نسیم گیلان

آخرين مطالب

گیلان در آستانه جهش از مرز 600 میلیون دلار صادرات غیرنفتی اقتصادي

گیلان در آستانه جهش از مرز 600 میلیون دلار صادرات غیرنفتی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آستارا - صادرات 600 میلیون دلار کالای غیرنفتی برای سال جهش تولید در گمرکات گیلان هدفگذاری و برنامه‌ریزی شده بود و تا بهمن ماه 591 میلیون دلار آن تحقق یافته و بنا بر ارزیابی اداره کل گمرک آستارا میزان صادرات استان تا پایان سال از مرز رقم تعیین شده عبور خواهد کرد.

گیلان در حاشیه دریای خزر، مرز جمهوری آذربایجان و نزدیک به بازار اوراسیا با داشتن بنادر فعال و مرزهای زمینی، دریایی و ریلی با خارج از کشور، موقعیت مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی در کشور دارد و برنج، چای، زیتون، گیاهان دارویی، بادام زمینی و کیوی از محصولات با کیفیت این استان به شمار می آیند و فعالیت شبانه روزی گمرکات آن، زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی و بخصوص محصولات کشاورزی استان های مجاور را نیز فراهم کرده است.
هدفگذاری 600 میلیون دلار صادرات غیرنفتی برای سال جهش تولید
استاندار گیلان در اردیبهشت ماه 99 از برنامه ریزی و هدفگذاری برای 600 میلیون دلار صادرات کالای غیر نفتی از استان طی امسال خبر داده بود و با اعلام اینکه در سال گذشته این هدفگذاری 500 میلیون دلار بوده و انتهای سال به بیش از 580 دلار رسیده، نسبت به تحقق میزان صادرات مدنظر در سال 99 ابراز امیدواری کرده بود.
به گفته ارسلان زارع، در سال 98 با وجود مشکلات متعدد و تحریم ها رشد 16 درصدی صادرات و 74 درصدی درآمد گمرکات استان را شاهد بودیم اما در سالی که به نام جهش تولید مزین شده، تمام بخش های اقتصادی کشور رشد تولیدات را نشانه گرفته اند و باید برای تحقق هدف صادرات غیر نفتی استان که رقمی دست یافتنی است، تلاش کنیم.
دورنمای صادرات کالاها از استان گیلان در اوایل سال جاری در حالی ترسیم می شد که به واسطه شیوع کرونا برخی از مرزهای کشور بسته بود، اما استاندار گیلان اظهار کرد که بنادر انزلی و آستارا با تمام ظرفیت فعال هستند و مرزهای این استان یک روز نیز بسته نمی شود و صادرات از مرزهای گیلان روند افزایشی نیز دارد.
وی با اشاره به مازاد تولید برخی اقلام در گیلان، نزدیکی استان به بازارهای اوراسیا را ظرفیت خوبی برای صادرات دانسته و ضرورت تکمیل زیرساخت ها از جمله پروژه های راه آهن و تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب را برای تحقق ترانزیت 10 میلیون تن کالا و بهره مندی استان از آن خاطر نشان شده بود. از این رو استاندار بر حذف بخشی نگری در دستگاه ها، تعامل و همکاری سازمان ها با تولید کنندگان و صادر کنندگان تاکید می کرد.

