نسیم گیلان

آخرين مطالب

ضرورت پایه ای بودن تحقیقات/تغییر کاربری آفتی بزرگ در عرصه کشاورزی است گفتگو

ضرورت پایه ای بودن تحقیقات/تغییر کاربری آفتی بزرگ در عرصه کشاورزی است
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - الماسی با بیان اینکه وظیفه ما حفظ توانمندی و ارتقای توان مجموعه انسانی است بر پایه ای بودن تحقیقات در حوزه کشاورزی تاکید کرد.
«مسعود الماسی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با تبریک ایام الله دهه فجر طی گزارشی از ظرفیت کشاورزی استان، گیلان را سراسر پر خیر و برکت دانست و گفت: با تلاش گسترده و وافر تولیدکنندگان و کشاورزان زحمتکش که در این عرصه فعالیت می کنند ثمره فعالیت آنان از گیلان، استانی ساخته است که در بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی در سطح کشور شهره است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه امروز افتخار داریم به عنوان یکی از کوچکترین استان های کشور با کمتر از 9 دهم درصد خاک جمهوری اسلامی، بیش از سه درصد تولید کشور را به خود اختصاص دهیم گفت: این گویای ظرفیتی است که با وجود ابعاد کوچک برای خود ایجاد کرده ایم.
وی با بیان اینکه بیش از سه میلیون تن تولید در انواع محصولات زراعی و باغی، دام و طیور و شیلاتی و... در این استان عرضه می شود تصریح کرد: بخش عمده مردم در کشور از محصولاتی که در این استان تولید می‌شود، استفاده می‌کنند.
الماسی بیان کرد: پتانسیل‌های این استان به اندازه‌ای است که حتی بخشی از تولیدات آن صادر می شود و این صادرات حداقل در استان گیلان بالغ بر 300 میلیون دلار در سال است.
*بیش از 30 درصد از نیاز برنج کشور در استان گیلان تولید می شود
وی در ادامه از برنج به عنوان یکی از اصلی ترین محصولاتی که کل کشور با آن آشناست نام برد که از گذشته بسیار دور شالیکاران با سختی و دشواری بسیار برنج را برای تامین کردن غذای مردم کشت می کنند، اظهار کرد: امروزه بیش از 30 درصد از نیاز برنج کشور در استان گیلان تولید می شود.
الماسی با اشاره به دیگر محصولات استان گیلان که شهره عام و خاص است، گفت: پتانسیل های بالایی در حوزه باغبانی وجود دارد که زیتون یکی از آنها است.
وی اذعان کرد: سخت کوشان باغداری در استان و انحصاراً در شهرستان رودبار در بیش از 9 هزار هکتار محصول زیتون را تولید می کنند تا به دست مصرف کنندگان برسد. محصول ارزشمندی که نامش در قرآن هم آمده است.
الماسی با بیان اینکه در تلاشیم تا بر کیفیت این محصول بیفزاییم، گفت: نگاه ما به روغن زیتون است، محصول ارزشمندی که سالیانه چیزی حدود 1600 تا 1700 تن تولید می شود و با ارزش اقتصادی بسیار بالا برای مردم پرتلاش ما حائز اهمیت است.
وی در ادامه در حوزه دام و طیور نیز استان گیلان را استانی دانست که نه تنها نیاز کل گیلان بلکه نیاز استان پرمصرف تهران را هم تامین می کند.
الماسی خاطر نشان کرد : ما روزانه قریب به 200 تا 220 تن محصول کشتار مرغ خود را برای استان تهران ارسال می کنیم.
*ضرورت پایه ای بودن تحقیقات در حوزه کشاورزی
وی با تأکید به پایه ای بودن تحقیقات در حوزه کشاورزی اظهار کرد: قدم اول برای تولید و افزایش محصول از طریق تحقیقات است و خوشبختانه استان گیلان بعد از استان البرز دومین استانی است که حائز بیشترین تعداد واحدهای تحقیقاتی در حوزه کشاورزی است.
الماسی بخش های تحقیقاتی استان گیلان را در حوزه های منابع طبیعی، کشاورزی، شیلات و... عنوان کرد و افزود: ابریشم به عنوان یکی از محصولات بسیار ارزشمند است که حوزه تحقیقات در استان گیلان بسیار فعال هستند و بر روی آن به پژوهش می‌پردازند که نتایج پژوهش های این گروه عمدتاً در عرصه های عملیاتی حوزه کشاورزی توانسته اثرات بسیار مفیدی را بگذارد.
وی با بیان اینکه بخش شیلات هم در این استان با قدمت بیش از یکصد سال امروز پایه‌های مستحکمی از تحقیقات را در خود جای داده است تصریح کرد: در ابعاد مختلف حتی در حوزه این بخش با نگاه به تحقیقات بین المللی، موسسه تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری در این استان فعال است.
الماسی با تاکید بر اینکه از جمله وظایفی که در وزارت جهادکشاورزی دنبال می‌کنیم صیانت از منابع طبیعی و عرصه‌ای است که در اختیار تولیدکنندگان قرار دارد اظهار کرد: طبیعتاً برای حفظ این عرصه تلاش گسترده‌ای خواهیم داشت.
*تغییر کاربری آفتی بزرگ در عرصه کشاورزی
وی به پیشگیری از تغییر کاربری که متاسفانه یک آفت بزرگ در عرصه‌های کشاورزی استان است اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا با کمک و مساعدت دیگر دستگاه ها به خوبی از انجام این کار برآییم.
الماسی توانمند سازی و بهبود وضعیت اقتصادی مولدین را یکی دیگر از وظایف سازمان جهاد کشاورزی دانست و ادامه داد: همه فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌دهیم با نگاه نهایی به این است که تولید کننده ما بتواند از توانایی بیشتری برای تولید برخوردار شود و در کنار آن از معیشت مناسب‌تری استفاده کند.
وی اذعان کرد: تمام طرح ها، پروژه ها و عملیات های زیربنایی که در استان انجام می شود با این نگاه برنامه ریزی و طراحی شده است اما نکته اساسی در این فضا نیروی انسانی است.
الماسی با بیان اینکه معتقدیم نیروی انسانی شاغل در حوزه کشاورزی چه در بخش خصوصی و چه دولتی نیروهای ارزشمند، متخصص و تلاشگر هستند ادامه داد: بیش از 99 درصد فعالیت‌های کشاورزی گیلان در بخش خصوصی اتفاق می‌افتد و کمتر از یک درصد آن در بخش دولتی است.
وی اضافه کرد: وظیفه ما حفظ توانمندی و ارتقای توان این مجموعه انسانی است.
الماسی با اشاره به چای به عنوان یکی از اساسی ترین تولیدات این استان به نوغانداری اشاره کرد که مرکزش در استان گیلان است و گفت: ما بزرگترین سهم تولید نوغان در کشور را در این استان داریم.
وی در حوزه گیاهان دارویی نیز استان گیلان را شاخص تولید گل‌گاو زبان دانست و اظهار کرد : استان گیلان در این بخش بیش از 90 درصد گل گاوزبان کشور را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین گیاهان دارویی که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد تولید می‌کند.
*رتبه پنجم در تولید عسل کشور
الماسی همچنین به پتانسیل هایی که در حوزه دام و طیور در گیلان وجود دارد اشاره کرد و در ادامه با بیان اینکه استان گیلان رتبه پنجم تولید عسل کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: یکی از استان‌های اصلی برای تولید عسل هستیم که در سال قریب به 6 هزار و 800 تن تولید عسل داریم.
وی اضافه کرد: فضای طبیعی استان گیلان پتانسیل بسیار مناسبی را برای این تولید در اختیار زنبورداران قرار داده است.
الماسی یکی از مزایای که تولید عسل در استان گیلان دارد را در حقیقت وجود زنبورها دانست که خود باعث رونق باغداری استان نیز شده‌ است و ادامه داد: این فرهنگ در استان گیلان به خوبی جا افتاده است و باغدارها علاقه‌مند به حضور تولید کننده زنبور عسل و کندوهای زنبور در باغات خود هستند.
وی خاطرنشان ساخت: باغداران به این باور علمی رسیده اند که وجود این حشرات به خوبی می تواند در بحث گرده افشانی و افزایش تولید در باغات اثرات بسیار مهمی را ایجاد کند.
پایان پیام/165

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/242266/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان