرخه خریداری و به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد.
کد خبر 468975

لینک کوتاه:
https://www.gilan-online.ir/Fa/News/236006/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

هیچ عذری برای عدم اجرای احکام قضایی پذیرفته نخواهد شد

محتویات داخل جعبه و مشخصات ردمی نوت 10 لو رفت

10 قابلیت مخفی گوگل کروم که باید استفاده کنید

اوبر سفارش غذا را با ربات‌های خودران تحویل می‌دهد

اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال 1400

هواوی جایگزینی برای جیمیل در دسترس کاربران قرار می‌دهد

همراه اول نخستین اپراتور بهره‌بردار از سرویسهای هوشمند 5G

بارگذاری 28 میلیارد محتوای آموزشی در شبکه شاد/گیلان پیشرو در اجرای طرح آجر به آجر

ارائه آموزش‌های غیرحضوری به افزون بر 78 درصد دانش‌آموزان گیلان / رشد تحصیلی دانش‌آموزان استان با اجرای طرح تقویت بنیه علمی

استکبارستیزی و مقابله با ظلم لازمه گام برداشتن در مسیر ظهور است

وزیر آموزش و پرورش: شبکه شاد بزرگترین عرصه خدمات مبتنی بر IT در کشور/ هیچ دانش‌آموزی نباید از آموزش دور بماند

98 درصد دانش‌‌آموزان گیلان در اجرای طرح «کوچ» غربالگری شدند

برگزاری 78 درصد آموزش‌ها به صورت مجازی/ طرح تقویت بنیه علمی به رشد تحصیلی دانش‌آموزان گیلانی انجامید

افزون بر 98 درصد دانش آموزان گیلان در طرح کوچ غربالگری شدند

تحقق بالندگی کشور از بستر مدرسه می گذرد

آغاز طرح تشدید بازرسی بازار شب عید از 15 اسفند ماه/ برخورد شدید قضایی در انتظار متخلفان

شاعرانه/باید که شیوه ی سخنم را عوض کنم؛ شد شد، اگر نشد دهنم را عوض کنم

درآمدی بر کتاب "ماجرا از این قرار بود"

باید بیشتر به آموزش و پرورش توجه شود

بهره‌مندی 78 درصد دانش‌آموزان گیلانی از آموزش‌های غیرحضور