نسیم گیلان


افزایش 46 درصدی صادرات غیرنفتی
مرزبانان اقتصادی گیلان با بهره برداری به موقع و هدفمند از بنادر و مرزهای استان همیشه نمودار صادرات کالاها را در حالت بالارونده نگه داشته اند و حتی در شرایطی که گیلان به عنوان دومین استان در ابتلا و شیوع کرونا بود، گمرکات استان در انجام رویه های تجاری و اقتصادی تعلل نشان نمی داد.
ناظر گمرکات گیلان: در دوره اوج شیوع کرونا در حالی که اغلب مرزهای کشور بسته بود، مرز آستارا به صورت شبانه روزی فعال بود و گیلان با استفاده از ظرفیت مرزهای خود از اول سال جاری تا پایان دی ماه، 46 درصد افزایش صادرات و 33 درصد افزاش واردات را نسبت به زمان مشابه سال قبل تجربه کرده است.
ناظر گمرکات گیلان بر این موضوع صحه گذاشت و گفت: امسال در دوره اوج شیوع کرونا در حالی که اغلب مرزهای کشور بسته بود، مرز آستارا به صورت شبانه روزی فعال بود و گیلان با استفاده از ظرفیت مرزهای خود از اول سال جاری تا پایان دی ماه 46 درصد افزایش صادرات و 33 درصد افزایش واردات را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.
به گفته ابوالقاسم یوسفی نژاد، بیشتر واردات به گیلان مربوط به کالاهای اساسی بوده است و این امر در شرایط تحریم های ظالمانه نه تنها نمره منفی تلقی نمی شود بلکه تلاش برای تامین مایحتاج و کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه و خنثی کردن تحریم هاست.
او مرزهای سه گانه زمینی، دریای و ریلی آستارا را از ظرفیت های منحصر بفرد گیلان در تجارت خارجی دانست و اظهار کرد: آستارا با فعالیت شبانه روزی گمرکات در مرزهای سه گانه بیش از 80 درصد صادرات غیرنفتی گیلان را به خود اختصاص داده و از ظرفیت تجارت خارجی بالایی برخوردار است.
ناظر گمرکات گیلان صدور کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا را اتفاقی مبارک دانست و ابراز امیدواری کرد به دنبال صدور این کد، فعالیت های اقتصادی منطقه ویژه بندر آستارا رونق روزافزون یابد و با تکمیل پروژه های ریلی استان و اتصال کامل کریدور شمال - جنوب، هدف های اقتصادی گیلان در کشور و منطقه اوراسیا بیشتر از قبل محقق شود.

نسیم گیلان


صادرات گیلان تا پایان سال از مرز 600 میلیون دلار می گذرد
رونق تجارت خارجی در مرزهای گیلان، مسئولان امر را نه تنها به تحقق هدفگذاری 600 میلیون دلار صادرات غیرنفتی در سال جاری امیدوار کرده بلکه گذر از این رقم را نیز قابل دستیابی می نماید و مدیران اقتصادی استان بر این باور هستند که این امر در ماه های پایانی سال تحقق خواهد یافت.
مدیرکل گمرک آستارا: از 600 میلیون دلار صادرات غیرنفتی که برای گیلان در سال جهش تولید هدفگذاری شده بود، تا اول بهمن ماه 591 میلیون دلار محقق شده و با توجه به روند ادامه صادرات و ترانزیت کالاها، پیش بینی می شود تا پایان سال، میزان صادرات از مرز 600 میلیون دلار عبور کند.
مدیرکل گمرک آستارا در این راستا می گوید: از 600 میلیون دلار صادرات غیرنفتی که برای گیلان در سال جهش تولید هدفگذاری شده بود تا اول بهمن ماه 591 میلیون دلار محقق شده و با توجه به روند ادامه صادرات و ترانزیت کالاها پیش بینی می شود تا پایان سال، میزان صادرات از مرز 600 میلیون دلار عبور کند.
بنا بر اذعان کریم رسولی از 591 میلیون دلار صادرات غیرنفتی گیلان در سال جاری 461 میلیون دلار سهم مرزهای سه گانه آستاراست و میزان صادرات از مرزهای این شهرستان نسبت به سال گذشته 55 درصد افزایش داشته است.
او میزان واردات کالاها از مرزهای آستارا را نیز 133 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: اغلب این کالاها از نوع مایحتاج اساسی مردم بوده و 50 درصد آن از مرز ریلی و با استفاده از ظرفیت راه آهن آستارا - آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان وارد شده است.
وی با اعلام تردد هفت هزار واگن قطار در این مسیر ریلی در سال جاری گفت: کالاهای این واگن ها در بارانداز راه آهن آستارا تخلیه و بارگیری شده و با 21 هزار دستگاه کامیون به مناطق مختلف ایران حمل و نقل شده و در اصل حمل و نقل ترکیبی در این شهرستان روی داده است بنابراین بعد از اتصال ریل آستارا به رشت و تکمیل کریدور شمال - جنوب کالاها از جنوبی ترین بنادر به آستارا با ریل منتقل خواهد شد.
مدیرکل گمرک آستارا ترانزیت کالاها را ظرفیت مهم دیگری در مرزهای این شهرستان دانست و اعلام کرد: با وجود اینکه هنوز راه آهن آستارا به راه آهن رشت متصل نشده، امسال در سه مرز آستارا 700 میلیون دلار ترانزیت داخلی و خارجی کالا ثبت شده است.
به گفته وی، 100 درصد رویه های گمرکی در مرزهای زمینی، دریایی و ریلی آستارا انجام می شود و گمرک این شهرستان با حداقل نیرو و فعالیت شبانه روزی رتبه سوم تعداد ثبت اظهار بارنامه و رتبه دوازدهم صادرات را در بین 95 گمرک کشور دارد.

نسیم گیلان


تلاش برای برچیدن موانع صادرات
حضور بخش خصوصی فعال کشور در بازارهای جهانی بخصوص در بازار بزرگ اوراسیا فرصت مغتنمی برای صادرات کالاها و ارزآوری است و از این رو استاندار گیلان تشکیل کمیته ای ذیل شورای گفت ‌و گوی دولت و بخش خصوصی را برای شناسایی مقررات مخل صادرات ضروری می داند.
استاندار گیلان معتقد است که باید با اتخاذ تدابیری درست و اصولی، از خروج بخش خصوصی ایران از بازارهای جهانی بطور جدی ممانعت شود و در این رابطه بر ارائه بسته های تشویقی و حمایتی به فعالان حوزه صادرات، تشکیل میز کالایی محصولات کشاورزی و بر ثبت و برندسازی برخی محصولات محلی نظیر زیتون تاکید دارد.
ارسلان زارع معتقد است که باید با اتخاذ تدابیری درست و اصولی از خروج بخش خصوصی ایران از بازارهای جهانی بطور جدی ممانعت شود و در این رابطه بر ارائه بسته های تشویقی و حمایتی به فعالان حوزه صادرات، تشکیل میز کالایی محصولات کشاورزی و بر ثبت و برندسازی برخی محصولات محلی نظیر زیتون تاکید دارد.
وی راه اندازی حمل و نقل کانتینری به ویژه کانتینرهای یخچالی از آستارا تا آستراخان در حوزه دریای خزر را از عوامل توسعه هدف های اقتصادی و صادراتی استان دانسته و بر تداوم فعالیت آن خط صادراتی تاکید کرده است.
اسماعیل میرغضنفری فرماندار بندر انزلی نیز توسعه صادرات غیرنفتی را از اولویت های دولت اعلام کرده و با اشاره به وجود سرعت گیرهای متعدد در راه های اصلی گیلان و بخصوص انزلی و اعتراض فعالان بخش حمل و نقل به آن، بهسازی و ایمنی راه ها را برای تسهیل و تسریع صادرات لازم دانسته است.
وی عنوان کرده است متاسفانه با همه تلاش های سازنده سازمان بنادر و دریانوردی، ناوگان پشتیبانی حمل و نقل آن فرسوده است و اگرچه اقداماتی در این خصوص انجام شده، اما تلاش ها باید برای حصول نتایج بهتر افزایش یابد.
عباس صابر فرماندار آستارا نیز نبود تیرپارک در پایانه بار این شهرستان برای اسکان و ساماندهی رانندگان کامیون های ترانزیت و صادرات کالا را از مشکلات این حوزه می داند و با اعلام تعیین قطعه زمینی در پشت پایانه برای ساخت تیرپارک، ابراز امیدواری کرده که با ساخت آن از معطلی کامیون ها در مرز آستارا کاسته شود.
با توجه به بسترهای مناسب تجارت خارجی در مرزهای گیلان، ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی این استان برای خنثی کردن تحریم ها و افزایش رونق تجارت خارجی و سهم یابی بیشتر از بازار اوراسیا روز به روز نمایان تر می شود، بنابراین میدانی فراخ برای تجار و بازرگانان مهیا شده تا به عنوان سربازان و افسران نبرد اقتصادی ایفای نقش کنند.
از سوی دیگر بسترهای سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی گیلان نیز بنا بر اذعان مسئولان، فراهم است و سرمایه گذاران و کارآفرینان می توانند با تزریق ثروت و سرمایه خود در مناطقی نظیر منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، علاوه بر سودآوری، زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند.
اکنون که مسئولان نیز در صدد رفع موانع تجارت خارجی در گیلان هستند، تولیدکنندگان نیز باید با افزودن بر کیفیت جنس و بسته بندی محصولات خود، جدی تر از قبل به بازار رقابت وارد شوند، تا سال به سال جهش های تولید و توسعه را در گیلان سرسبز و ایران سرفراز تجربه کنیم.
گزارش از عیسی پاشاپور
برچسب‌ها
بندرانزلی منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی جهش تولید اقتصاد مقاومتی جمهوری آذربایجان اتحادیه اقتصادی اورآسیا گیلان صادرات غیر نفتی اقتصاد کرونا دلار توسعه صادرات توسعه ایران توسعه اقتصادی کالای اساسی دریای خزر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران افزایش تولید اشتغال زایی اقتصادی تجارت منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا سرمایه گذاری
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/239287/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان

جمع‌آوری و دستگیری 528 معتاد و سوداگر مرگ طی 2 روز در گیلان

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر