نسیم گیلان

آخرين مطالب

ماجرای انتقال سند مالکیت تالاب انزلی به وزارت نیرو / آیا مسئولان واقعا صیانت از تالاب بین‌المللی انزلی را دنبال می‌کنند؟ اقتصادي

ماجرای انتقال سند مالکیت تالاب انزلی به وزارت نیرو / آیا مسئولان واقعا صیانت از تالاب بین‌المللی انزلی را دنبال می‌کنند؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، تالاب بین‌المللی انزلی به‌عنوان یکی از مواهب الهی موجود در شهرستان انزلی سال‌هاست که حال و روز خوشی ندارد و برای بقای خود می‌جنگد و همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور است.
در ماه‌های اخیر، اخباری مبنی بر انتقال سند مالکیت تالاب انزلی به وزارت نیرو و واگذاری مدیریت تالاب انزلی به آب منطقه‌ای استان گیلان دست به دست شد و خبر سند این تالاب به نام وزارت نیرو، واکنش‌های مختلف از جمله واکنش کریمی مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌های محیط زیست را در پی داشت.
وحید خرمی اظهار داشت: اسناد مذکور به‌منظور حفاظت و حراست از اراضی بستر و حریم رودخانه‌ها، مرداب‌ها، تالاب‌ها، برکه‌های طبیعی و سایر منابع آبی و همچنین جلوگیری از هرگونه تجاوز اشخاص به عرصه‌های طبیعی و اصل 45 قانون اساسی، قانون توزیع عادلانه آب و قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور صادر شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به صدور سند مالکیت تالاب انزلی برای دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی وزارت نیرو گفت: اسناد رودخانه‌ها، منابع آبی و پهنه‌های آبی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی شرکت‌های آب منطقه‌ای صادر شده است.
خرمی خاطرنشان کرد: سایر ادارات از جمله اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیز نسبت به پیگیری جهت اخذ سند مالکیت اراضی خارج از محدوده‌های مذکور طبق قانون اقدام می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه در راستای اجرای قانون جامع حدنگار، سند تالاب انزلی و رودخانه سفیدرود به نام دولت و به نمایندگی وزارت نیرو (شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان) صادر شد افزود: اسناد مربوطه در وزارت امور اقتصاد و دارایی نگهداری می‌شود.
خرمی گفت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته مقرر شده، اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان گیلان از طریق امورات تابعه نسبت به صدور اسناد مابقی اراضی بستر رودخانه‌های استان نیز به تدریج اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: در واقع صدور سند تالاب انزلی منافاتی با اجرای تکالیف، وظایف سازمانی و حفاظتی تالاب ندارد و وظیفه ما تأمین آب برای تالاب‌ها و مشخص‌سازی بستر و حریم آن است.
خرمی در پایان گفت: هدف از این کار در واقع مشخص کردن محدوده انفال و ثروت‌های عمومی و ملی است و این اسناد به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده و ربطی به مالکیت یک ارگان، سازمان خاص و یا اجرای وظایف قانونی ادارات ندارد.
همچنین مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ 14 بهمن 99 در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی حفاظت از تالاب‌ها برگزار شد با اشاره به انتقال سند تالاب انزلی به وزارت نیرو معتقد بود انتقال سند تالاب انزلی به نام وزارت نیرو دو اشکال حقوقی دارد.
مسعود باقرزاده کریمی تأکید کرد: در قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و قانون حفاظت از تالاب‌ها به صراحت بیان شده است که "مسئول مدیریت و تعیین خسارت‌های وارده به تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست است" از طرفی تالاب‌ها نوعی زیستگاه هستند و نمی‌توان مدیریت آن را به وزارت نیرو واگذار کرد.
او خاطرنشان کرد: طبق قوانین، تعیین حریم بستر و حد بستر هر منبع آبی با وزارت نیرو و البته با نظارت و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست است بنابراین همانطور که عرض کردم، انتقال سند تالاب انزلی به وزارت نیرو دارای دو اشکال حقوقی است.
باقرزاده کریمی گفت: تالاب‌های میانکاله و انزلی جزو تالاب‌های چالشی هستند و ستاد ملی تالاب‌ها نیز حدود پنج سال پیگیر تالاب میانکاله بود که در نهایت در تابستان امسال برنامه جامع تالاب میانکاله و طرح‌های اولویت‌دار آن‌ها تصویب شد.
سوال اینجاست که اگر سند زدن به منزله مسئولیت حفاظت و صیانت از این فضا‌ها و عرصه‌ها است که باید گفت در این راستا نهادی می‌تواند در شرایط بحرانی و عادی وظیفه نگهداری از این فضا‌ها و عرصه‌ها را بر عهده گیرد.
اما اگر هدف از این کار بهره‌برداری نهادی باشد شرایط فرق می‌کند و اینجاست که باید قانون‌گذار و مجری قانون وارد میدان شوند و مانع از کاغذبازی‌ها و سند زدن‌های بی‌مورد شوند که نه‌تن‌ها دردی از مردم دوا نمی‌کند بلکه محل اختلاف خواهد شد.
منبع تسنیم
انتهای پیام/پ

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/248270/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد