نسیم گیلان

آخرين مطالب

رد پای دلالان در گرانی جوجه یک روزه/ ماجرای قاچاق جوجه یک روزه صحت ندارد/ نابود می‌شویم، اما سنگر تولید را خالی نخواهیم گذاشت/ به نظرات تولیدکنندگان اهمیتی نمی‌دهند اجتماعي

رد پای دلالان در گرانی جوجه یک روزه/ ماجرای قاچاق جوجه یک روزه صحت ندارد/ نابود می‌شویم، اما سنگر تولید را خالی نخواهیم گذاشت/ به نظرات تولیدکنندگان اهمیتی نمی‌دهند
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -

نسیم گیلان

به گزارش تابناک اقتصادی، آن قدر دولت مشغول داستان و ماجرای بازار مرغ شد که از بازار جوجه غافل شد و این بازار با چالش‌هایی رو به رو شد.
چالشی که می‌تواند دوباره چند ماه دیگر بازار مرغ را با مشکلاتی رو به رو کند.
این روز‌ها گویا بازار جوجه یک روزه با کمبود مواجه شده است و قیمت جوجه یک روزه از قیمت مصوب که 4200 تومان اعلام شده بود، بالاتر رفته است. این در حالی است که در سال گذشته در همین روز‌ها شاهد مازاد جوجه یک روزه و حتی زنده به گور شدن این جوجه‌ها بودیم.
برخی قاچاق جوجه یک روزه به آن سوی مرز‌ها را دلیل کمبود جوجه یک روزه در بازار داخلی عنوان کرده اند. حالا پرسش این است که چقدر این مسئله صحت دارد؟ دلیل افزایش قیمت جوجه یک روزه در بازار چیست؟ قیمت منطقی برای جوجه یک روزه از دیدگاه فعالان این صنعت چقدر است؟ پیشنهاد فعالان این صنعت به مسئولین چیست؟
برای بررسی وضعیت بازار جوجه یک روزه گوشتی به سراغ یکی از تولیدکنندگان و فعالان این صنعت رفتیم. رضا سواری یکی از کارآفرینان مهابادی است که 33 سال قبل کارش را با فروش مرغ با موتورسیکلت آغاز کرد و هم‌اینک با دایر کردن زنجیره کامل این صنعت با 44 واحد مرغداری (مالکیتی و مشارکتی)، واحد تولید خوراک دام و کشتارگاه صنعتی طیور به نخستین چهره ماندگار صنعت مرغداری ایران تبدیل شده است.
در آینده نه چندان دور بازار جوجه یک روزه به حالت عادی باز خواهد گشت
سواری در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره وضعیت بازار جوجه یک روزه و شرایط پیش آمده گفت: در مقطعی مقداری جوجه اجداد کم شد و نهایتا تولید جوجه مادر هم کاهش پیدا کرد و پیش بینی این مسئله که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد نشده بود. وی ادامه داد: اعلام کردند که گله‌های مادر را در 60 هفته حذف کنید و این کار انجام شد و این موارد دست به دست هم داد و باعث کمبود جوجه یک روزه گوشتی شد.
سواری ادامه داد: بعد از آن که مسئولین امور دام متوجه شدند که احتمالا این قضیه منجر به کمبود جوجه شود، اعلام کردند که سن گله‌های مادر را تا 76 هفته بالا ببرید و این گله‌ها را بین 60 تا 64 هفته حذف نکنید. البته در دنیا زمان حذف گله‌های مادر همان 60 تا 64 هفته می‌باشد، زیرا بعد از آن راندمان کاهش می‌یابد و نگهداری به صرفه نیست.
این فعال گفت: مقداری زمان می‌برد تا تولید جوجه یک روزه گوشتی افزایش یابد و این اتفاق در آینده نه چندان دور رخ خواهد داد و دوباره بازار به حالت عادی خود باز می‌گردد.

نسیم گیلان

وی با اشاره به میزان تولید زیاد جوجه یک روزه در سال گذشته، اظهار داشت: در مقاطعی آن قدر تولید افزایش یافت که ما جوجه‌های یک روزه‌ای که قیمت تمام شده آن‌ها 4 هزار تومان بود را به قیمت 500 تومان می‌فروختیم و حتی بسیاری از جوجه‌ها و حتی بدتر از آن گله‌های مولد به دلیل همین مازاد تولید و کاهش شدید قیمت معدوم شدند.
سواری گفت: زمانی که قیمت جوجه یک روزه از قیمت مصوب آن پایین‌تر می‌آید قطعا دیگر تولیدکننده نخواهد توانست به تولید ادامه دهد. این مسائلی که در سال گذشته اتفاق افتاد هم در کمبود کنونی جوجه یک روزه در بازار موثر است.
جواب برخی مسئولین: ضرر می‌کنید، تعطیل کنید!
این فعال صنعت جوجه یک روزه گفت: ما در سال گذشته نامه نوشتیم و اعلام کردیم که به داد تولیدکنندگان مرغ مادر برسید، اما متاسفانه مسئولین این مسئله را جدی نگرفتند و حتی با بیان اینکه در حال ضرر کردن هستیم، برخی از مسئولین گفتند که اگر ضرر می‌کنید چرا ادامه می‌دهید؟ اگر ضرر می‌کنید تعطیل کنید!
وی ادامه داد: این ضرر و تعطیل کردن، نتیجه اش این شد که دارید در بازار مرغ مشاهده می‌کنید. ما اگر تعطیل کنیم مرغ به کیلویی 30 تا 35 هزار تومان می‌رسد و بعد دولت ناچار می‌شود که برای تنظیم بازار مرغ، از خارج وارد کند که این راهکار هم نه منطقی است و نه معقول است. چرا روزی که تولیدکنندگان اعلام می‌کنند که در حال ضرر هستیم، به تولیدکننده کمک نمی‌کنند و امکانات در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌دهند و حمایت نمی‌کنند؟ چرا اقدام به واردات می‌کنند و به یک عده‌ای رانت ارز 4200 تومانی را می‌دهند؟ خب همین سوبسید‌ها را به تولیدکننده داخلی بدهید و حمایت کنید.

نسیم گیلان

این کارآفرین گفت: خواسته ما از مسئولین این است که ما را باور داشته باشند و به ما اعتماد کنند. ما ایثارگر و سربازان اقتصادی در سنگر تولید این مملکت هستیم. متاسفانه به ما اعتنا نمی‌کنند و اهمیتی نمی‌دهند. جالب اینجاست که در جلسات تنظیم بازار و تولید، نه تنها کسی از ما را دعوت نمی‌کنند بلکه به نظرات ما تولیدکنندگان اهمیتی هم نمی‌دهند.
ظرفیت تولید برای صادرات است، اما در تامین بازار داخلی مشکل داریم
سواری اظهار داشت: ظرفیت تولید ما بسیار بالاست و برای صادرات در نظر گرفته شده است، اما ملاحظه می‌کنید به گونه‌ای عمل شده است که حتی برای تامین داخلی مشکل داریم. خود مسئولین باید الان آسیب شناسی کنند و ببیند که چه اشتباهاتی مرتکب شدند که امروزه این وضعیت پیش آمده است.
رد پای دلالان در قیمت‌های بالای جوجه یک روزه در بازار
وی درباره قیمت جوجه یک روزه در بازار هم گفت: واحد‌هایی که مانند واحد ما، زنجیره هستند، جوجه خود را به بازار نمی‌دهند و جوجه در همان زنجیره پیش می‌رود. اما قیمت‌هایی که هم اکنون در بازار از جوجه یک روزه به گوش می‌رسد مثل قیمت 5 هزار تا 5500 تومان، قیمت تولیدکننده نیست و دلال‌ها در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند. دلالان هستند که از تولیدکننده جوجه می‌گیرند و در بازار آن را به قیمت‌هایی که عرض شد می‌فروشند. متاسفانه در کشور ما به دلال بیشتر از تولیدکننده اهمیت می‌دهند.
میزان تولید جوجه یک روزه 95 تا 100 میلیون قطعه در ماه
سواری درباره میزان نیاز کشور به جوجه یک روزه گفت: تقریبا نیاز ماهانه 100 تا 120 میلیون قطعه جوجه گوشتی می‌باشد که تولید ما در این مقطع حدود 95 تا 100 میلیون قطعه می‌باشد. با افزایش سن گله‌ها که هر چند از نظر ما تولیدکنندگان منطقی و اقتصادی نیست امیدواریم این کمبود هم رفع شود.
قیمت سر به سر برای تولید جوجه یک روزه، 5 هزار تومان وی با اشاره به قیمت مصوب 4200 تومان برای جوجه یک روزه گفت: با توجه به اینکه در سال 1400، حدود 46 درصد دستمزد و حقوق افزایش یافت و قیمت برق، آب و گاز، واکسن و دارو، نهاده ها، سبوس، گندم، جو و ... هم افزایش یافت، این قیمت مصوب منطقی نیست و مقرون به صرفه نمی‌باشد. حداقل قیمتی که باید گذاشته شود 5 هزار تومان می‌باشد و این قیمت تقریبا یک قیمت سر به سر برای تولیدکننده جوجه یک روزه است.
ماجرای قاچاق جوجه یک روزه صحت ندارد این تولیدکننده درباره ماجرای قاچاق جوجه یک روزه هم گفت: این موضوع صحت ندارد و متاسفانه شایعاتی است که دلالان و افرادی که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند این موضوع را مطرح کرده اند و به هیچ وجه صحت ندارد و هم اکنون جوجه قاچاق نمی‌شود، چون مرز‌ها بسته است.
نابود می‌شویم، اما سنگر تولید را خالی نخواهیم کرد سواری در انتها گفت: خواهش ما از مسئولین و دولتمردان این است که ما را در تصمیم گیری‌ها دخالت دهند و مشاوره رایگان از ما بگیرند. از ما واهمه و ترس نداشته باشند. ما دلمان به حال مملکتمان می‌سوزد و اگر این گونه نبود با این شرایطی که پیش آمده است تولید را کنار می‌گذاشتیم چرا که تولید در این مقطع بسیار بسیار سخت است. ما احساس می‌کنیم که به این مملکت دِینی داریم که باید ادا شود و با همه سختی‌ها شانه خالی نمی‌کنیم و فقط خواسته این است که به ما بها دهند. در این سنگر تولید خواهیم بود و این سنگر را خالی نخواهیم کرد حتی اگر به نابودی ما منجر شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/260464/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت