نسیم گیلان

آخرين مطالب

Chrome OS به 10 سالگی رسید علمي

Chrome OS به 10 سالگی رسید
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - Chrome OS به 10 سالگی رسید 3
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/7827605
١١٩
٠
زومیت / به‌مناسبت ده‌سالگی Chrome OS روند تکامل این سیستم‌عامل از ابتدا تاکنون را بررسی کرده‌ایم.
ده سال پیش، دنیای محاسبات برای همیشه تغییر کرد؛ اما این اتفاق به‌دلیل اقدام اپل یا مایکروسافت نبود؛ بلکه گوگل وظیفه اعمال این تغییر را برعهده داشت. 15 ژوئن 2011، اولین نسخه عمومی بتای ChromeOS منتشر شد. این پلتفرم ابتدا برای خبرنگاران دنیای فناوری بیگانه بود و کمتر کسی سراغ آن می‌رفت؛ اما درنهایت نوع جدیدی از سیستم‌عامل را به‌وجود آورد که اکنون در مدارس و مشاغل و حتی خانه‌تان جای گرفته است.
به‌گزارش Digitaltrends، در دَه سالی که از آغاز فعالیت ChromeOS می‌گذرد، این سیستم‌عامل واقعا تکامل یافته است. این پلتفرم در ابتدا تنها کارهای ابتدایی را انجام می‌داد؛ اما به‌مرورزمان بهبود یافت و اکنون ویژگی‌هایی دارد که می‌توان آن را یکی از رقیب‌های MacOS و حتی ویندوز 10 دانست. در این مقاله به‌بهانه ده‌ساله‌شدن سیستم‌عامل کروم، نگاه کوتاهی به زندگی آن می‌اندازیم و مراحل رشدش را بررسی می‌کنیم.
متولدشدن از مرورگر وب
سال 2009 پیش‌نمایش سیستم‌عامل کروم به‌عنوان سیستم‌عامل Chromium نمایش داده و سال 2011 اولین‌بار برای عموم منتشر شد. در آن زمان، گوگل روی موفقیت پیشینش درزمینه مرورگر کروم حساب کرده بود. سیستم‌عامل مذکور به‌معنای واقعی کلمه به‌عنوان افزونه‌ای برای مرورگر کروم طراحی شده است. درواقع، Chrome OS سیستم‌عاملی کامل بود که فقط از مرورگر وب تشکیل شده بود.
از همان ابتدا می‌شد فهمید این پلتفرم مانند گزینه‌های سنتی نیست. هیچ برنامه‌ای برای بارگیری یا به‌روزرسانی مداوم برای بررسی وجود نداشت. همه‌چیز در سیستم‌عامل کروم تحت‌وب بود؛ با لینک‌هایی برای محتوای شما که به اپلیکیشن‌های وب شهرت داشتند. رابط کاربری کروم دسترسی به وب را فراهم می‌کرد.
گوگل با ارائه چنین پلتفرمی، نظرش را درباره رایانش ابری به مصرف‌کنندگان معرفی کرد. این سیستمی است که بیشتر محتوایتان در آن آنلاین وجود دارد و دور از دستگاه واقعی است که سیستم‌عامل را اجرا می‌کند. شاید این طراحی کمی بیگانه به‌نظر می‌رسید؛ اما این بخشی از آن چیزی است که سیستم‌عامل مذکور را منحصر‌به‌فرد می‌کند. این یعنی دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل کروم که با نام کروم‌بوک آن‌ها را می‌شناسیم، تنها در چند ثانیه بوت می‌شوند.
برخلاف تنظیمات گسترده موردنیاز برای اشتراک‌گذاری محتوای موجود در رایانه‌های شخصی ویندوز، دستگاه‌های سیستم‌عامل کروم به‌دلیل ماهیتشان با داشتن حالت میهان می‌توانند تنها در چند ثانیه با کاربران دیگر به‌اشتراک گذاشته شوند. اپلیکیشن‌های کروم وب و افزونه‌ها و تمام محتوای موجود در دستگاه به دسترسی به وای‌فای و وب و حساب گوگل بستگی دارند. با استفاده از هر کروم‌بوکی وارد حساب خود شوید، به همه فایل‌های ذخیره‌شده می‌توانید دسترسی داشته باشید.
نکته بسیار جالب درباره سیستم‌عامل کروم امنیت آن است، زیرا این پلتفرم بدون نیاز به آنتی‌ویروس نیز ایمن بود. به‌گفته گوگل، مجبور نیستید با مشکلات معمول رایانش دست‌وپنجه نرم کنید؛ زیرا همه اتفاقات تحت‌وب هستند و فرایند انجام کارها با ویندوز متفاوت است.
گوگل حتی درنهایت به همکاری با سازندگان لپ‌تاپی رسید که فقط با شرکت‌هایی مانند مایکروسافت کار می‌کردند؛ اما این شرکت با تلاش خود توانست نظر بسیاری را جلب کند و دسترسی به سیستم‌عامل کروم را گسترش دهد و این گام تغییری بزرگ برای این صنعت بود.
گوگل تولیدکنندگان را به خرید چشم‌انداز بزرگ خود در زمینه محاسبات مجبور کرد و جولای 2011، سامسونگ و ایسر اولین کروم‌بوک‌هایشان را معرفی کردند. این جهش عظیمی برای سیستم‌عامل کروم بود که آن را از دستگاه CR-48 گوگل جدا می‌کرد که تنها در دست بعضی از اینفلوئنسرهای منتخب بود و به‌دست افراد بیشتری در سراسر جهان می‌رساند که می‌توانستند با برندهای دیگری نیز از سیستم‌عامل گوگل استفاده کنند.
تکاملی فراتر از مرورگر وب
با جلب توجه عمومی کروم‌بوک و انتقاد بازرسان فناوری، گوگل تلاش کرد سیستم‌عامل کروم را بیش‌ازپیش زیرفشار قرار دهد. هر نسخه جدید سیستم‌عامل ویژگی‌های جدید و بازنگری در طراحی رابط کاربری اساسی را ارائه می‌دهد. اولین نسخه سال 2012 با سیستم‌عامل کروم نسخه 19 معروف به Aura ارائه شد. این نسخه باعث نزدیک‌شدن کروم به ظاهر ویندوز و عبور آن از مرورگری با تب‌های مختلف شد. نسخه یادشده قابلیت‌هایی مانند مدیریت پنجره، هم‌پوشانی پنجره‌ها، نواروظیفه و لانچری برای دسترسی به اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر فضای ابری را معرفی کرد. نسخه مذکور مبنایی برای شناخت سیستم‌عامل کروم امروزی است.
درست مانند مایکروسافت که با معرفی سرفیس از سیستم‌عاملش روی دستگاهی استفاده کرد که محصول خودش است، گوگل نیز به انجام چنین کاری روی آورد. این شرکت محصولی به نام Chromebook Pixel تولید کرد که در آن از Chrome OS به‌عنوان پلتفرم اصلی استفاده شده بود. پس‌از‌آن و در سال 2016، بار‌دیگر این سیستم‌عامل تغییر کرد. در آن زمان، گوگل اعلام کرد Android Google Play را به دستگاه‌های منتخب کروم اضافه خواهد کرد. پیش‌از‌این و در سال 2013، گوگل توانایی اجرای اپلیکیشن‌های لینوکس را ازطریق ابزار Crouton معرفی کرده بود. همچنین، اهالی مانتین‌ویو با اعلام توانایی اجرای اپ‌های بومی لینوکس در سال 2018، توجه افرادی بسیاری را به خود جلب کردند.
با افزایش محبوبیت، ChromeOS به گزینه‌ای فراتر از مرورگر وب تبدیل شد که روی دستگاه اجرا می‌شود. درواقع، این پلتفرم در حال تبدیل به سیستم‌عاملی کاملا شبیه MacOS و ویندوز بود. واضح بود گوگل به سخت‌افزار خاصی برای آن احتیاج پیدا می‌کند؛ بنابراین، سال 2018 دستگاه جدیدی به نام Google Pixelbook عرضه کرد که در آن، از سیستم‌عامل کروم استفاده شده بود. پس‌از‌آن دو دستگاه دیگر به نام‌های Pixel Slate و Pixelbook Go نیز وارد بازار شدند.
برای هماهنگی سخت‌افزار و نرم‌افزار، گوگل ویژگی‌های مختلفی مانند پشتیبانی از صفحه لمسی و حالت تبلت را به سیستم‌عامل کروم اضافه کرد و آن را به جایی رساند که امروز هستیم. این شرکت حتی در سال 2019 دستیار صوتی گوگل را به کروم‌بوک آورد و با این کار قفل قدرت هوش مصنوعی را باز کرد. شاید بپرسید ویندوز چه شد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت گوگل با شرکایش در Parallels همکاری کرد تا نرم‌افزارهای ویندوز را به کروم‌بوک اضافه کنند؛ حتی وقتی دستگاه آفلاین است.
پیشی‌گرفتن از ویندوز و MacOS
اکنون ده سال است که گوگل سیستم‌عامل خاصش را معرفی کرده و در این مسیر به موفقیت‌های بسیاری نیز رسیده است. گزارش International Data Corporation نشان می‌دهد کروم‌بوک بیش از 26 درصد از کل فروش رایانه در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می‌دهد. گزارشی دیگر حاکی از آن است که این دستگاه دومین سیستم‌عامل محبوب کاربرمحور و بالاتر از MacOS و پایین‌تر از ویندوز قرار دارد.
آمار منتشرشده نشان می‌دهد بیشتر این موفقیت به‌‌علت همه‌گیری کرونا و قیمت مناسب کروم‌بوک است؛ اما تردیدی نیست سیستم‌عامل کروم و کروم‌بوک در حال پیشرفت هستند و می‌توان در آینده خلاقیت‌های بیشتری نیز در آن‌ها مشاهده کرد. مایکروسافت حتی یک بار سعی کرد با طراحی سیستم‌عامل سبک تحت‌وب از گوگل تقلید کند؛ به‌همین‌دلیل، ویندوز 10X را معرفی کرد؛ اما درنهایت این پروژه با شکست بدی مواجه شد.
در‌این‌میان، گوگل با دقت به کارهای شرکت‌های محبوبی مانند مایکروسافت و اپل دقت کرد تا بتواند سیستم‌عاملش را بهبود بخشد. برای مثال، اهالی مانتین‌ویو ویژگی‌هایی مانند Phone Hub را معرفی کردند که هدفش نزدیک‌کردن تلفن اندرویدی به کروم‌بوکتان است. بی‌شک، سیستم‌عامل کروم در حال رشد است و ده سال آینده می‌توان تغییرات بسیاری زیادی در آن مشاهده کرد.
دیدگاه شما کاربران درباره سیستم‌عامل کروم چیست؟ اگر از کاربران این سیستم‌عامل هستید، تجربه‌هایتان را با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/276645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق