نسیم گیلان

آخرين مطالب

160 هزار شغل برای ایجاد امید در گیلان اقتصادي

160 هزار شغل برای ایجاد امید در گیلان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - دولت طی هشت سال فعالیت خود، اشتغال در استان‌ها را با استفاده از توان و ظرفیت محلی همواره اولویت خود قرار داد و ایجاد 160 هزار فرصت شغلی با همین رویکرد در گیلان ساماندهی شده است.

به گزارش ایرنا، از زمان استقرار دولت تدبیر و امید تلاش برای جامه عمل پوشاندن به وعده های انتخاباتی در کشور آغاز شد و زمانِ به فرجام رسیدن برجام ، گره های کشور آرام آرام در حال گشودن شد تا خروج آمریکا از برجام شروع و دوباره تحریم هایی به مراتب شدیدتر و بی سابقه برای کشور مان اعمال شد. یکسال بعد کرونا نیز که قدرتمندترین اقتصادها را با رکود و چالش‌های عمیق روبرو کرد، به مشکلات ایران مان افزون شد.
با وجود همه این دشواری ها و فرصتی برای وارد کردن انواع تهمت‌ها و هجمه‌ها از سوی مخالفان داخلی و دشمنان خارجی، دولت کوشید تا برنامه‌های اقتصادی توسعه و اشتغال را به پیش ببرد که یکی از این برنامه ها فراهم کردن زمینه اشتغالزایی در بخش های مختلف از جمله در روستاها با عنوان مشاغل خانگی و تسهیلات عشایری و روستای است.
امروزه مشاغل خانگی در کشورهای توسعه یافته نقش بسزایی در فعالیت های اقتصادی کشورها ایفا کرده و توانسته تولیدات ناخالص ملی را با رشد چشمگیر روبه رو و اقتصاد محلی را متحول و سبب افزایش اشتغال شود.
در همین راستا دولت تسهیلات حمایتی را با عناوین مختلف و در راستای اشتغالزایی پیش گرفت که طبق گزارش های رسمی کرونا و سایه سنگین تحریم ها هم نتوانست آن را متوقف کند. استاندار گیلان حدود نیمه اسفندماه سال گذشته در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری شورای برنامه ریزی و توسعه استان جایگاه گیلان در پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری را رتبه پنجم کشوری عنوان کرد و گفت: از منابع این بخش 391 میلیارد تومان معادل 98 درصد اعتبارات جذب و پرداخت شده است.
ارسلان زارع ایجاد اشتغال، توسعه، ارتقاء سطح معیشت و درآمد خانوارها را از اهداف پرداخت تسهیلات از منابع مختلف دانست و افزود: اگرچه بررسی تعداد بیمه شدگان تأمین اجتماعی شاخص خوبی برای راستی آزمایی تحقق اشتغال است ، اما پرداخت حقوق و میزان دریافتی ها بسیار مهم بوده و براین مبنا باید فرآیند نظارت، پایش و رصد با دقت انجام گیرد تا شغل واقعی ایجاد شده باشد.

نسیم گیلان


سه هزار میلیارد ریال برای اشتغال گیلان از سبد کارآفرینی امید
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان گیلان در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: صندوق کارآفرینی امید به عنوان بازوی حمایتی دولت، در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های دولت تدبیر و امید و به منظور حمایت از طرح‌های دانش بنیان، کارآفرین، خوشه ها، زنجیره و شبکه های تولید و طرح های پشتیبان توانسته با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در سرفصل‌های خانگی ، خوداشتغالی ، پشتیبان ، کارفرمایی ، ضروری و ازدواج فرصت‌های شغلی جدید و پایداری برای جوانان مستعد و فارغ التحصیل این استان ایجاد کند.
مرتضی شهبازی یکی از روش های نوین و کاربردی اعطای تسهیلات این صندوق را برمبنای محصولات بازار محور با بهره مندی و تلفیق مدل های منبع گرا و بازار گرا در قالب خوشه ، زنجیره تأمین ، پشتیبان و برند عنوان کرد و افزود: در هر حوزه به نوعی با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بستر مناسبی برای پیاده سازی طرح ها فراهم شده که ضمن زمینه سازی برای پایداری مشاغل ایجاد شده موجب افزایش تعداد بیشتر فرصتهای شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم نیز می شود .
وی خاطر نشان کرد: صندوق کارآفرینی امید با وجود منابع مالی محدود ، توانسته است عملکرد چشمگیری در حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک به ویژه در طرح های روستا محور داشته باشد.
شهبازی اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ِ 22 هزار و 520 فقره تسهیلات به میزان سه هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات اشتغال، ازدواج، ضروری و طرح سپرده های مردمی توسط صندوق شهرستان‌های استان پرداخت شده است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: همچنین یکهزار و 595 فقره تسهیلات اشتغال روستایی به مبلغ یکهزار و 67 میلیارد ریال از محل اعتبار مشارکت صندوق توسعه ملی طی همین مدت پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: تا کنون، تعداد 61 فقره به مبلغ 40 میلیارد ریال نیز از صندوق خرد محلی با همکاری ترویج جهاد کشاورزی، سازمان بسیج و بهزیستی استان نیز با اولویت زنان سرپرست خانوار تسهیلان پرداخت شد تا بسترهای لازم برای فعال سازی جامعه محلی و ایجاد اشتغال فراهم شود.

نسیم گیلان


اجرای استراتژی طرح روستای بدون بیکار
شهبازی اظهار داشت: یکی از طرح های دولت برای حمایت از روستاییان و اشتغالزایی این قشر در راستای توانمندسازی و مشارکت پذیری جامعه محلی و به منظور ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد خانوارهای روستایی، طرح روستای بدون بیکار بود که در این بخش هم دولت مشوق های مالی مناسبی در استان گیلان در قالب تسهیلات ارزان قیمت اعطا کرد. 
وی به نمونه هایی از اجرای این طرح در گیلان اشاره و بیان کرد: اجرای طرح روستای بدون بیکار اسطلخ جان شهرستان رودبار با محوریت طرح های گردشگری و تولیدی از جمله بوم‌گردی ، رستوران سنتی، قالیبافی ، تولیدی پوشاک ، پرورش گل و گیاه ، دامداری ، پرورش طیور بود که با اعتبار 39 میلیارد ریال و اشتغال پیش بینی شده 127 نفر که امسال افتتاح شد.
مدیر صندوق کارافرینی امید گیلان گفت: همچنین طرح روستای بدون بیکار دهنه سر شیجان خمام شهرستان رشت (نمونه گردشگری ) با محوریت طرح های گردشگری و کشاورزی همچون رستوران سنتی و آلاچیق درختی ، سایت پرنده نگری، رستوران قصر شیشه ای ، صنایع دستی ، بوم گردی ، تلاب گردی ، دامداری ، پرورش شترمرغ ، پرورش طیور و که به عنوان پایلوت از طریق ویدیو کنفرانس توسط دکتر روحانی رییس جمهوری و با اعتبار پیش بینی شده 32 میلیارد و 500 میلیون یال و ایجاد اشتغال 178 نفر در گیلان به بهره برداری رسید.
وی تصریح کرد: اجرای طرح روستای بدون بیکار چوکام شهرستان رشت با محوریت طرح های گردشگری و صنعتی از قبیل تولیدی پوشاک ، تولیدی فرش دستباف ، رستوران سنتی ، زمین چمن مصنوعی ، دامداری ، پرورش طیور و با اعتبار 20 میلیارد ریال ریال و اشتغال 50 نفر و اجرای طرح روستای بدون بیکار حلیمه جان شهرستان رودبار نیز با محوریت طرح های گردشگری، دامداری ، پرورش طیور با اعتبار 20 میلیارد ریال و اشتغال پیش بینی شده 50 نفر از دیگر نمونه های اجرای این طرح در استان می باشد.
شهبازی همچنین روستاهای عنبران آستارا ، لسکوکلایه ، کرف محله املش ، گلشن بندر انزلی ، کیشون بن تالش ، سقالکسار و گلسرک رشت و دیو رش رودبار را از جمله روستاهای مصوب شده در دست اقدام در قالب طرح روستای بدون بیکار عنوان کرد.

نسیم گیلان


160 هزار شغل هدیه تدبیر برای امید روستاهای گیلان
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز با اشاره به تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر اختصاص داده شده به استان اظهار داشت: طی برنامه اشتغال پایدار روستایی و عشایری در بخش های دستگاههای اجرایی و نهادهای حمایتی در مجموع تعداد 6 هزار و 736 طرح با مبلغ پنج هزار و 600 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال 9 هزار و 624 نفر انجام شد.
عباس علیزاده افزود: همچنین در این دوره زمانی تعداد 109 طرح با مبلغ تسهیلاتی 57.7 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال 368 نفر از تسهیلات مشاغل خانگی تصویب شد که تمامی آن به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه از سال 92 تاکنون 24 هزار و 76 مجوز برای ایجاد کسب و کارهای خانگی صادر شده است، گفت: طی همین مدت برای 6 هزار و 150 فقره پرونده برای ایجاد کسب و کارهای خانگی 567 میلیارد و 814 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شد.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: فقط طی سالهای 97 تل 99 برای 6 هزار و 712 فقره پرونده تشکیل شده جهت دریافت تسهیلات روستایی و عشایری چهار هزار و 981 میلیارد ریال پرداخت شد که همگی در کوتاه ترین زمان از سوی متفاضیان دریافت شد.
علیزاده تعداد اشتغال ثبت شده گیلان در سامانه توسط دستگاه‌های اجرایی را طی سال‌های 92 تا 99 را 160 هزار و 957 فرصت شغلی عنوان کرد و افزود: ضمن آنکه از سال طی پنج سال اخیر 31 مرکز توسعه کارآفرینی ( مراکز مشاوره ، شتابدهنده ها کافه های کارآفرینی و فضاهای اشتراکی) در استان گیلان به بهره برداری و فعالیت رسید.
به گفته وی، در طرح کارورزی فارغ تحصیلان دانشگاهی نیز از سال 1396 تا سال 1399 تعداد یک هزار و 650 فارغ التحصیل دانشگاهی جذب شده اند.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان همچنین به پرداخت تسهیلات کرونا جهت جلوگیری از آسیب به مشاغل اشاره کرد و گفت: طی 15 ماه گذشته در استان گیلان به 27هزار و 307 پرونده صاحبان مشاغل سه هزار و 541 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.
علیزاده بستر سازی و مشوق های اشتغال در طی هشت سال اخیر را با توجه به سخت ترین تنگناهای اقتصادی بی سابقه توصیف کرد و افزود: به طور حتم چنانچه محدودیت های مالی دولت نبود شاید این مشوق ها بسیار وسیع تر و گسترده تر از این نیز می بود.
گیلان استانی با مزیت های طبیعی بسیار است که دولت تدبیر و امید تلاش کرد که در بخش های مختلف با بهره گیری از مزیت های آن برای اشتغال زایی و آبادانی این استان سر سبز بهره بگیرد.
برچسب‌ها
رشت تسهیلات بانکی تعاونی اشتغال زایی اشتغال پایدار گیلان کارآمدی دولت
پروندهٔ خبری
گذر دولت از گردنه های تحریم و فشار اقتصادی

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/274474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری