نسیم گیلان

آخرين مطالب

نگاهی به کتاب «ادبیات و شر» نوشته ژرژ باتای/ کلماتی که ادبیات را به صلابه می‌کشند فرهنگي

نگاهی به کتاب «ادبیات و شر» نوشته ژرژ باتای/ کلماتی که ادبیات را به صلابه می‌کشند
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - اعتماد /عنوان «ادبیات و شر» بر پیشانی هر کتابی که بنشیند، می‌تواند کنجکاوی هر کتاب‌بازی را برانگیزد؛ خاصه وقتی که او شیدای آثار ادبی باشد آن هم ادبیات جدی. از همین‌رو کتاب «ادبیات و شر» می‌تواند در همان نگاه اول قلاب ذهن چنین مخاطبی را درگیر خود کند. کتابی که پسِ پشت آثار کلاسیک ادبیات را زیر ذره‌بین خود می‌برد تا پاسخی برای سوالات مدرنش پیدا کند. «ادبیات و شر» نوشته ژرژ باتای فیلسوف فرانسوی است که به تازگی توسط نشر سیب سرخ و با ترجمه فرزام کریمی روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته است. ترجمه کتاب، به اعتراف مترجم با دقتی در حد وسواس صورت گرفته است تا حق مطلب قربانی سلیقه 
شخصی نشود.
ژرژ باتای در این کتاب توفانی به راه انداخته است که برای مخاطب آن، حتی پس از پایان کتاب آرامشی در کار نخواهد بود، چراکه در صراحت بیان او جایی برای مجامله نیست، چراکه باتای نویسنده‌ای برآمده از مکتبی انتقادی است که خود را در برابر فاشیسم زمانه‌اش پاسخگو می‌داند. با پوستینی از فلسفه به نظریه‌پردازی در هزارتوی ادبیات و اقتصاد و سیاست می‌پردازد و باکی از دشواری در انتقال مفاهیمش به مخاطب ندارد. فیلسوفی که از به کار بردن نام فیلسوف برای خود اجتناب می‌کند و موازی با کلیسای کاتولیک و در راستای روی برگرداندن از ایمان خود، جای دیگری را به عنوان کلیسای واقعی خود 
در نظر می‌گیرد. 
به عبارتی می‌توان گفت ژرژ باتای از آن دست نویسنده‌هایی است که اندیشه‌اش به اقتضای تاریخی است که تحجر را بر نمی‌تابد. متفکری که متمرکز بر نوع خاصی از جامعه‌شناسی است تا جایی که آن را مقدس می‌شمارد. مقدس از این حیث که هیچ مرزی را برای توقف پرسشگری انسان به رسمیت نمی‌شناسد. او سورئالیسم را به نفع بُعد اجتماعی انسان که مبتنی بر واقعیات ملموس تجربی است، شماتت می‌کند. از سوی ژان پل سارتر مورد اهانت قرار می‌گیرد اما بعد از مرگش تاثیری که بر نویسندگانی چون میشل فوکو و ژاک دریدا می‌گذارد، انکار شدنی است. رد این تاثیرگذاری را حتی می‌توان تا آثار ژان بودریار و ژاک لکان مشاهده کرد. در یک نگاه کلان، اهمیت باتای به عنوان یک نظریه‌پرداز رادیکال در استقلال فکری اوست که آن را در تمامی حوزه‌های هنری، سیاسی و اقتصادی با سماجت حفظ می‌کند. برای مثال، او در نظریه خود به نام «مصرف» بخش مازاد در تولید را سهم نفرین‌ شده در اقتصاد می‌داند که متاسفانه یا باید صرف تجملات در مسائل جنسی و تولید بناهای باشکوه شود یا با اغماض، صرف مخارج جنگی ظالمانه و فاجعه‌بار.
کتاب «ادبیات و شر» یک متن تحلیلی است از منظر فلسفه درباره مفهوم شر. مفهومی که به باور نویسنده در لایه‌های برخی از آثار ادبیات جهان به وضوح دیده می‌شود و در این کتاب سه اثر از سه نویسنده در سه پرونده مورد ارزیابی قرار گرفته است. «بلندی‌های بادگیرِ» امیلی برونته که از دریچه اروتیسم در موقعیت‌هایی چون کودکی و عقل و مرگ واکاوی می‌شود. «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست که از منظر سوسیالیسم در پهنه اخلاق نگریسته می‌شود که خود گستره‌ای از عشق به حقیقت و عدالت تا تخطی از ارزش‌های اخلاقی را در بر می‌گیرد و در پرونده سوم به زیست فکری اعجوبه قرن هجدهم، مارکی دُ ساد می‌پردازد: اینکه چگونه یک عصیان شخصی منجر به سرکشی اجتماعی می‌شود. اینکه چطور یک ذهن خودتخریب می‌تواند روی بسیاری از آثار ماندگار جهانی تاثیرگذار باشد و آرای برجسته‌ترین شخصیت‌های فلسفی پس از خود را به هذیان‌های حیرت‌آور خود معطوف کند.
«ادبیات و شر» در بطن خود یک تسلسل انتقادی است در برابر آنچه از مفهوم شر ناشی می‌شود. در حقیقت کتاب از این حیث ادبیات را به صلابه می‌کشد و بسیار شفاف می‌گوید: «ادبیات گناهکار است.» هرچند در تشریح این شر، قصد دارد به قسمت‌های در تاریکی مانده ادبیات نور بتاباند اما به روشنی می‌گوید شر از بارزترین خصلت‌های ادبیات جدی جهان است. او در تبیین این اتهام به مکانیسم این شر اشاره می‌کند: «اگر ادبیات از شر دوری بجوید، بی‌درنگ کسل‌کننده می‌شود. پس مجبور است به تشویش و در نتیجه به شرارت بپردازد که این امر عامل خروج اضطراری ادبیات از دایره ملال می‌شود.»
در کل شرارتی که باتای از ادبیات ارایه می‌دهد به نوعی یک نکوهش وارونه است؛ تا جایی که می‌گوید اگر با این شرارت مواجه نشویم انسان بودن ما زیر سوال است. از این نظر او درست می‌گوید، چراکه این امر می‌تواند نقطه آغاز عدم درک ما از مراتب انسانی ما باشد. به باور او، ادبیات به ما این اجازه را می‌دهد تا ما در بی‌رحمانه‌ترین حالت ممکن با طبیعت بشری خویش روبه‌رو شویم و درست در همین لحظه است که می‌توانیم صادقانه از آن تخطی کنیم. به عبارتی، باتای از این جهت ادبیات را خطرناک توصیف و در دفاع از این ایده اقدام به واکاوی سه نمونه از آثار مطرح ادبی جهان می‌‌کند. آثاری از امیلی برونته، مارسل پروست و مارکی دُ ساد؛ اما پیش از تحلیل آثار این سه نویسنده بزرگ، شرح حال بی‌حاشیه‌ای از زیست واقعی آنها ارایه می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است. او زندگی رقت‌بار شارلوت و امیلی برونته را از زبان مادرشان که در هنگامه مرگ بیان می‌کند در یک جمله خلاصه می‌کند: «بچه‌های بیچاره من!» و در توصیف محیطی که کودکی آنها را در بر می‌گرفت، می‌نویسد: «خانه‌شان روی قبرستانی سایه می‌انداخت که از چاه آنجا آب خانه‌شان را تهیه می‌کردند.»
 در شرح زندگی پروست اشاره باتای بیشتر به سایه‌ای است که از جانب اشرافیت بر زندگی پروست افکنده می‌شود و نکته قابل اعتنا اینجاست که باتای، گرایش نامتعارف پروست را حق حقوق ‌بشری او می‌داند و از کنار آن عبور می‌کند. در بخش مارکی دُ ساد نکته قابل‌توجه برای باتای تاثیری است که ساد روی انقلاب فرانسه می‌گذارد. اینکه چگونه زندگی کسی که میان زندان و تیمارستان در کشاکش بوده، می‌توانست بر فضاهای روشنفکری آن دوران تاثیرگذار باشد.
کتاب از حیث ارجاعاتی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و مثال‌هایی که برای آنها ارایه می‌دهد وجدآور است. شاید پر بی‌راه نباشد که بگوییم یکی از اهداف غایی «ادبیات و شر» تولید مخاطب مشکوک است. مخاطبی که مغزش آنقدر به در و دیوار مفاهیم مطرح شده در کتاب کوبیده شود تا شاید از پسِ این درد و سرگیجه به فهم موقعیت تازه‌ای که تا پیش از این، آن را احساس نمی‌کرده، برسد. اینکه مطالعه آثار جدی ادبیات نباید در روبنا خلاصه و رها شود، بلکه باید پس از خواندن، روی هسته اصلی اثر متمرکز شد تا شرارت نهفته در این آثار، خود را نمایان کنند. شرارتی که رفته‌رفته تبدیل به حلاوتی 
تامل‌‌برانگیز می‌شود.
کتاب در پرونده اول، مفهوم شر را در انکار مرگ جست‌وجو می‌کند. تا جایی که آن را بُعد نامیرایی در مرگ فردی قلمداد می‌کند. یعنی نقش تولیدمثل را در تکثیر همنوع نادیده می‌گیرد و آن را در جهت تسلیم نشدن در برابر مرگ بازتعریف می‌کند. به عبارتی باتای نتیجه می‌گیرد که انسان از پسِ تولیدمثل، خود را به حرکت وا می‌دارد. بنابراین وقتی می‌میرد تنها آن بخشی را که مورد مصرف قرار داده از دست می‌دهد. در حقیقت مرگ را از پسِ تکثیر خود، دور می‌زند و این لحظه، لحظه غلبه انسان بر خود است. مشروط به این درک که از پسِ این غلبه بار دیگر خود را در آغوش بگیرد و تنهایی خویش را به فراموشی بسپارد. باتای معتقد است امیلی برونته در «بلندی‌های بادگیر» دقیقا همین کار را می‌کند. او با خلق شخصیت‌های متنوع درصدد رهایی تام و تمام از خطوطی است که جامعه به نام اخلاق او را در حصر خود گرفته است. چیزی که در زندگی تجربی قادر به رهایی از آنها نیست.
کتاب در ادامه مباحث خود جستارهای بی‌پرده‌ای را مطرح می‌کند که جملگی مسیر استدلالی مخاطب را مدام به چالش می‌گیرند. احساسات توام با قراردادهای اجتماعی او را به سخره می‌گیرد و او را در انزوایی زیبا رها می‌کند؛ اما در نهایت، از آزادی و محدودیت، درکی تازه ارایه می‌دهد که برای فهم هر چه بهتر آن مخاطب را وادار به دوباره‌خوانی آثاری می‌کند که از آنها صحبت به میان آورده است. باتای در دریافت خود از رمان ژان سنتوی پروست از اهمیتی که سیاست نزد نویسنده جوانی که تنها 30 سال دارد، متحیر
 است.
 اینکه در این رمان چگونه سیاست جایگاهی والاتر از زندگی پیدا می‌کند و مهم‌تر اینکه چگونه می‌شود نویسنده برای صیانت از عدالت سراغ سیاستی می‌رود که از آنِ اراذل و اوباش است، بی‌شک برای توجیه هدفی به نام عدالت این طرز تلقی یک دستاویز بی‌محاباست. پروست می‌گوید: «برای نجات عدالت باید از هر نوع سلاحی استفاده کرد؛ درست مانند اراذل و اوباش که برای رسیدن به مقصود خود از هر سلاحی استفاده می‌کنند.»
کتاب در بخش پایانی خود به بازخورد مفهوم شر در آثار مارکی د ساد می‌پردازد. کسی که خود تندیسی از شرارت است بر پایه‌های سنگی عصیان و شورش برای او مترادف با یک جشن بزرگ ملی است که قرار است به آزادی ختم ‌شود. باتای به نوعی ساد را بازسرایی می‌کند. برای او، ساد طنین آن صدای گمشده‌ای بود که بسیاری از نویسندگان هم‌عصر او جرات فریاد آن را نداشتند. فریادی که انسان را عامل هر نوع قضاوتی می‌داند. در حقیقت کار ساد جرم‌زدایی از لذت‌هایی بود که به نام قانون و قراردادهای اجتماعی ممنوع بود. او درصدد یک ولخرجی تمام‌عیار از مفهوم لذت بود. چیزی به مثابه راه رفتن روی ریسمانی که یک سر آن به آزادی و سر دیگرش به ویرانی گره خورده است.
در پایان باید گفت «ادبیات و شر» یک تلنگر طاقت‌فرساست برای سطحی نخواندن آنچه ادبیات می‌نامیم.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/293436/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!