نسیم گیلان

آخرين مطالب

نرم افزار متن باز و متن بسته، تفاوت در چیست؟ علمي

نرم افزار متن باز و متن بسته، تفاوت در چیست؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - نرم افزار متن باز و متن بسته، تفاوت در چیست؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/8015996
١١٣
٠
مجله سخت افزار / در عصر فناوری و اتوماسیون، کاربرد نرم افزارها در امور روزانه بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر چه سخت افزار در تکنولوژی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما بدون وجود نرم افزار، سخت افزار معنا پیدا نمی‌کند. نرم افزارها صاحب دنیایی پیچیده‌تر از آنچه که تصور می‌کنیم هستند و درست مانند سخت افزارها، دائما رو به تکامل هستند. در این مقاله قصد داریم به توضیح موضوعی بپردازیم که نسبتا کمتر به آن توجه شده اما آگاهی از آن می‌تواند مفید واقع شود.
نرم افزارها به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند: نرم افزار متن باز و متن بسته یا Open Source و Closed Source. اما چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ کدامیک بهتر هستند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این دو سوال را بررسی کنیم.
پیش از آنکه به سراغ مزایا و معایب هر یک از انواع اصلی نرم افزارها برویم، لازم است با معنا و مفهوم نرم افزار متن باز و متن بسته آشنا شویم:
نرم افزار متن بسته (Closed Source)
نرم افزارهای متن بسته یا Closed Source نرم افزارهایی هستند که منبع رمز را محفوظ و رمزگذاری شده حفظ می‌کنند. در مورد این نوع نرم افزارها یا سیستم عامل‌ها، کاربر ضمن عدم دسترسی به منبع رمز، نمی‌تواند بدون آنکه پیامدی داشته باشد، بخشی از آن را تغییر دهد، قسمتی از کدها را کپی یا حذف کند. در واقع با انجام هر یک از این عوامل، کاربر می‌تواند موجب ابطال ضمانت نرم افزار شود و یا حتی مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد. سیستم عامل ویندوز، نرم افزار آفیس و سیستم عامل مک از جمله موارد نرم افزاری متن بسته هستند.
نرم افزار متن باز (Open Source)
به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوئیم، نرم افزارهای متن باز دقیقا در نقطه مقابل متن بسته‌ها قرار دارند. کاربر در این نوع نرم افزارها بدون اینکه عواقبی را به دنبال داشته باشد، می‌تواند بخشی از کدها را حذف کند، ویرایش کند یا برای کاربردی دیگر آن را کپی کند. برنامه نویس‌ها می‌توانند با خیال راحت از کدهای نرم افزارهای متن بسته در برنامه‌های خود استفاده کنند و منع حقوقی هم برای این کار وجود ندارد. به عنوان چند نمونه از نرم افزارهای متن باز می‌توانیم به سیستم عامل اندروید، مرورگرهای اینترنتی فایرفاکس و کروم و LibreOffice اشاره کنیم.
نرم افزار متن باز و متن بسته – کدامیک عملکرد بهتری دارد؟
پاسخ این سوال نسبی است. انتخاب بهترین نوع نرم افزار به نیازها، شغل و کاربرد شما از نرم افزار بستگی دارد. برای اینکه متوجه شوید کدام نوع از نرم افزارها برای شما مناسب‌تر هستند، بهتر است تفاوت‌های اصلی آنها را با یکدیگر بررسی کنید. در این صورت می‌توانید بهتر نرم افزار مورد نیاز خود را تشخیص دهید.
نحوه توسعه نرم افزارهای Open Source و Closed Source
در نرم افزارهای متن بسته یا Closed Source، همه چیز دست توسعه دهنده برنامه است. از نحوه توسعه نرم افزار گرفته تا رفع ایرادات آن، همه مستقیما به خود توسعه دهنده مربوط است و حتی اینکه توسعه یک نرم افزار ادامه پیدا کند یا خیر، طبق تصمیم خود برنامه نویس تعیین می‌شود.
در مقابل توسعه یک نرم افزار متن باز، با یک همکاری گسترده صورت می‌گیرد. در نتیجه توسعه این نرم افزارها تا زمانی که جامعه توسعه دهندگان آن فعال باشند، ادامه پیدا می‌کند. بنابراین در مورد برتری با نرم افزارهای متن باز است. پایان پشتیبانی از نرم افزارهای متن بسته می‌تواند در هر لحظه‌ای اتفاق بیافتد و شما با نرم افزار متن بسته خود رها شوید. در صورتی که جامعه توسعه دهندگان نرم افزارهای متن باز هر چند هم کم فعالیت باشند، باز هم می‌توانید انتظار بروزرسانی‌های جدید را داشته باشید یا تا مدت قابل توجهی، آپدیت‌های تعمیری یا ویژگی‌های جدید برای شما منتشر شود.
پشتیبانی
معمولا نرم افزارهای متن بسته دارای قسمت اختصاصی پرسش و پاسخ‌های متدوال هستند. همچنین راهنماهایی در آن برای استفاده از نرم افزار وجود دارد و گزینه ارتباط با پشتیبانی در دسترس کاربر است. در صورتی که مشکلی نرم افزار داشته باشید، می‌توانید سوال خود را ثبت کنید و یک تیکت دریافت کیند و پاسخ سوال را از طریق همان تیکت پیگیری کنید. پاسخ‌ها در اکثر موارد طی یک روز کاری ارائه می‌شوند. تمام این مسائل به صورت سندی و دسته بندی شده در اختیار کاربر هستند.
اما در مورد نرم افزارهای متن باز، معمولا گزینه‌های زیادی برای دریافت پشتیبانی یا بخش پرسشگان وجود ندارد و ممکن است حتی هیچ گزینه‌ای برای ارتباط با شخصی جهت دریافت پاسخ در اختیار نداشته باشید. اما در برخی نرم افزارها، کاربر به فروم‌ها برای دریافت راهنمایی ارجاع داده می‌شوند. بدین ترتیب پشتیبانی در نرم افزارهای متن بسته به مراتب بهتر از متن بازها هستند. اکثر نرم افزارهای متن بسته دارای متخصصینی هستند که به صورت 24 ساعت شبانه روز آماده راهنمایی کاربران هستند. موضوعی که باعث افزایش قابل توجه هزینه می‌شود.
آزادی عمل و انعطاف پذیری
این فاکتور در نرم افزارهای متن بسته باز هم طبق نظر شخص توسعه دهنده تعیین می‌شود. معمولا آزادی عمل در این نوع نرم افزارها صرفا به آنچه که برنامه ریزی شده محدود می‌باشد. هر گونه اعمال تغییر در این زمینه توسط شخص دیگری می‌تواند منجر به ابطال گارانتی و یا مشکلاتی بزرگ‌تر شود. اما در مورد نرم افزارهای متن بسته موضوع کاملا متفاوت است. انعطاف پذیری در این دسته از نرم افزارها بسیار بالاست و حتی کاربر می‌تواند طبق نیازهای خود، ویژگی‌هایی را به نرم افزار اضافه کند. .
هزینه
مهم‌ترین عاملی که تفاوت میان یک نرم افزار متن باز و متن بسته را رقم می‌زند، احتمالا همین فاکتور هزینه است. به طور کلی نرم افزار متن باز به داشتن نوعی هزینه برای نرم افزار تمایل دارد. قیمت گذاری یک نرم افزار متن بسته شامل حق استفاده از نرم افزار است که می‌تواند به صورت هزینه اولیه یا اشتراک مدت‌دار، یا هر دو مورد شود. در سمت دیگر، متن باز هیچ هزینه‌ای در ارتباط با عملکرد اصلی نرم افزار ندارد. با این حال در این بخش نرم افزارهای Open Source و Closed Source یکسانی قرار دارند. در Closed Source هزینه برای استفاده از تمامی امکانات پرداخت می‌کنید اما در Open Source ضمن دسترسی رایگان به عملکرد اصلی نرم افزار، باید برای استفاده از ویژگی‌های بیشتر متحمل هزینه شوید.
جمع بندی
با خواندن مقاله فوق حالا ضمن آشنایی با دسته بندی اصلی نرم افزارها، می‌توانید نسبت به کاربرد خود، نرم افزار مورد نیاز را انتخاب کنید. اگر خواهان آزادی عمل بالا و هزینه کم هستید، متن بازها برای شروع عالی هستند. اگر برای کسب و کار خود نیاز به نرم افزاری با پشتیبانی قوی هستید، متن بسته‌ها انتخاب منطقی‌تری هستند. با این حال شاید نتوان برای همه کاربردهای خود، صرفا یک انتخاب در نظر بگیرید. انتخاب شما چیست؟ Open Source یا Closed Source؟

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/285488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد