نسیم گیلان

آخرين مطالب

تربیت نسل جوان با استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد/ باید مساجد را محور فعالیت های فرهنگی کنیم فرهنگي

تربیت نسل جوان با استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد/ باید مساجد را محور فعالیت های فرهنگی کنیم
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - حجت‌الاسلام نژادصفری‌ تربیت نسل جوان با استفاده از ظرفیت مساجد و کانون‌های مساجد را مورد تاکید قرار داد و گفت: به عقیده بنده مسجد به اندازه یک وزارتخانه می‌تواند کار انجام دهد.
«حجت‌الاسلام نژادصفری» ‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، تربیت نسل جوان و نوجوان جامعه با استفاده از ظرفیت‌های مساجد و کانون‌های مساجد و ایستادگی در برابر هجمه‌های روزافزون دشمن را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: به عقیده بنده مسجد به اندازه یک وزارتخانه می‌تواند کار انجام دهد.
امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیرکوچه رشت عنوان کرد: امام خمینی(ره) درباره مسجد جمله معروفی دارند که فرمودند؛ مسجد سنگر است بنابراین وقتی مسجد سنگر باشد این بدان معناست که ما دشمنی بسیار قوی و قسم خورده در مقابل داریم و باید خود را برای یک جنگ بزرگ و مقابله با هجمه‌های آن آماده کنیم.
نژادصفری با بیان اینکه انسان همواره با دو پدیده جنگ با شیاطین درونی و جنگ با شیاطین بیرونی مواجه است تصریح کرد: برای یک چنین فضایی طبیعتا انسان باید برنامه‌ریزی خیلی دقیقی داشته باشد از طرفی کسانی که متولی امور مسجد هستند اعم از امام جماعت، هیئت امنا، پایگاه و کانون‌ مسجد همه باید با هم و در کنار هم باشند و با همفکری و هم‌اندیشی سطح فرهنگی مسجد را ارتقا دهند.
* مسجد می‌تواند به اندازه یک وزارتخانه کار انجام دهد
وی با تاکید بر اینکه مسجد می‌تواند به اندازه یک وزارتخانه کار انجام دهد ظرفیت‌های عظیم مساجد را در حوزه‌های مختلف مورد توجه قرار داد و گفت: در واقع عملیاتی شدن بسیاری از امورات و کارهای فرهنگی که آرزوی بسیاری از انسان‌ها است را یک فرد می‌تواند در مسجد انجام دهد.
امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیرکوچه رشت افزود: امام جماعت علاوه بر اینکه در مسجد اقامه نماز می‌کند بنا به فرمایش امام خامنه‌ای مدیریت مسجد را هم بر عهده دارد، به این معنا که باید بخش‌های مختلف مسجد اعم از هیئت امنا، کانون و پایگاه مسجد را به هم اتصال بدهد و با کنار هم قرار دادن، این بخش‌ها را همفکر و هم‌عقیده کند تا با هماهنگی همه کارها به جلو پیش برود.
نژاد صفری عنوان کرد: یکی از اتفاقاتی که متاسفانه هم‌اینک در مساجد ما دارد اتفاق می‌افتد این است که ما نتوانستیم مساجد خود را به عنوان یک سنگر مهیا کنیم، یعنی سنگرها را رها کردیم و نسبت به محکم‌ کردن و تقویت آن کاری انجام ندادیم.
وی وجود ضعف‌های زیاد برای مواجهه با دشمن درونی و بیرونی را نتیجه این عدم تقویت مساجد ذکر کرد و گفت: اگر ما دقت می‌کردیم در این فرمایش امام خمینی(ره) و مساجد را سنگر می‌کردیم به این معنا که اگر ظرفیت‌های خودمان و البته دشمن را خوب می‌شناختیم آن‌وقت برنامه‌ریزی کرده و در مقابل دشمن بیرونی و درونی می‌‌جنگیدیم یقینا کارمان به اینجا نمی‌کشید که الان بسیاری از مساجد ما خاموش‌اند.
*مساجد در محله‌ها باید جوش و خروش ایجاد کنند
وی با بیان اینکه مساجد در محله‌ها باید جوش و خروش ایجاد کنند افزود: متاسفانه به خاطر همین اختلافاتی که در میان مساجد وجود دارد به علت عدم تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری که فرمودند؛ مدیر مسجد امام جماعت است شاهد چنین مواردی هستیم و بی‌تردید اگر از امام جماعت تبعیت بشود در این مسجد و آن امام جماعت هم فردی هوشیار و بیدار باشد برنامه‌ریزی داشته باشد و همه را دور خود جمع کند یقینا مساجد از این حالت خاموش بودن خارج می‌شوند.
نژاد صفری انجام کارهای جهادی توسط جوانان را هم از دیگر کارکردهای بسیار مهم مساجد خواند و ابراز داشت: بعضا دیده می‌شود که در همین اطراف مسجد افرادی با مشکلاتی مواجه‌اند یا اتفاقاتی رخ می‌دهد و جوانان مسجدی با فعالیت‌های جهادی خود به عرصه وارد شده و برای حل مشکلات آنان کمک‌های لازم را انجام می‌دهند.
وی فعالیت چشمگیر مساجد در ایام شیوع ویروس منحوس کرونا را هم مورد اشاره قرار داد و یادآور شد : در این ایام مشکلات فراوانی برای ما به وجود آمد و اگر این حرکاتی که برخی مساجد ما در زمینه‌هایی مانند سمپاشی اماکن، بسته‌های معیشتی، توزیع اقلام بهداشتی و نظایر آن دائمی و همیشگی باشد بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود.
* تربیت کودکان، نوجوانان از ظرفیت‌های مغفول مانده مساجد
امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیرکوچه رشت تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان را از دیگر ظرفیت‌های مساجد که مورد غفلت واقع شده است دانست و با بیان اینکه بسیاری از مساجد خالی از نوجوانان و جوانان هستند عنوان کرد: سؤال اینجا است که چرا باید چنین اتفاقی رخ بدهد در حالی‌که دشمن همواره و به شکل مستمر در حال برنامه‌ریزی برای حملات همه‌جانبه به اسلام و انقلاب است.
نژاد صفری حرکت خزنده دشمن در راهیابی به خانه‌ها با طراحی انواع سرگرمی‌ها و بازی‌ها با انواع تصاویر نامناسب را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از عواملی که می‌تواند مساجد ما را به گواه قرآن کریم تقویت کند همین اتحاد، وحدت رویه، محبت کردن، دور هم نشستن، همفکری و هم‌اندیشی کردن است تا مساجد را به همان جایگاهی که امام راحل فرمودند برگردانیم.
وی با بیان اینکه اگر مسجد سنگر شود انجام همه کارها در مساجد انجام پذیر است خاطرنشان کرد: در عصر پیغمبر اسلام(ص) همه کار در مسجد انجام می‌دادند به ویژه در حوزه ازدواج، کارهای فرهنگی، تربیتی، دینی و بسیاری از موارد دیگر بنابراین لازم است امروز هم این اتفاق بیافتد تا بتوانیم به وضوح شاهد کارکردهای عظیم مساجد در جامعه باشیم.
پایان پیام/84

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/251009/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور

تامین نفت سفید 11 هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت

قابل توجه فعالان اقتصادی

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

انبوه سازی بیش از 35 هزار واحد مسکن ملی در 9 شهر گیلان

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 13

جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود

آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آشیانه‌سازی بیش از یک‌هزار قطعه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی

بیش از 1200 تن بذر اصلاح‌شده برنج در گیلان توزیع شد

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

برخورد والدین با کارهای نصف و نیمه ی فرزندان چگونه باید باشد ؟

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا

داستانک/ گره های زندگی

روش آسان تکثیر پتوس

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

آزمون کنکور سراسری فردا در گیلان

ثبت تصویر 4 راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مشاهده 4 راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

آشیانه‌سازی بیش از 1000 قطعه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود

بیش از یک هزار و 200 تن بذر اصلاح شده برنج در گیلان توزیع شد

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

خدمات رسانی به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه

داوطلبان زن کنکور سراسری، 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان