نسیم گیلان

آخرين مطالب

توصیه‌های ارنست همینگوی به نویسندگان جوان مقالات

توصیه‌های ارنست همینگوی به نویسندگان جوان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - وینش/یکی از راه‌های آموزش داستان‌نویسی مراجعه به گفته‌های نویسندگان بزرگ است. گرچه ممکن است بعضی از این نویسندگان بزرگ، معلم‌های بزرگی نباشند. همینگوی ولی از آن‌ها بود که توصیه‌هایش برای نویسندگان جوان همیشه راهگشا بوده. او معتقد است یک نویسنده‌ی جوان باید تا می‌تواند همه چیز بخواند، مشاهده‌گر دقیق دنیای اطرافش باشد، از پیشرفت نکردن کار نترسد، شخصیت‌هایش را داوری نکند و موقع نوشتن وقتی کار روزانه را متوقف کند که در اوج است و هنوز ایده دارد.
همینگوی
همان‌طور که احتمالاً شما هم می‌دانید، هر نویسنده‌ای قوانین خاص خود را برای نوشتن دارد. ممکن است این نکته به نظرتان بدیهی برسد. اما همین نکته‌‎ی بدیهی، در هنگام مطالعه و بررسی آثار نویسندگان گوناگون، بسیار به کارتان خواهد آمد. به عنوان مثال، احتمالاً تکنیک‌هایی که استیون کینگ به کار می‌گیرد، نمی‌توانستند دردی از ارنست همینگوی بزرگ دوا کنند. همزمان، همه‌ی شما کم و بیش با تاثیری که نثر مینیمالیستی همینگوی بر جهان ادبیات گذاشته است، آشنا هستید! پس بیایید با هم مروری داشته باشیم بر توصیه‌های این پدر ادبیات مدرن به نویسندگان مشتاق اما کم تجربه:
وقتی هنوز ایده‌هایی در سرتان می‌چرخند، کار را متوقف کنید
بهترین راه این است که درست در زمانی که دارید خوب پیش می‌روید و می‌دانید چه اتفاقی قرار است بیفتد، متوقف شوید! اگر این کار را هر روز (در دورانی که دارید رمانی می‌نویسید) انجام دهید، هیچ‌وقت گیر نخواهید افتاد! این باارزش‌ترین چیزی است که من می‌توانم به شما بگویم! پس آن را خوب به خاطر بسپارید!
شاید شما تا امروز توصیه‌ای بسیار متفاوت را شنیده باشید! هیچ بعید نیست بسیاری از کارشناسان به شما توصیه کرده باشند که تا زمانی که توانی در سرانگشتان‌تان باقی مانده است، بنویسید! اما همینگوی دقیقاً خلاف این توصیه عمل می‌کرد. او سعی می‌کرد اجازه ندهد که نبود ایده، حرکت او را متوقف کند. همیشه در اوج، کار روزانه‌ی خود را متوقف می‌نمود. به این ترتیب، وقتی در دور بعد، روز بعد یا چند ساعت بعد پای کار برمی‌گشت، به طور مشخص می‌دانست چه باید بکند.
مطالعه، مطالعه، مطالعه
یک نویسنده‌ی خوب باید همه چیز را خوانده باشد! می‌پرسید چرا؟ برای اینکه خوب بفهمد باید با چه چیزی رقابت کند. اما یادتان نرود که اگر شما یک نویسنده‌ی جدی هستید، تنها رقیبان‌تان، نویسندگانِ غیرزنده هستند! البته آن دسته از نویسندگان درگذشته‌ای که به خوب بودن‌شان ایمان دارید! این ماجرا با یک مثال ساده روشن خواهد شد. دونده‌ای را فرض کنید که برای قهرمان شدن به جای تحلیل گام‌های رقبایش، بر هر چه سریع‌تر به خط پایان رسیدن متمرکز است. تا وقتی که با تمام توان و سرعت خود حرکت نکنید، هرگز نخواهید توانست بفهمید که چه چیزی در انتظار شماست؛ یا توانایی به دست آوردن چه چیزهایی را دارید.
ما هم با همینگوی کاملاً موافق هستیم! خواندن آثار نویسندگانی که در حوزه و سبک کاری شما سرآمد هستند، مفیدترین عملی است که می‌توانید انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند که تکنیک‌های مختلفی را یاد بگیرید. هر کدام از این تکنیک‌ها، راه رسیدن به یک هدف خاص را برای شما هموار خواهند کرد.
یک مشاهده‌گر حرفه‌ای باشید
به تماشای هر آن‌چه امروز رخ می‌دهد، بنشینید. این دقیقاً همان کاری است که همه باید انجام ‌دهند! فرض کنیم که در حال تماشای شکار یک ماهی هستید. لحظه به لحظه واکنش‌هایش را مشاهده کنید. سعی کنید که خوب بفهمید هر واکنشی را چرا و چه زمانی از خود نشان می‌دهد. و به خاطر بیاورید که در آن لحظه چه حسی داشته‌اید! خواه بالا آمدنش از خط آب باشد، یا آن زمان که بدنش همچون سیم ویولون سفت می‌شود. سپس همه چیز را همان‌طور که بوده است، یادداشت کنید. به این ترتیب، خواننده هم می‌تواند آن صحنه را ببیند و احساسی مشابه احساسات شما را تجربه کند.
همینگوی نویسندگان جوان را تشویق می‌کند که به جای گفتن، نشان دهند. او سعی دارد که از طریق این مثال به خوانندگانش یاد بدهد که چگونه می‌توان یک عمل یا واکنشی مشخص را با مخاطبان خود در میان بگذارند. پس دیگر نیازی نیست که شما بگویید: صید ماهی یکی از هیجان‌انگیزترین کارهاست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این هیجان را در عمل به آن‌ها نشان دهید.
مثبت‌اندیش باشید
همین که پروسه‌ی نوشتن رمان را آغاز کنید نگرانی‌های‌تان نیز آغاز خواهند شد. روز بعد هم می‌توانم کارم را ادامه بدهم؟ چطور آن را به پایان برسانم؟ این نگرانی‌ها گاهی اینقدر عمیق می‌شوند که می‌توانند شما را از کار فراری دهند. حتی ممکن است از شدت فشار روانی ناشی از این ترس‌های بیهوده، کارتان را به طور کامل ول کنید. برای همین به شما اطمینان می‌دهم که هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. همین که چنین افکاری به ذهن‌تان هجوم آوردند، کار را متوقف کنید. به چیز دیگری فکر کنید. اگر می‌خواهید به یک رمان‌نویس تبدیل شوید، این اصلی‌ترین نکته‌ای است که باید بیاموزید! سخت‌ترین قسمت کار برای یک نویسنده‌ی رمان، پایان دادن به داستان است!
در اینجا، همینگوی کار یک نویسنده را با کار یک سرباز در میدان جنگ مقایسه می‌کند! او سعی دارد به شما بگوید: همه چیز می‌گذرد. همه‌ی نگرانی‌های‌تان بالاخره رفع خواهند شد. شما مجبورید که به جلو حرکت کنید! بنابراین اجازه ندهید که ذهن شما، ارزش و اعتبار کارتان را به چالش بکشد! فقط پیش بروید!
باید همدلی داشته باشید
بیش از هر چیزی باید با شخصیت‌های خود احساس همدلی داشته باشید! شما نباید، و نمی‌توانید که در مقام یک نویسنده، کسی را قضاوت کنید. تشخیص درست یا غلط بودن رفتار یک شخصیت برعهده‌ی شما نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که گوش دهید و درک کنید. تا حالا به اطراف خود دقت کرده‌اید؟ وقتی که مردم دارند صحبت می‌کنند، سراپا گوش باشید! کاملاً بشنوید که آن‌ها چه می‌گویند. به آن‌چه که خودتان می‌خواهید بگویید زیاد فکر نکنید! اکثر مردم عموماً به چیزی گوش نمی‌دهند.
همینگوی اعتقاد دارد که یکی از اصلی‌ترین خصوصیات یک نویسنده‌ی خوب، داشتن حس همدلی است. شما باید بتوانید طیف وسیعی از افراد، انگیزه‌ها و نقاط قوت و ضعف‌شان را درک کنید. اگر در داستان‌تان یک درگیری پیش بیاید، وظیفه‌ی شما نیست که به مردم بگویید کدام طرف این درگیری موضع درستی دارند. این خوانندگان‌تان هستند که باید تصمیم بگیرند کدام گروه محق است. در هر صورت شما فقط باید مطمئن باشید که در هر دو طرف درگیری، دلایل خوبی نهفته است. دلایلی که نشان می‌دهند آن‌ها واقعاً چه کسانی هستند، چه اتفاقاتی را از سر گذرانده‌اند و چگونه فکر می‎‌کنند!

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/268168/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تشریح آخرین وضعیت تردد کامیون های ترانزیتی از مرز آستارا

افزایش 67 درصدی شناسایی انشعاب غیرمجاز آب در گیلان

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

شاهین خزر رودسر در گیرودار مشکلات مالی

برگزاری 31 عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان

رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه

گیتی آذرپی درگذشت

افزایش 30 درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

معدوم سازی 389 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در آستارا

جایزه کتاب سال فراخوان داد

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجات مرد 38 ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان

راه‌اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها در گیلان

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

ایثارگری‌های جبهه مقاومت ‌برای نسل جدید بازگو شود

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان + فیلم

عبور از اروند اوج شکوه رزمنده‌های گیلان در عملیات والفجر 8

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

لایروبی بیش از نیمی از انهار کشاورزی شهرستان رشت

اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان

نمایش توان فنی و مهندسی ایران در سریلانکا

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

آدمی حسرت سرگردونه

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

بارش‌های رگباری باران در گیلان