نسیم گیلان

آخرين مطالب

بهره‌برداری از یکهزار و 80 پروژه در گیلان زیر سایه تحریم و کرونا اقتصادي

بهره‌برداری از یکهزار و 80 پروژه در گیلان زیر سایه تحریم و کرونا
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- در شرایطی که کرونا و تحریم سایه سنگین خود را بر کشور افکنده شاید تکمیل و بهره برداری بیش از یک هزار و 80 پروژه در گیلان از ابتدای امسال تا کنون در باور نگنجد اما انجام آن نشان داد که با اهتمام و تلاش ، همدلی و انسجام می توان کارهای بزرگ انجام داد .

از سال 97 تشدید تحریم ها علیه کشورمان و بدنبال آن شیوع ویروس مرگبار کرونا در زمستان 98 ، اقتصاد کشورمان را با دشوارهایی روبرو کرد که دیگر انتظار نمی رفت با توجه به شرایط ،حتی دولت قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود باشد چه برسد به این که پروژه های مهم را تکمیل و بهره برداری کند.
اما در همان شرایط قطار توسعه گرچه گاه کند اما بی وقفه پیش رفت ؛ پروژه های مهم و زیر ساختی که برای مردم اهمیت قابل توجهی داشته در طول همین سه سال اخیر در کشور و استان به بهره برداری رسید و یا در ایستگاه پایانی بسر می برد.
پروژه راه آهن رشت – قزوین آرزوی دیرینه مردمان این سرزمین که در پس وعده ها به رویایی بدل شده بود با وجود تمامی دشواری هایی که با شدت یافتن تحریم ها شکل گرفته بود با تلاش های همگانی مسئولان و بخش های مربوطه رنگ واقعیت گرفت و سوت قطار در این استان هم شنیده شد.
در پی آن تلاش برای احداث این مسیر ریلی به سمت کاسپین – بندر انزلی و آستارا ، اهتمام برای تکمیل باقی مانده آزاد راه رشت – قزوین ، ساخت چندین بیمارستان و تجهیز آنها ، تکمیل کتابخانه مرکزی رشت ، تکمیل زورخانه بین المللی امام علی (ع) ، ساخت مسکن محرومان ، تکمیل مسکن مهر ، اهتمام برای تکمیل چندین سد مخزنی و لاستیکی ، پروژه های ارتباطی، آبرسانی ، گاز رسانی ، تنها نمونه هایی از پروژه هایست که بخشی از آنها به بهره برداری رسیده و بخشی از آنها در ایستگاه پایانی است و پیش بینی می شود که تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
افتتاح یک هزار و 80 طرح با اعتبار 4 هزار و 50 میلیارد تومان
در حالی که 157 پروژه مهم طی پنج ماه گذشته با هزینه یک هزار و 724 میلیارد تومان در استان بهره برداری شده ، برای هفته دولت امسال نیز 923 پروژه عمرانی و اقتصادی با 2 هزار و 326 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده آماده افتتاح شده است.
اگرچه برنامه های هفته دولت امسال تحت تاثیر محدودیتهای مربوط به رعایت پروتکل های بهداشتی و تقارن با بررسی صلاحیت های وزرای دولت سیزدهم قرار گرفت اما به معنای نادیده گرفته شدن تلاش بخش های دولتی و خصوصی برای اجرای این طرح ها و راه اندازی آنها نیست.

نسیم گیلان


افتتاح 923 پروژه در هفته دولت امسال
استاندار گیلان در سخنانی به مناسبت هفته دولت با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و گرامیداشت هفته دولت ، دستاوردها و توفیقات حاصل شده گفت: امکان افتتاح و راه اندازی923 پروژه در سایه مشارکت و همکاری مردم و وحدت و انسجام مردم حاصل شده و این توفیقات و دستاوردها حاصل وحدت مردم و دولت در طول چهار دهه گذشته بوده است.
ارسلان زارع، اعتبار هزینه شده برای تحقق این پروژه ها را 2 هزار و 326 میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: از تعداد 923 پروژه ، 69 پروژه با اعتبار حدود یک هزار میلیارد تومان و 899 نفر اشتغالزایی دائمی توسط بخش خصوصی انجام شده است.
وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ( طی پنج ماه گذشته) 157 پروژه مهم دیگر نیز با حضور مقامات کشوری یا به صورت ویدئو کنفرانسی با اعتبار هزینه شده یک هزار و 724 میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری رسیده است.
وی اضافه کرد: در مجموع از ابتدای امسال یک هزار و 80 طرح عمرانی و اقتصادی با هزینه چهار هزار و 50 میلیارد تومان اعتبار راه اندازی شده است.
زارع اظها داشت: حسب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای حفظ سلامتی مردم جهت آیین را ه اندازی این پروژه ها تعداد مردم و مسئولان حداقلی است و عمده این پروژه ها غیر حضوری و یا به صورت نمادین یک پروژه به نمایندگی از پروژه های دیگر افتتاح می شود.
افزون بر 500 واحد راکد و نیمه راکد در گیلان به چرخه تولید بازگشت
زارع با اشاره به سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی و شعار امسال به عنوان تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در استمرار فعالیت های سال های گذشته که به عناوین مختلف همچون سال رونق تولید و جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده بود ، تصریح کرد: تعدادی از واحدها بدلایل مختلفی مانند سرمایه در گردش و فرسودگی ، راکد یا نیمه تعطیل شده بودند که تلاش شد تا این واحدها به چرخه تولید بازگردند.
وی یادآور شد: در همین راستا با اهتمام و تلاش دستگاههای اجرایی ، دستگاه قضا ، همکاری بانک ها و حمایت دستگاههای ملی از ابتدای سال 98 تا کنون؛ بالغ بر 500 واحد راکد و نیمه راکد در استان به چرخه تولید بازگشتند.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزی برای استمرار این امر تا پایان سال دهها واحد دیگر در استان به چرخه تولید باز گردانده می شود.

نسیم گیلان


قطعه ششم راه آهن رشت- کاسپین بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
استاندار گیلان در ادامه به برخی از پروژه های قابل اهمیت و تاثیر گذار همچون پروژه مسیر ریلی رشت- کاسپین – بندر انزلی و رشت- آستارا اشاره و بیان کرد: این پروژه نه تنها در عرصه ملی بلکه از لحاظ بین المللی برای کشورمان و حتی کشورهای دیگر حائز اهمیت است که در ادامه تکمیل راه آهن قزوین- رشت، این مسیرهای ریلی در استان نیز در حال اجراست.
وی پیشرفت پروژه رشت- کاسپین را از سال گذشته تا کنون قابل توجه خواند و افزود: در حال حاضر قطعه ششم مسیر ریلی رشت- کاسپین بیش از 90 درصد و قطعه هفت آن 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار می رود این پروژه با رفع مشکلاتی که اخیرا انجام شده با پشتیبانی مالی دولت در زمستان به بهره برداری برسد و در ادامه مسیر به سمت بندر انزلی و آستارا برای تکمیل کریدور شمال- جنوب و کسب منافع حاصل از احداث آن پیش رود.
به گزارش ایرنا، راه آهن رشت - انزلی به طول 40 کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی ، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
نیمه دوم شهریورماه پارسال یکی از گام های نهایی اتصال ریلی خلیج فارس به دریای خزر با ریل گذاری راه آهن رشت – کاسپین – انزلی به طول 40 کیلومتر برداشته شد.
راه آهن رشت – کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح ، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می شود.
اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

نسیم گیلان


باقی مانده آزادراه رشت- قزوین 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
استاندار گیلان با اشاره به اینکه از 11 کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت – قزوین ، سه هزار و 200 متر آن احداث شد تصریح کرد: 8.3 کیلومتر باقی مانده در محدوده منجیل – رودبار عمدتا تونل ، پل و مسیر صعب العبور است که کاری دشوار برای اجرای آن باید انجام گیرد .
وی افزود: با تلاش ها و تامین اعتبار مالی انجام شده در حال حاضر این پروژه بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار می رود در ماههای آتی به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل این هشت کیلومتر آزادراه و احداث این مسیر یاد آور شد: در زمان اوج ورود مسافر در سال های قبل از شیوع کرونا این قطعه از مسیر گلوگاهی برای خودروها بود که ترافیک سنگینی را ایجاد می کرد که هم برای مسافران و هم برای مردم شهر رودبار آزار دهنده بود.
زارع گفت: با بهره برداری از سه هزار و 200 متر از 11 کیلومتر باقی مانده بخشی از انسداد این گلوگاه بر طرف شد امابدلیل تکمیل نشدن این هشت کیلومتر، در حالت عادی در زمان اوج ورود مسافر همچنان مشکلاتی برای مردم ایجاد می شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر که شرایط کروناییست اما با بازگشت شرایط عادی، معیشت بسیاری از مردم وابسته به مشاغل خدماتی و گردشگری است که می توان از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی و ارتقای معیشت مردم بهره برد.
آزادراه رشت - قزوین به طول کلی 137.4 کیلومتر از مهمترین راه های کشور و بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به عنوان کوتاه ترین، ارزان ترین و مناسب ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می شود.
11 کیلومتر از این مسیر در محدوده منطقه منجیل شهرستان رودبار، باقی مانده بود که سه هزار و 200 متر آن در دولت تدبیر و امید طی چندین سال گذشته به بهره برداری رسید و هشت کیلومتر دیگر نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
احداث سدهای مخزنی و لاستیکی برای تامین آب کشاورزی گیلان
استاندار گیلان با اشاره به تولید 20 محصول برتر کشاورزی استان و تولید محصولات مهم و راهبردی همچون برنج و چای گفت: گیلان در تولید برنج از لحاظ کمی دوم اما از حیث کیفیت رتبه نخست را در کشور دارد و 95 درصد چای کشور نیز در گیلان تولید می شود.
وی با اشاره به هدفگذاری 600 میلیون دلاری صادرات غیر نفتی در سال گذشته یادآور شد: 664 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و امسال نیز پیش بینی می شود که بیش از 720 میلیون دلار هدفگذاری شده توسعه صادرات غیر نفتی داشته باشیم.
زارع تصریح کرد: برای تامین منابع اشتغال ، سرمایه گذاری و تولید هم نیاز به زیر ساخت ها و هم منابع آب و جمع آوری نزولات آسمانی است که سدهای مخزنی و لاستیکی در تحقق این اهداف موثر است.
استاندار گیلان اظهار داشت: در حال حاضر سدهای مخزنی و لاستیکی در استان در حال احداث است و در سدهای مخزنی می توان برق نیز تولید کرد؛ ضمن اینکه چهار پست فوق توزیع در استان در حال اجراست .
اگرچه امسال بدلیل مصادف شدن با شرایط کرونایی مراسم افتتاح و راه اندازی طرح ها با شیوه ای متفاوت انجام می شود اما نمی توان این مهم را نادیده گرفت که با تلاش های بی وقفه انجام شده در سایه کرونا و تحریم اقدامات ارزشمند ، بزرگ و ماندگاری برای توسعه و خدمات به مردم انجام شده است.
گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت با وجود موقعیت مناسب تجاری و گردشگری تا رسیدن به توسعه پایدار فاصله دارد که امید می رود در دولت جدید با توجه بیشتر متولیان و مسئولان این ظرفیت های بالقوه به فعل در آیند .
برچسب‌ها
رشت هفته دولت استانداری گیلان گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/291984/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه