نسیم گیلان

آخرين مطالب

62 درصد از محصولات کشاورزی گیلان در چرخه فرآوری قرار دارد اقتصادي

62 درصد از محصولات کشاورزی گیلان در چرخه فرآوری قرار دارد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- قاسم جوادزاده روز یکشنبه  اظهار داشت: این واحدها 62 درصد از محصولات کشاورزی گیلان به میزان یک میلیون و 850 هزار تن را در چرخه فرآوری قرار می دهند.

وی افزود: البته ظرفیت اسمی صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی گیلان 2 میلیون و 300 هزار تن است که به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مواد اولیه و سایر مشکلات اقتصادی خالی مانده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه هم اکنون افزون بر 85 پروژه با ظرفیت 328 هزار تن با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد در ساخت است، گفت: با راه اندازی این تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی 70 درصد تولید کشاورزی استان در چرخه فرآوری قرار می گیرد.

جوادزاده ادامه داد: با وجود اینکه گیلان در تعداد پروانه بهره برداری واحد های فرآوری رتبه نخست را دارد، اما از نظر میزان ظرفیت فرآوری جایگاه چهارم و از نظر اشتغال نیز با 12 هزار و 500 نفر شاغل رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بزرگترین مزیت سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و غذایی در گیلان را تنوع محصولات کشاورزی مختلف در استان و اقبال عمومی سرمایه گذاران در این عرصه عنوان کرد و افزود: آمار 10 سال گذشته نشان می دهد که بیش از 65 درصد سرمایه گذاری در این بخش توسط بخش خصوصی انجام شده که این مهم می تواند یک مزیت نسبی بزرگ در این بخش به شمار رود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و غذایی در گیلان باید در کیفیت و تنوع سازی محصولات انجام شود، اظهار داشت: متنوع سازی محصولات فرآوری شده، تولید مشتقات ثانویه حلقه های تولید و محصولات فرآوری شده که می توانند ارزش افزده به مراتب بالاتری داشته باشند، جایگاه مهم تر و بیشتری در اولویت های صنایع تبدیلی استان دارند.

جوادزاده افزود: فرآوری محصولات کشاورزی فسادپذیر یکی از وظایف عمده و از رویکردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی است که برای جهت دهی بیشتر این بخش در مسیر رونق اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی لازمست تا در هر منطقه جغرافیایی متناسب با محصولات کشاورزی خاص آن منطقه برای توسعه کمی و کیفی این صنایع در نظر گرفته شوند.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف باید برنامه ریزی حساب شده و بسیار دقیق داشته باشیم و هر محصول کشاورزی را با مدل خاص آن تولید نماییم تا به منظور فرآوری، صادرات، اشتغال و خودکفایی و ارزش افزوده زنجیره فرآوری و فرایندهای پس از برداشت مختص به خود را داشته باشد.

جوادزاده بیان داشت: به دلیل بالا بودن هزینه های سرمایه گذاری و هزینه های تولید محصولات کشاورزی بدون در نظر گرفتن اهداف تعیین شده فوق نه تنها توجیه اقتصادی لازم را ندارد بلکه باعث هدررفتن منابع و افزایش ضایعات محصولات کشاورزی خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه بیش از 70 درصد هزینه های تولید محصولات فرآوری شده هزینه خرید و تهیه مواد اولیه مورد نیاز آنها است، افزود: اگر مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های صنایع تبدیلی و غذایی به هر دلیلی در دسترس نباشد یا علیرغم موجود بودن با هدف فرآوری تولید نشده باشد یقینا توجیه اقتصادی  فنی نداشته و نمی تواند به شکل موثر و مستمر در چرخه فرآوری مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: از طرفی در شرایط اقتصادی کنونی سرانه سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و غذایی حدود 6 هزار میلیون ریال به ازای هر شغل مولد است و سرمایه گذاران مجبورند برای سرمایه گذاری هزینه های سرمایه گذاری بسیار بالایی انجام دهند، به همین دلیل بایستی امنیت اقتصادی و فنی برای سرمایه گذاران تا حدودی مشخص شده و تامین شود.

660 کارخانه شالیکوبی گیلان نوسازی و تجهیز شده است

جوادزاده در ادامه با اشاره به فعالیت یکهزار و 425 کارخانه شالیکولی در گیلان اظهار داشت: از این تعداد حدود 660 کارخانه نوسازی، تجهیز و اصلاح شده است که منجر به حدود 45 هزار تن کاهش ضایعات در سال شده است که 6 هزار و 750 میلیارد ریال صرفه جویی اقتصاد دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در حوزه چای نیز 150 کارخانه چایسازی با ظرفیت 25 تا 30 هزار تن چای خشک 90 درصد تولید چای خشک کشور را فرآوری می کنند، افزود: حدود 35 درصد این کارخانه ها نیز اصلاح ساختار و تجهیز و نوسازی شده اند.

وی اظهار داشت: افزون بر 120 هزار تن ظرفیت بسته بندی برنج و بالغ بر 23 هزار تن بسته بندی چای وجود دارد که طی چندسال گذشته بالغ بر 100 برند برنج و 55 برند چای هم به ثبت رسیده و در گیلان شروع به کار کرده اند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه زیتون را یکی دیگر از محصولات اساسی گیلان نام برد و افزود: بیش از 75 واحد فرآوری که عمدتاً در شهرستان رودبار قرار دارد توان فرآوری حدود 36 هزار تن زیتون را دارند که نقش بسیار موثری در اقتصاد این شهرستان ایفا کرده است.

وی کیوی و مرکبات را هم از جمله محصولات اساسی گیلان نام برد و اظهار داشت: با وجود بیش از 88 واحد دارای پروانه بهره برداری سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی و غذایی با ظرفیت حدود  195هزار تن نقش بسزایی در کاهش ضایعات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی استان دارد که با سرانه 80 کیلو گرم بالاتر از میانگین 55 کیلوگرم متوسط کشوری و کشورهای توسعه یافته است.

گیلان دارای 314هزار هکتار اراضی کشاورزی است و 317 هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند . گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/296079/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد