نسیم گیلان

آخرين مطالب

چخوف و توصیه‌هایش: نشان بده، نگو! مقالات

چخوف و توصیه‌هایش: نشان بده، نگو!
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آخرین خبر /مساله، انتخاب شیوه‌های قدیمی یا جدیدِ نوشتن نیست! نویسنده در هنگام نوشتن به هیچ فرمی فکر نمی‌کند. چرا که کلمات، آزادانه و بدون هیچ قدوبندی از روح او بر روی کاغذ جاری می‌شوند. این را آنتون چخوف می‌گوید. پزشک، داستان‌نویس، طنزنویس و نمایشنامه‌نویس برجسته‌ی روس! با جملات معروف او حتما آشنا هستید. اینکه اگر تفنگی روی دیوار باشد باید حتماً با آن در طول داستان شلیک شود یا همین جمله کوتاهی که عنوان این نوشته هم هست: نشان بده، نگو. چخوف برخلاف رسم رایج دورانش، به کوتاه نوشتن اعتقاد داشت.
چرا می‌نویسید؟ برای که می‌نویسید؟ هدف‌تان از نوشتن چیست؟ نه برای پول و نه برای شهرت –نه برای راضی کردن منتقدان و نه حتی برای لذت شخصی؛ آنتون چخوف پاسخ دیگری دارد. او می‌گوید شما باید خود را از تمامی معادلات پاک کنید و فقط برای خوانندگان‌تان بنویسید. نوشتن آن‌چنان کار مبهمی است که بسیاری از نویسندگان بزرگ هم هنوز نمی‌دانند چه چیزی آن‌ها را به سوی این کار سوق می‌دهد. شاید فقط یک تلاش فکری باشد، شاید هم جنبه‌ی متافیزیکی داشته باشد. برخی دیگر هم آن را جرقه‌ای کوچک در حین بازی با کلمات می‌دانند. به نظر می‌رسد که تنهایی و درد، دو نیروی محرکه‌ی قوی برای آنتون چخوف بوده‌اند. از شواهد پیداست، نویسنده‌ی جوان هر قدر در زندگی شخصی‌اش بیشتر احساس شادی و خوشبختی می‌کرد، تنهایی و درد بیشتری در نوشته‌هایش منعکس می‌شدند!
 همه فکر می‌کنند که نوشتن کار آسانی است. آن‌هایی که اینگونه قضاوت می‌کنند، نمی‌دانند چه دردی در پشت مراحل نوشتن یک داستان کمین کرده است. اگر شما هم در مورد چگونگی ادامه‌ی مسیر دشوار نوشتن با سوالاتی مواجه شده‌اید، ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

نسیم گیلان


بدون تعصب بنویسید
شما قاضی هستید؟ در شرح وظایف‌تان، بندی تحت عنوان قضاوت کردن لحاظ شده است؟ احتمالاً خیر! در شهرهای ما ژاندارم‌ها، پلیس‌ها و دیوان‌‌سالاران برای همین کار ساخته شده‌اند. فراموش نکنید که کار ما نوشتن، نوشتن و فقط نوشتن است.
تعصب هیچ جایی در کار داستان‌نویسی ندارد. برعکس، باعث می‌شود که شما نتوانید جریان داستان خود را پیدا و خواننده را با آن همراه نمایید. نویسندگان فقط شاهد هستند. شاهدان فروتنی که تعهد دارند اتفاقات را بی‌کم‌وکاست بازگو کنند. یک نویسنده، فقط یک نویسنده است نه متخصص حل مسائل و مشکلات زندگی!
زیبا و کوتاه
«آن مرد روی چمن نشست!» این یک جمله‌ی کاملاً قابل درک است. واضح است. خواناست و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد. اما حالا این جملات را بخوانید: «مرد قد بلند، کمری باریک داشت. ریش و موهایش قرمز بودند. روی چمن‌های سبزی که عابرین پیاده لگدمال کرده بودند نشست. بی صدا و ترسیده به اطرافش نگاه کرد.» مغز آدمیزاد نمی‌تواند این جملات را به یکباره درک کند. فراموش نکنید که هنر باید به یکباره درک شود!
آنتون چخوف توصیه می‌کند که در نوشتن، میانه‌رو باشید. از قیدها و توصیفات استفاده کنید؛ اما در حد تعادل! نه خساست به خرج بدهید و نه زیاده‌روی کنید. همیشه از خودتان بپرسید که آیا می‌توان این مطلب را به شکل ساده‌تری هم بیان کرد؟

نسیم گیلان


ارزش ویرایش
آنتون چخوف می‌گوید: به تجربه دریافته‌ام که وقتی داستانی نوشته شد، یک نفر باید از ابتدا تا انتهایش را خط بکشد! نوشتن، پاک کردن، خط کشیدن زیر اضافات، بازنویسی و دور انداختن قسمت‌های بی‌فایده، از اساسی‌ترین مراحل نوشتن یک داستان هستند. البته، درست مثل یک شراب خوب، داستان هم باید مدتی دست‌نخورده باقی بماند. کمی که گذشت، با چشمانی باز و دیدی روشن، دوباره به سراغ نتیجه‌ی کارتان بروید. این بهترین و اصولی‌ترین کاری است که می‌توان انجام داد.
ژرف اندیشیدن پیرامون ایده‌ها
اگر قرار است توصیه‌های آنتون چخوف را سرمشق راه‌تان قرار دهید، باید شبانه‌روز کار کنید. بی‌وقفه کتاب بخوانید. اراده‌ی شما باید بر هر چیزی فایق آید! هر ساعت، هر دقیقه برای شما ارزشمند خواهند بود. اگر در خیابان راه می‌روید و به یک‌باره یک جمله یا یک ایده در ذهن‌تان شکل گرفت، آن را رها نکنید. آنقدر ژرف به معنا و مفهومش بیندیشید تا زمانی که بتوانید مثل یک پارچه زیر دست‌تان، سطوح و پستی و بلندیش را لمس و حتی رایحه‌اش را استشمام کنید.

نسیم گیلان


نشان بده – نگو
آنتون چخوف می‌گوید به من نگو ماه درخشان است. به جای این کار، درخشش آن را بر روی شیشه‌های شکسته نشان بده. یعنی، اگر یکی از شخصیت‌های شما شرور است، لازم نیست این ماجرا را به خوانندگان‌تان توضیح بدهید. رفتار و کردار شخصیت‌های داستان‌تان را از طریق نحوه‌ی سخن گفتن و تعامل آنان با دیگران برملا کنید. این کار بسیار ساده‌تر از قید کردن توضیحات روانشناسانه‌ی مربوط به شخصیت‌های داستان‌تان در پاورقی و پرانتز است. 
از اینکه مثل یک احمق به نظر برسید، نترسید
آنتون چخوف به نویسندگان جوان توصیه می‌کند که سعی کنند در این بازی، خود واقعی و اصیل‌شان را نشان دهند. او می‌گوید: تا حد ممکن زیرک باشید. اما از اینکه مثل یک احمق به نظر برسید هم نترسید. نترس، جسور و اصیل باشید. تصورات خود را تا آن‌جایی که برایتان ممکن است گسترش دهید. اما به خودتان آزادی و حق نوشتن حتی چیزهای احمقانه را هم بدهید.
بخوانید و سفر کنید
همانطور که احتمالاً شما هم موافقید، دانش بدون داشتن قدرت به‌کارگیری آن، هیچ ارزش و اهمیتی ندارد. شاید این مهم‌ترین توصیه‌ی آنتون چخوف به نویسندگان جوان باشد. او تاکید می‌کند که یک نویسنده‌ی جوان باید مطالعه کند – بخواند؛ در ژانرهای مختلف و از نویسندگان متنوع! تجربه‌ی مکان‌های جدید و متون جدید برای یک نویسنده‌ی جوان از نان شب هم واجب‌تر است. فقط از مسیر کشف با ابزارهایی مثل کتاب و سفر است که می‌توان داستان‌های جدیدی برای روایت کردن پیدا کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/284828/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است

شناسایی 3تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

مردمی سازی کارها در همه عرصه ها توفیق آمیز است

شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است

پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب

پایان آدم ربایی 2 پسر جوان در رودبارجنوب

اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نزدیک است

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت

مقام سوم نماینده شطرنج گیلان در لیگ برتر کشور

نجات یک شهروند از خودکشی در مسکن مهر لنگرود