نسیم گیلان

آخرين مطالب

درباره بیژن ترقی مقالات

درباره بیژن ترقی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایرنا /بیژن ترقی، ترانه‌سرا و موسیقی‌دان برجسته معاصر ایران زمین بود که بر ادبیات کهن اشراف جامعی داشت. او در آثارش شیوایی و سادگی زبان موسیقی را با استحکام و انسجام زبان شعر درهم آمیخت و به هوای ساده کردن از استحکام آن نکاست.
رمز ماندگاری یک موسیقی در اصالت و شیوایی آهنگ، تازگی مضمون و تلفیق و پیوند شعر با ملودی های آهنگ است که در برگیرنده حوادث زمان و بازگوکننده حالات و نیازهای عاطفی و اخلاقی مردم زمان خود باشد اما پیش از سرودن آن، آهنگساز باید وسعت صدای خواننده را بداند زیرا هر خواننده ویژگی هایی در محدوده صدای خود دارد که اگر آهنگساز آن مقدورات را در نظر نگیرد، آهنگ او چندان دلچسب و تاثیرگذار نخواهد شد. هنرمندانی که مدارج عالی آهنگسازی را طی کرده و در زمینه کارهای خلاقانه به شهرت و محبوبیتی عمومی دست یافته اند، انگشت شمارند. این هنرمندان به هر ملودی ساده و تکراری توجه نکرده، پیوسته در صدد دستیابی به آثاری هستند که از عوالم الهام، مایه گرفته و در اوج کمال و طراوت و تازگی باشد. پس از اینکه آهنگ ساخته شد،‌ کاری مشکل تر آغاز می شود و آن سرودن شعر بر روی ملودی های آهنگ است که در پرورش و تدوین آهنگ بسیار مهم است. شاعر به عنوان ترانه سرایی که او نیز در کار خود متخصص بوده و به زیر و بم آهنگ آشناست، زبان نهفته آهنگ را درک کرده و ترانه ای با مضمونی در خور زبان آن آهنگ می سراید، زیرا شعر مانند خونی است، جاری در تن آهنگ، به طوری که تجربه نشان داده که نوا و موسیقی ماندگار و جاوید می شود که از ویژگی های ذکر شده بهره مند شده باشد. البته تاثیر سلیقه و ذوق شنوندگان را در ماندگاری آهنگ ها نباید نادیده گرفت زیرا با هر بار شنیدن قطعه ای از یک موسیقی، شور و حال ایام گذشته در خاطر انسان بیدار می شود و این یکی از رموز ماندگاری یک اثر است. در میان استادان موسیقی می توان به بیژن ترقی اشاره کرد، موسیقیدانی که آثاری با آهنگی استادانه و اشعاری تاثیرگذار و متفاوت ساخته که هر یک حاوی مضمونی نو است. مانند ترانه های برگ خزان، آتش کارون تک درخت، طاووس و... و نظایر آن که چنان با آهنگ تلفیق شده که تصاویر رنگارنگ و عاشقانه آن هرگز از خاطره ها زدوده نخواهد شد.
زندگینامه بیژن ترقی
بیژن ترقی در 12 اسفند 1308 خورشیدی متولد شد، پدرش حاج محمدعلی ترقی، ناشر و کتاب‌فروش نامدار تهرانی بود. وی از وقتی چشم گشود، خانه شان مرکز رفت وآمد شاعران، نویسندگان، محققان و هنرمندان نخبه تهران و اصفهان و دیگر مراکز مهم فرهنگ ایران بود. نخستین بارقه‌های طبع شعر در او با سرودن نخستین ابیاتی بود که موردپسند شهریار ملک سخن قرار گرفت و او را به ادامه تشویق کرد. در 25‌سالگی، طی ماجرایی شگفت که به رؤیای صادقه بیشتر شبیه بود تا واقعیتی معمولی و روزمره، توانست نسخه‌ای از صائب تبریزی به خط شخص شاعر را به دست بیاورد و به تصحیح آن اقدام کند. وی هنوز 30 سال نداشت که در مسلک ادیبان بزرگ پذیرفته شد و طبع لطیف و خلق محجوب او، با آن شرم، نجابت و حساسیت شاعرانه، علاقه و احترام ادب دوستان و پیشکسوتان ادبیات نسل قبل را برمی‌انگیخت. در آن سال‌ها، او به پدر در کار گرداندن کتاب‌فروشی کمک می‌کرد و با عشقی که به موسیقی داشت، مشق ویولون می‌کرد. حادثه‌ای در یک شب مهمانی، روح او را منقلب کرد. شنیدن صدای ویولون پسر جوانی که نگاه باهوش و اندامی کشیده داشت و او را به‌عنوان اعجوبه موسیقی می‌شناختند و از هشت‌سالگی ساز تنهای او را در رادیو شنیده بودند، او پرویز صدیقی پارسی بود که با نام دایی هنرمندش و استادش، حسین یاحقی به شهرت رسیده بود. ترقی می‌گوید: «بعد از آشنایی با پرویز، ویولون را بوسیدم و گذاشتم کنار چون آنچه که ماحصل خواست من از موسیقی ایرانی بود در ویولون و با پنجه او برآورده شد.»
ترقی، بیشتر از نیم‌سده ستایشگر و هواخواه پرشور هنر یاحقی بود تا جایی که در بروشور آلبوم «سلوهای یاحقی» او را کاروان‌سالار موسیقی ایران نامیده است و تعداد معتقدان به این گفته در حلقه معاشران او، کم نیست.
ترانه سرایی
اینگونه شد که نخستین اثر بیژن ترقی در اوج شور جوانی با موسیقی پرویز یاحقی شکل گرفت. یاحقی آهنگی ساخته بود و دنبال کلام مناسب برای آن می‌گشت. ترقی می‌گوید: «به او گفتم پرویز جان از برای امتحان هم که شده بگذار امشب روی این نغمه تو فکر کنم، اگر پسندیدی آن را اجرا کن.»
اینچنین شد که در 1334 خورشیدی، آهنگ «برگ خزان» متولد شد و شهر را به تلاطم انداخت. تهران، شهری که تنها منبع پخش موسیقی آن، رادیویی با یک ایستگاه بود و در سال‌هایی که تولید موسیقی انبوه نبود و موسیقیدانان هم با شور و اعتقاد بیشتری نسبت به امروز ـ کار می‌کردند و کیمیای عشق و شوریدگی در آثارشان موج می‌زد، در همان سال‌هایی که به طنز یا به جد می‌گفتند: «وقتی ساعت تک‌نوازی ویولون پرویز یاحقی می‌رسد، برق تهران افت می‌کند»؛ به خاطر علاقه شدید شنوندگان به این ترانه، سرنوشت بیژن جوان، تغییر یافت و ترقی ادیب، جای خود را به ترقی ترانه‌سرا داد. او از میان افرادی چون نواب صفا، تورج گلبان، پرویز وکیلی و معینی کرمانشاهی که هر کدام شاخص و نشان‌دهنده روح زمانه خود هستند، توانست مفاهیم جدیدی وارد ترانه سرایی کند. اگرچه بیژن ترقی برای آهنگسازان دیگر هم ترانه ساخت اما بیشترین انرژی و شفافیت او در ساخته‌های پرویز یاحقی تجلی یافت.
آثار برجای مانده از ترقی
ای بهار نو رسیده، پنجره‌ای به باغ گل و بهار دل‌نشین از نمونه های به یادماندنی آثار ترقی است که می‌توان همیشه به یاد آورد. نخستین ترانه با کلام شکسته یا محاوره‌ای را برای آهنگ مجید وفادار در مایه سه گاه ساخته و سرمشق ترانه‌سرایان دیگر ساخته است.
نخستین کتاب مستقل ترقی به نام «سرود برگ‌ریزان» در 1351 خورشیدی با سرمایه کتابخانه خیام منتشر شد. ویرایش جدید سرود برگ‌ریزان (حاوی مجموعه اشعار جدید شاعر) و نیز کتاب «پنجره‌ای به باغ گل» (حاوی یک‌عمر ترانه‌سرایی او) آماده و چاپ ‌شد. همچنین شرح شیرین زندگی خانوادگی او را می‌توان در صفحاتی از کتاب پشت دیوارهای خاطره خواند. تا حدود سال‌ 1373 خورشیدی هر فردی که می‌خواست استاد ترقی را ببیند، او را پشت میز کارش در کتابخانه خیام می‌دید که با روی خوش و خلق نکو، پذیرای دوستان جوان از تهران و شهرستان ها بود. او تا اواخر عمرش در شاعری و ترانه‌سرایی و گاه مقاله‌نویسی، فعالیت و این بیت همیشه بر زبانش بود:‌
طفل زمان، فشرد، چو پروانه‌ام به مشت
جرم دمی که بر سر گل‌ها نشسته‌ایم
گفته می‌شود که بیژن ترقی سبک تازه‌ای را وارد ترانه‌سرایی ایران کرد. محمود خوشنام، کارشناس موسیقی سنتی ایرانی می‌گوید: مهم‌ترین نقش بیژن ترقی، تقویت جنبه‌های روایی و داستان گونه کردن ترانه‌ها و افزودن جنبه‌های تصویری به آن‌هاست که این پدیده را در آتش کاروان و نیز ترانه‌های تصویری‌ای چون برگ خزان می‌توان دید. به گفته خوشنام، سه‌گانه مشترک بیژن ترقی با پرویز یاحقی، ازنظر فرم و ساختار آهنگ، یکسانی‌هایی با هم دارند، ازجمله اینکه یاحقی مقدمه وسیعی برای ترانه‌ها در نظر گرفت و ترقی هم در بخش شعر، جنبه‌های تصویری را مدنظر قرار داد.
سرانجام بیژن ترقی
بیژن ترقی، تنها یکی از چهار ترانه‌سرای بزرگ عصر گل‌ها نیست، تنها یک شاعر رمانتیک و حساس نیست، اشعار اجتماعی او سخن از حساسیت او و رقت قلب او در برابر رنج انسان‌ها دارد. بیژن ترقی تنها یک ادیب موسیقی فهم و یک ترانه‌سرای ماندگار نیست، او شکلی ناب و صمیمی از بودن و شاعر بودن است. سرانجام او پس از عمری تلاش و مطالعه در راه اعتلای فرهنگ کشور در 1388 خورشیدی چشم از جهان فروبست.
منبع:
1- مجله: مقام موسیقایی » دی و بهمن 1385 - شماره 53 
2- مجله: حافظ خرداد و تیر 1388 - شماره 60 

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/249689/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تشریح آخرین وضعیت تردد کامیون های ترانزیتی از مرز آستارا

افزایش 67 درصدی شناسایی انشعاب غیرمجاز آب در گیلان

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

شاهین خزر رودسر در گیرودار مشکلات مالی

برگزاری 31 عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان

رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه

گیتی آذرپی درگذشت

افزایش 30 درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

معدوم سازی 389 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در آستارا

جایزه کتاب سال فراخوان داد

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجات مرد 38 ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان

راه‌اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها در گیلان

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

ایثارگری‌های جبهه مقاومت ‌برای نسل جدید بازگو شود

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان + فیلم

عبور از اروند اوج شکوه رزمنده‌های گیلان در عملیات والفجر 8

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز