آیا گیلان تنها شرکت توانمند حملونقل خود را از دست داد؟
اقتصادي
بزرگنمايي:
نسیم گیلان -
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علیرغم تمام تلاشها برای نگهداری و فعالیت شرکت ایمن ترابر آریا از مجموعه شرکتهای مه آفرید امیر خسروی، این شرکت از مجموعه دولتی البته با اشکالات قانونی به بخش دیگری از دولت واگذار شد و گفتهشده دفتر و ناوگان آن نیز به یکی از استانهای جنوب غربی کشور منتقلشده است.
جدای از بیکاری شمار زیادی از گیلانیان در پی واگذاری شرکت ایمن ترابر آریا و افزایش بیکارانی همچون رانندگان، استان گیلان ظرفیت بینظیری از ناوگان حملونقل پرتوان را ازدستداده بهگونهای که به اذعان کارشناسان و دلسوزان بدون شک در حوزه حملونقل بهویژه کالای اساسی استان گیلان با چالشهای عدیده روبرو خواهد شد.
معاون حملونقل اداره کل راهداری و حملونقل گیلان در گفتوگو با خبرنگار فارس میگوید که شرکت حملونقل ایمن ترابر آریا بهواسطه اینکه شرایط و ضوابط یک شرکت حملونقل سراسری کالا را دارا است، از قبیل مالکیت 50 دستگاه کامیون، موفق به اخذ پروانه فعالیت سراسری با مرکزیت استان گیلان شد طبق آخرین آگهی تغییرات روزنامه رسمی ارائهشده به این سازمان، عمدهترین مالک آن شرکت، بانک ملی ایران با 83 درصد سهام است.
به گفته اصغر امانی سندیانی در حال حاضر طبق بررسیهای انجامشده، دفتر صدور بارنامه آن شرکت در رشت و بندرانزلی فعال است و با استعلام از شماره پلاک ناوگان آن شرکت معلوم شده که تعداد کمی از ناوگان شرکت و اغلب از شهرستان اهواز بارنامه دریافت داشتهاند و بیشتر ناوگان شرکت فاقد فعالیت جادهای هستند.
وی همچنین گفته با توجه به شنیدهها، شرکت ایمن ترابر آریا توسط بانک ملی ایران به شرکتی از مجموعه شرکتهای توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذارشده و شرکت مذکور اقدام به انتقال کلیه ناوگان سنگین شرکت ایمن ترابر آریا به استان خوزستان و شهرستان اهواز نموده است.
معاون حملونقل اداره کل راهداری و حملونقل گیلان با بیان اینکه در خصوص تغییرات در شرکت ایمن ترابر آریا تاکنون هیچگونه اسناد و مدارکی به اداره کل راهداری و حملونقل جادهای گیلان ارائه نشده، گفته که مطالب فوق تنها بر اساس شنیدهها از پرسنل و رانندگان قبلی آن شرکت است و درصورتیکه این موضوع صحت داشته باشد میتوان گفت که استان گیلان تنها شرکت توانمند سراسری خود را که بهعنوان بازوی اجرایی استان درزمینه حمل محمولات کالاهای اساسی و کمکحال استان در مواقع حساس و بحرانها را از دست خواهد داد که قطعاً ضربه سختی به پیکره حملونقل استان گیلان خواهد بود.
به گفته این مسؤول حملونقل گیلان، ازجمله تبعات از دست دادن شرکت ایمن ترابر آریا، میتوان به عدم امکان استفاده از ظرفیت ناوگان حمل شرکت فوق در بحرانها و بلایای طبیعی و غیره اشاره کرد.
آنطور که امانی مطرح کرده، تأمین نیازهای استان، بهطور مثال، ظرف یک ماه گذشته امکان اعزام این ناوگان جهت حمل کود شیمیایی موردنیاز کشاورزان استان گیلان که در بندر امام دپو شده و به دلیل فقدان ناوگان حمل کافی، امکان حمل بهموقع محموله فوق به استان گیلان وجود ندارد.
همچنین حمل محمولات روغن خام خوراکی از بنادر جنوبی که توسط ناوگان تانکری آن شرکت انجام میشده نیز با مشکل تأمین کامیون موردنیاز جهت کارخانههای تولیدی روغن خوراکی سطح استان گیلان مواجه شده و امکان حمل دانههای روغنی نیز از بنادر جنوبی با ناوگان کمپرسی آن شرکت و حمل کالای اساسی گندم از بندرانزلی در استان گیلان که همواره با مشکل کمبود کامیون مواجه بوده و همچنین با این اقدام یقیناً تعداد زیادی از رانندگان بومی استان گیلان که در آن شرکت مشغول به کار بودهاند نیز از کار بیکار شده که آن خود تبعات اجتماعی زیادی برای استان گیلان به دنبال خواهد داشت.
با شرحی که معاون حملونقل اداره کل راهداری و حملونقل جادهای گیلان داده، در ادامه تنها امید گیلان و صنعت حملونقل به اقدامات ناظران در دو دستگاه قضا و مجلس دوختهشده است که چگونه با این مسئله کنار خواهند آمد و مطالبه بهحق گیلان را احیا میکنند.
انتهای پیام/84008
-
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸:۰۹
-
۵۸ بازديد
-
-
نسیم گیلان
لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/282769/