نسیم گیلان

آخرين مطالب

گفتگوی شهر با دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است شهرداری تهران

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - شهر: به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی باید به سمت تولید انبوه قطارهای ملی گام برداشت.

کیارش محرمی، دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفت‌وگو با شهر ، ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه‌ سه جانبه «ساخت یک رام قطار ملی» میان شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی در تیر 1398، بیان کرد: باتوجه به اینکه شرکت مترو در زمینه قطارهای مترو به عنوان متولی بشمار می‌رود و در اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور به عنوان پیشرو عمل می‌کند، مسئولیت اصلی ساخت یک رام قطار ملی براساس تشریفات مناقصه به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) محول شد. کارفرمای این پروژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازنده شهرداری تهران و مجری و متولی اصلی پروژه شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است.
او با بیان اینکه نخستین بار است که چنین پروژه‌ای در سطح کشور تعریف، طراحی و اجرا شده است، افزود: البته ناگفته نماند که در طول ادوار گذشته دوبار برای ساخت قطار ملی خیزش شد اما هیچ زمان به نتیجه مثبتی نرسید. در پروژه فعلی هدف این بود که عمق داخلی سازی به بیش از 75 درصد برسد که درحال حاضر به این مهم رسیده‌ایم.
محرمی با تأکید براینکه قطار مترو پیچیدگی‌های خاص ساخت خود را دارد، گفت: قطار مترو برخلاف قطارهای حومه‌ای، حدود هر یک کیلومتر باید ترمز کند و بایستد که از همین لحاظ، قطار فشار بسیاری را متحمل می‌شود. پیش از ساخت یک رام قطار ملی، قطعات ساده‌ای نظیر درب، ترمز، موتور محرکه و ... کاملاً وارداتی بود. در طول این چند سال بهره برداری از خطوط مترو همیشه از نمونه‌های خارجی و بیشتر چینی استفاده می‌شد. سه نسل از قطارهای چینی در مترو تهران فعالیت می‌کنند.
به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)؛ تمامی قطعات ساخته شده اعم از بوژی، سیستم ترمز، سیستم رانش و ... توسط شرکت واگن سازی تهران سرهم شده است. البته ساخت کابین قطار و طراحی داخلی واگن‌ها و همچنین ساخت سیستم تهویه داخلی توسط این شرکت انجام شده است.
او درباره سهم شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت یک رام قطار ملی، توضیح داد: تا حد بسیاری از هزینه‌های ساخت یک رام قطار ملی از طریق صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری و دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تقبل شده است. حدود 60 تا 70 درصد این سهم پرداخت مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
محرمی درباره بومی سازی قطعات و تجهیزات ناوگان مترو، گفت: ساخت یک رام قطار ملی با اتکا به سازندگان و صعنت گران داخلی، انجام شده است. ناگفته نماند که کارگروهی درون شرکت مترو تهران تحت عنوان «ساخت داخل» ایجاد شده بود که با شناسایی سازندگان داخلی و انتخاب توانمندان این عرصه، بسیاری از اقلام و تجهیزات ثابت و متحرک ناوگان مترو، بومی سازی می‌شود. استفاده از توان داخلی به کاهش ارزبری و بحران ارز کمک می‌کند.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ضمن اشاره به رونمایی از قطار ملی حداکثر تا دو هفته دیگر، گفت: درحال حاضر عمق داخلی سازی در یک رام قطار ملی به بیش از 75 درصد رسیده است که باید تلاش کرد که 20-30 درصد سهم باقی مانده از عمق داخلی سازی را هم بدست آورد. این کار نیازمند تلاش و هزینه‌های بیشتر است. در نمونه نخست یک رام قطار، ایمنی و بروز کمترین درصد خطا مهم بود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا جهاد دانشگاهی می‌تواند قطعات مورد نیاز را از تولید آزمایشگاهی به تولید انبوه برساند، بیان کرد: بستگی به این دارد که شرکت‌های سازنده دیگر هم همراه جهاد دانشگاهی شوند. جهاد دانشگاهی با دانش خود و صنعگران با صنعت ساخت باید در کنار هم بایستند. البته تولید انبوه نیازمند تأمین منابع مالی است که شهرداری تهران و معاونت فناوری و ریاست جمهوری آن را پیگیری می‌کنند.
محرمی با بیان اینکه می‌بایست برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی، به سمت تولید انبوه گام برداشت، گفت: حمل و نقل تنها وابسته به شهرداری نیست و همه دستگاه‌ها باید برای توسعه آن کمک کنند. توانایی تولید انبوه در زمینه بوژی، سیستم رانش و تکمیل و ساخت قطعات مختلف واگن و ... وجود دارد.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در پایان درباره قرارداد 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران، توضیح داد: همزمان با رونمایی از ساخت یک رام قطار ملی، قرداد ساخت 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی منعقد می‌شود. ساخت قطار ملی یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری پنجم و شورای اسلامی شهر تهران است که می تواند یادگار خوبی از این دوره برای شهروندان تهرانی باشد. 
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/250127/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان