نسیم گیلان

آخرين مطالب

آیفون 12 در برابر آیفون 11 علمي

آیفون 12 در برابر آیفون 11
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آیفون 12 در برابر آیفون 11 7
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/7672858
٣٦٢
٠
مجله دیجی کالا / اپل اکنون چند ماهی است که به صورت رسمی آیفون 12 را روانه بازار کرده. این اسمارت‌فون جدید انبوهی از بهبودهای پردازشی را نسبت به مدل‌های قبلی به همراه می‌آورد، چیپست A14 را برای نخستین بار به دست مشتریان می‌رساند و ضمنا از شبکه‌های مخابراتی 5G هم پشتیبانی می‌کند. جالب اینکه اپل این‌بار به سراغ طراحی اندک متفاوتی رفته و از لبه‌های تخت و فلزی که پیشتر در آیفون 4 و 5 دیده شده بودند استفاده کرده و نمایشگر لبه تا لبه دستگاه هم ناچ یا بریدگی کوچک‌تری دارد.
همه‌چیز در این موبایل عالی به نظر می‌رسد، اما با توجه به اینکه آیفون 11 تنها یک سال قبل‌تر عرضه شد، آیا مدل جدید آیفون اپل ارزش خرید دارد؟ در این مقاله به مقایسه دو موبایل در دسته‌بندی‌های مختلف می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم. با مقایسه مشخصات سخت‌افزاری، پرفورمنس،‌ طراحی‌ها، نمایشگرها، دوربین‌ها و ویژگی‌های خاص، احتمالا بتوانیم ذهنیتی بهتر به شما داده و در تصمیم‌گیری راجع به ارتقای آیفون 11 کنونی کمکتان کنیم.
طراحی، نمایشگر و مقاومت
اپل شاید طی سال‌های اخیر تمایل فراوانی به استفاده دوباره از طراحی آیفون 10 داشته بوده باشد، اما امسال تغییراتی نسبی به وجود آورده است. آیفون 12 کماکان به همان نمایشگر لبه تا لبه موجود در مدل‌های قبلی مجهز است، اما لبه‌های گرد آیفون 11 را کنار گذاشته و در عوض به سراغ لبه‌های فلزی و تختی رفته که پیشتر در آیفون 4 (یا در مثالی تازه‌تر، آیپد پرو) مشاهده کرده‌ایم. این تغییری نیست که به مذاق تمام کاربران خوش آید، اما باعث می‌شود آیفون 12 ظاهری سرراست‌تر و یکپارچه‌تر داشته باشد.
همانطور که در پاراگراف بالایی گفتیم، طراحان آیفون 11 با کمال خوشحالی به استفاده دوباره از طراحی آیفون 10 اس و 10 پرداختند. این دستگاه ظاهر خوبی دارد و شاید برای آن‌ها که لبه‌های گرد را ترجیح می‌دهند جذاب‌تر باشد، اما در هر صورت آنقدرها جاه‌طلبانه به نظر نمی‌رسد و بریدگی اندک بزرگ‌تر نمایشگر هم یک نقطه ضعف است. از طرف دیگر، این موبایل به شکل قابل توجهی سنگین‌تر از آیفون 12 است و درحالی که برخی این را نقطه ضعف به حساب می‌آورند، برخی دیگر حسی رضایت‌بخش از در دست گرفتن دستگاه دارند.
وقتی صحبت از نمایشگر باشد، آیفون 12 مشخصا دست بالا را دارد. این اسمارت‌فون به یک نمایشگر 6.1 اینچی Super Retina OLED مجهز شده و رزولوشن 2532 در 1170 پیکسل (معادل 460 پیکسل در هر اینچ) را به تصویر می‌کشد. از سوی دیگر، آیفون 11 یک نمایشگر 6.1 اینچی LCD دارد که نمی‌تواند به عمق و غنای رنگی مشابه با نمایشگر OLED آیفون 12 دست پیدا کند. آیفون 11 ضمنا رزولوشن پایین‌تر 1792 در 828 را به نمایش در می‌آورد که معادل تنها 326 پیکسل در هر اینچ است. بنابراین تفاوت کیفیت نمایشگر دو دستگاه، کاملا محسوس است.
هر دو دستگاه همراه با استاندارد IP68 از راه می‌رسند و یعنی می‌توانند برای 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب زنده بمانند. اما اپل مدعی شده که به لطف شیشه Ceramic Guard موجود در آیفون 12، میزان مقاومت این موبایل به مراتب بیشتر از هر آیفون دیگری است. اما حتی بدون این لایه محافظ، با طراحی جدید و نمایشگر به وضوح با کیفیت‌ترش، آیفون 12 برنده این دسته‌بندی خواهد بود.
برنده: آیفون 12
پرفورمنس، عمر باتری و شارژ
از منظر پروفرمنس، آیفون 12 و آیفون 11 تقریبا اما نه کاملا یکسان هستند. آیفون 12 حالا به چیپ جدید Apple A14 Bionic مجهز شده و آیفون 11 از چیپ A13 بهره‌ می‌برد که یک سال قدیمی‌تر است. هر دو دستگاه به 4 گیگابایت حافظه رم تجهیز شده‌اند، اما به لطف پردازنده جدید و بهینه‌ترش، آیفون 12 به شکلی بهتر از پس مولتی‌تسکلینگ و اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی بر می‌آید. دو موبایل در مدل پایه همراه با 64 گیگابایت حافظه داخلی از راه می‌رسند که می‌توان آن را در ازای پول بیشتر به 128 یا 256 گیگابایت نیز ارتقا داد. ضمنا هیچکدام به درگاه کارت حافظه مایکرو اس‌دی مجهز نیستند.
در حوزه باتری شرایط جالب‌تر می‌شود. آیفون 12 یک باتری 2815 میلی‌آمپر ساعتی دارد که در واقع کوچک‌تر از باتری 3100 میلی‌آمپر ساعتی آیفون 11 است. در عمل اما هر دو دستگاه عمر باتری مشابهی دارند و آیفون 12 می‌تواند شما را در یک روز پرمشغله همراهی کند. این موبایل ضمنا با شارژ سریع 20 واتی (به جای شارژ 18 واتی در آیفون 11) سازگاری دارد و بنابراین مدت زمان شارژ شدنش اندکی کمتر از برادر سالخورده‌ترش است.
انتخاب برنده این بخش آنقدرها آسان نیست. از نظر پرفورمنس و عمر باتری، هر دو دستگاه عملکرد بسیار شبیه به یکدیگر دارند. اما به خاطر پردازنده جدیدتر و شارژ اندک سریع‌تر، دست بالا متعلق به آیفون 12 است.
برنده: آیفون 12
دوربین‌ها
درست مانند آیفون 11، در آیفون 12 خبری از ساختار دوربین سه‌گانه نیست و باید به دو دوربین اصلی بسنده کنید. این دوربین به دو سنسور عریض و فوق عریض مجهز شده است. در بررسی‌ها اکثر منتقدین به این نتیجه رسیدند که آیفون 11 در مجموع دوربینی مناسب برای تمام نیازهای تصویربرداری کاربران دارد. با قابلیت‌هایی مانند Smart HDR، فوکوس خودکار سریع‌تر و رندر معنایی (Samantic Rendering)، این موبایل قادر به ثبت تصاویری زیبا در شرایط گوناگون است.
آیفون 12 این سنت را ادامه داده و همراه با دهانه عریض‌تر f/1.6 لنز از راه می‌رسد تا نور بیشتری به خود بگیرد. بهبودهای به وجود آمده در HDR، دیپ فیوژن و حالت شب هم باعث می‌شوند با دوربینی توانمندتر نسبت به نمونه موجود در آیفون 11 مواجه باشیم. آیفون 12 تصاویری بسیار خوش رنگ و لعاب و پر جزییات در طول روز ثبت می‌کند و لنز فوق عریضش هم باعث بهبود تصاویری می‌شود که شب هنگام به ثبت می‌رسانید.
هر دو موبایل قادر به فیلم‌برداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه یا 1080p با نرخ 240 فریم بر ثانیه هستند. با این همه، به خاطر بهبودهای هرچه بیشتر و قابلیت‌های اضافه دوربین اصلی، آیفون 12 بار دیگر این راند را پیروز می‌شود.
برنده: آیفون 12
نرم‌افزار و به‌روزرسانی‌ها
در این بخش، به شکلی غافلگیرکننده شاهد رقابتی پایاپای هستیم. هم آیفون 11 و هم آیفون 12 سیستم عامل iOS 14 را به اجرا در می‌آورند که میزبان بزرگ‌ترین تغییرات iOS طی سال‌های اخیر بوده است. این سیستم عامل امکانات شخصی‌سازی را افزایش می‌دهد و بنابراین می‌توانید ویجت‌های اپلیکیشن‌های مختلف را در هر جایی از صفحه هوم قرار دهید. این ورژن از iOS یک App Library بسیار کارآمد هم دارد و همینطور قابلیتی که از طریق آن با دو بار ضربه زدن روی پنل پشتی آیفون، قادر به فعال‌سازی میانبرها هستید.
به صورت مشابه، هر دو دستگاه به‌روزرسانی‌های سریع اپل را دریافت می‌کنند. اما باید در نظر داشت که به خاطر جدیدتر بودنش، آیفون 12 برای مدتی طولانی‌تر نسبت به آیفون 11 مورد پشتیبانی قرار خواهد کرد. از آن‌جایی که نرم‌افزار هر دو دستگاه اساسا یک‌چیز است، در این راند به نتیجه مساوی می‌رسیم.
برنده: مساوی
قابلیت‌های ویژه
بالاخره زمان موعود فرا رسید و اسمارت‌فون جدید اپل حالا از شبکه‌های مخابراتی 5G پشتیبانی می‌کند. آیفون 12 نخستین دیوایس اپل است که با این قابلیت از راه می‌رسد و گرچه امکان پشتیبانی از باند سریع‌تر mmWave مهیا نشده، اما آیفون 12 از باند زیر 6 هرتز پشتیبانی می‌کند که سرعت دانلود بسیار بالاتری از شبکه 4G روی موبایل آیفون 11 دارد. آیفون 12 ضمنا برای نخستین بار از سیستم MagSafe اپل بهره‌مند شده، اما به خاطر عدم عرضه تجهیزات جانبی شخص ثالث به صورت گسترده، کارکردهایی بسیار محدود دارد.
گذشته از 5G، هر دو دستگاه قابلیت‌های ویژه مشابهی به یکدیگر دارند. هر دو با دوربین TrueDepth از راه می‌رسند که به شما اجازه می‌دهد از طریق Face ID قفل موبایل را باز کرده و پرداخت‌ها را تایید کنید. Face ID ضمنا امکان استفاده از انیموجی‌ها و مموجی‌ها را مهیا می‌سازد: آواتارهایی انیمیشنی و بامزه که می‌توانید به صورت دستی آن‌ها را بسازید و در تماس‌های تصویری استفاده کنید. هر دو موبایل همراه با سیستم اسپیکری از راه می‌رسند که به شکلی غافلگیرکننده قدرتمند است و علی‌رغم ابعاد جمع‌وجورشان می‌توانند نقش یک دیوایس پخش موسیقی را نیز ایفا کنند.
اگرچه هر دو دستگاه ویژگی‌هایی مشابه دارند، پشتیبانی از 5G و مگ‌سیف برای نخستین بار باعث می‌شود که آیفون در این دسته‌بندی جلو بیفتد.
برنده: آیفون 12
قیمت و پیکربندی
آیفون 11 در دو ورژن آنلاکد و لاکد از راه رسیده و با قیمت پایه 699 دلار به فروش می‌رسد. ورژن 128 گیگابایتی این اسمارت‌فون 749 دلار قیمت‌گذاری شده و ورژن 256 گیگابایتی هم هزینه‌هایتان را تا 849 دلار افزایش می‌دهد. آیفون 12 با قیمت پایه 799 دلار برای مدل 64 گیگابایتی به فروش می‌رسد و برچسب قیمت مدل‌های 128 و 256 گیگابایتی به ترتیب تا 849 و 949 دلار افزایش یافته.
برند نهایی: آیفون 12
آیفون 11 در ازای هزینه‌ای که از شما طلب می‌کند، موبایلی همچنان عالی است. اما آیفون 12 به شکلی متقاعدکننده، دیوایسی بهتر است. طراحی دستگاه منحصر به فرد‌تر و ماجراجویانه‌تر از آب درآمد، نمایشگرش غنی‌تر است، پرفورمنس بالاتری دارد و از 5G پشتیبانی می‌کند. به عبارت دیگر، اگر از پس هزینه‌های ارتقای موبایل آیفون 11 خود به موبایل جدیدتر برآیید، آیفون 12 به طور یقین ارزش‌اش را دارد.
اما اگر از آیفون 11 خود راضی هستید، آیفون 12 خریدی آنقدرها هم ضروری به حساب نمی‌آید. آیفون 11 همچنان گزینه‌ای عالی برای آن‌هایی است که در دست داشتن آخرین دیوایس‌های بازار یا دسترسی به 5G برایشان اهمیتی ندارد. دوربین این دستگاه بسیار توامند است، نرم‌افزارش هیچ تفاوتی با آیفون 12 ندارد و عمر باتری قابل قبولش هم در روزهای سخت یاریتان می‌کند. آیفون 11 شاید دیگر جدیدترین آیفون بازار نباشد، اما همچنان یکی از بهترین‌ها است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/268258/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد