نسیم گیلان

آخرين مطالب

چالش های تهدید کننده جنگل های هیرکانی سياسي

چالش های تهدید کننده جنگل های هیرکانی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/گیلان جنگل‌های بارانی جنگل هایی هستند که به واسطه مقدار زیاد بارش و شرایط جوی و قاره ای، بسیار حاصلخیز بوده و بیشترین تنوع گونه های گیاهی و جانوری را دارند.

توسعه زمین های زراعی، عامل 60 درصد از تخریب جنگل ها در سطح جهان می باشد و بخش اعظمی از این زمین ها برای تأمین غذای مصرفی گله های گاو و گوسفند در دامداری ها مورد استفاده قرار می گیرد.
مهسا خلیلی، فعال محیط زیست به مناسبت روز درختکاری در گفت و گو با ایسنا، به تبیین برخی تهدیدات جنگل های هیرکانی شمال کشور اشاره و با ارائه دلایل تخریب برخی جنگل ها در اقصی نقاط جهان، اظهار کرد: "وگانیسم" یک روش تغذیه و زندگی است که هدف آن حذف هر نوع محصول حیوانی چه در غذا و چه در مواد مصرفی است. مهم‌ترین دلایل گرایش به وگانیسم افراد، مسائل اخلاقی یا رعایت حقوق حیوانات، حفاظت محیط زیست، حفظ سلامتی، مسائل معنوی یا مذهبی است.
وی با بیان اینکه بسیاری از افراد وگان با پرورش صنعتی حیوانات و آزمایش روی حیوانات مخالف هستند، ادامه داد: از مهم‌ترین محصولات حیوانی که پاک گیاه‌خواران یا وگان‌ها از مصرف آن‌ها خودداری می‌کنند می‌توان به انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و…)، لبنیات، تخم‌مرغ، عسل، ابریشم، چرم، خز، پشم و… و نیز محصولاتی که در آنها از فرآورده‌های حیوانی (مانند ژله که از ژلاتین به‌دست می‌آید) استفاده شده‌است، اشاره کرد.
این فعال محیط زیست با تأکید بر اینکه طبق پژوهش‌های سازمان ملل متحد در سال 2006، صنعت دامداری یکی از بیشترین نقش‌ها را در زوال زیست‌محیطی در سطح جهانی ایفا می‌کند و فعالیت‌های نوین پرورش حیوانات برای مصارف غذایی آن هم در مقیاس عظیم به آلودگی هوا و آب‌ها، فرسایش زمین‌ها، تغییرات آب و هوایی، و از دست رفتن تنوع زیستی منجر می‌شود، خاطرنشان کرد: طبق پژوهش آرنولد نیومن هر همبرگری که می‌خریم باعث از بین رفتن 6٫25 متر مربع از جنگل‌های بارانی می‌شود.
وی افزود: طبق پژوهش‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، تولید غلهٔ مورد نیاز برای تغذیه دام‌ها نیاز به چیزی در حدود نیمی از ذخایر آب آمریکا و 80درصد زمین‌های کشاورزی آن دارد. اگر تمام غله‌ای که در حال حاضر در آمریکا به مصرف دام‌ها می‌رسد، به‌طور مستقیم توسط انسان‌ها به مصرف می‌رسید، این مقدار برای تغذیه نزدیک به 800 میلیون نفر کافی بود.
خلیلی با اشاره به اینکه در مه 2009، شهر قنت (Ghent) در بلژیک گزارش کرد که «اولین شهری در جهان است که می‌رود تا یک روز در هفته گیاه‌خوار شود» و این زمانی بود که مسئولان محلی به دلایل زیست محیطی، تصمیم گرفتند تا یک روز بدون گوشت را در هفته به اجرا بگذارند، توضیح داد: مسئولان دولتی با به رسمیت شناختن گزارش سازمان ملل متحد، یک روز در هفته وعده‌های غذایی گیاهی می‌خورند. در این راستا، پوسترهایی برای تشویق مردم به شرکت در روزهای گیاه‌خواری توسط مسئولان محلی در شهر نصب شد و «نقشه خیابان‌های گیاهی» برای معرفی رستوران‌های گیاهی به چاپ رسید. در سپتامبر 2009، مدارس در شهر قنت نیز یک روز در هفته غذای گیاهی دارند.
وی در ادامه از تأثیرات گیاهخواری در محیط زیست، سخن گفت و تصریح کرد: صرفه جویی در سوخت فسیلی، صرفه جویی در مصرف آب (2 تا 15 برابر آب بیشتر برای تولید محصولات حیوانی نسبت به محصولات گیاهی نیاز است)، استفاده بهینه از حبوبات، حفاظت از خاک، نجات جنگل ها، زیبایی روانی، کاهش گرسنگی در جهان، جلوگیری از هدر رفت انرژی، جلوگیری از گرمایش جهانی، رهایی از بحران قحطی آب، جلوگیری از آلودگی آب، مقابله با انقراض گونه‌های جانوری، جلوگیری از آلودگی و فرسایش خاک از عوامل این موضوع هستند.
وی با بیان اینکه روزانه جنگل های استوایی در برزیل و سایر مناطق گرمسیری در حال نابود شدن هستند زیرا دامداری ها برای پرورش دام زمین بیشتری نیاز دارند و جنگل ها را نابود می کنند، یادآور شد: از آنجا که جنگل ها ذخایر هوای ما را تصفیه می کند و محتوای منابع گیاهی برای ساخت داروهای جدید است این تخریب غیر قابل جبران است.
وی اضافه کرد: از 19 سال پیش تا به امروز در هر دقیقه مساحتی معادل 50 برابر یک زمین فوتبال از جنگل‌های آمازون به وسیله انسان ها نابود شده که به قطعیت می‌توان گفت حدود 91 درصد نابودی این جنگل ها به دلیل افزایش تقاضای انسان به گوشت می‌باشد. اگر انسان‌ها به همین روال ادامه دهند در 40 سال آینده تمام جنگل‌ها به کل از بین خواهند رفت و همچنین با تولید روغن پالم از درختان، هم جنگل ها نابود می شوند و هم زیستگاه جانوری از بین می رود.
این فعال محیط زیست در خصوص کاهش گرسنگی در جهان با تأکید بر اینکه می‌توان گفت: «که نیمی از غلات دنیا توسط دام ها مصرف می‌شود،» مثلاً میزان غلاتی که هر روزه به 1 میلیون گاو خورانده می‌شود و برای سیر کردن شکم 10 میلیون انسان گرسنه کافی است.
وی بر جلوگیری از هدر رفت انرژی تأکید کرد و توضیح داد: به اندازه 4 لیتر بنزین انرژی لازم است تا نیم کیلوگرم گوشت گاو (گاوی که از غلات تغذیه می کند) تولید شود. باید بدانید برای تأمین گوشت گاو یک خانواده 4 نفره، به طور غیرمستقیم حدود هزار لیتر سوخت فسیلی مصرف می‌شود.
وی جلوگیری از گرمایش جهانی را از دیگر عوامل تأثیرگذار گیاهخواری عنوان کرد و گفت: هر ساله حدود 60 میلیارد حیوان (بدون در نظر گرفتن ماهی‌ها و حیوانات دریایی) برای تولید غذا پرورش داده و کشته می‌شوند. دامداری به گونه‌های مختلف به گرمایش جهانی شتاب بیشتری می‌بخشد. در سال 2006 فائو رسما طی گزارشی اعلام کرد که دامپروری عامل تولید 18 درصد از کل گازهای گلخانه جهان می‌باشد که در مقایسه با صنعت حمل و نقل 5 درصد بیشتر است. اما این آمار به همین جا ختم نمی‌شود، در سال 2009 سازمان نظارت جهانی با انتقاد شدید از آمار منتشر شده توسط سازمان فائو، اعلام کرد که دامداری عامل 51 درصد از گازهای گلخانه ای جهان می‌باشد.
خلیلی، در بخش دیگر سخنان خود رهایی از بحران قحطی آب را از دیگر دستاوردها برشمرد و خاطر نشان کرد: برای تولید نیم کیلوگرم گوشت گاو حدود 9 هزار لیتر آب احتیاج است که شما تنها با نخوردن این نیم کیلوگرم گوشت به اندازه 6 ماه حمام نکردن، آب صرفه جویی می‌کنید.
وی در خصوص جلوگیری از آلودگی آب، توضیح داد: متأسفانه صنعت دامداری یکی از مهمترین عوامل آلودگی آب ها در سراسر جهان می‌باشد. این صنعت با وارد کردن فضولات خود به رودخانه ها، تالاب ها و سفره های آب زیرزمینی باعث اشباع آب از نیتروژن شده و آلودگی آبی و در نتیجه شیوع بیماری‌ها را در بر دارد.
وی مقابله با انقراض گونه‌های جانوری را از دیگر مزایای این مهم دانست و با بیان اینکه همانطور که در ابتدا اشاره کردیم با نابودی جنگل ها، به طور روزانه150 تا 200 گونه از گیاهان، حشرات و حیوانات از بین می‌روند، اظهار کرد: انتقال برخی بیماری ها از گله دام‌ها به حیوانات حیات وحش و انتقام دامداران از حیوانات وحشی (به دلیل حمله حیوانات وحشی به دام‌ها) سبب انقراض گونه‌ها می‌شود که پلنگ و یوزپلنگ ایرانی نمونه ی بارز آن است.
وی در پایان با اشاره به اینکه جلوگیری از آلودگی و فرسایش خاک از دیگر دستاوردها می باشد، افزود: چرای حیوانات، علی الخصوص حیوانات سنگین از جمله گاوها، مهم ترین دلیل نابودی ساختار خاک و پوشش گیاهی می باشد. صنعت دامداری به طور غیرمستقیم با آلوده کردن آب و خاک سبب نابودی جنگل‌ها می‌شود.
به گزارش ایسنا، هر ساله در جنگل‌های شمال کشور چندین میلیون تن خاک فرسایش می یابد که از مهمترین عوامل آن می توان به چرای بیش از حد و خارج از ظرفیت دام و همچنین زمینی که برای تأمین غذای دام ها به بهره برداری می رسد، اشاره کرد و باید راهکاری اساسی برای آن نیز تعریف گردد.
جنگل‌های شمال ایران در امتداد استان‌های گیلان، مازندران و گلستان از آستارا تا گلی داغ ادامه دارد و این جنگل‌های باقی‌مانده از دوران سوم زمین شناسی جزئی از سرمایه‌های طبیعی و ثروت ملی ایران است که بیش از سه میلیون هکتار زمین را در بر می‌گیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/250795/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاکید بر مردمی‌تر کردن مشارکت‌ها در اجرای طرح عفاف و حجاب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

توقیف 600 سی‌سی قاچاق در لاهیجان

4 شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند

بارش باران و طغیان رودخانه 3 جاده را در جنوب کرمان مسدود کرد

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

پیروزی مس کرمان برابر شهرداری آستارا در لیگ یک فوتبال

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد

بارندگی شدید در کرمان / مدارس رودبار و فاریاب تعطیل شد

اجتماع مردم رودبار قصران در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

21 سارق منزل طی دو روز در گیلان دستگیر شدند

آزاد راه قزوین به رشت گذرگاهی پرتردد، اما بدون امکانات + فیلم

ماندگاری هوای پایدار گیلان تا اوایل هفته پیش روی

آماده باش راهداران رودبار جنوب

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده

محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در رشت اعمال می شود

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

قطعی تلفن روستای سالکویه به لطف سارقان

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در رشت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رشد 184 درصدی عبور کالا از مرز آستارا

دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت

افزایش 184 درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال 1402

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شد

تعطیل شدن یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان رشت

دیدار فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت با دانش آموزان استثنایی گیلان

تقدیر مردم رشت از سپاه پاسداران با اهدای گُل

جهان ذهنی بِرشت

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت اعلام شد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

گیلان، میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان

تعیین تکلیف اعزام به خدمت 2 برادر مشمول

سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد

پیام قدردانی مجمع نمایندگان گیلان از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری