نسیم گیلان

آخرين مطالب

ورزشکاران پارالمپیکی گیلان پرتوان و مدال آور از نخستین حضور تا 2020 ورزشي

ورزشکاران پارالمپیکی گیلان پرتوان و مدال آور از نخستین حضور تا 2020
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - ورزشکاران گیلانی حاضر در ادوار مختلف رقابت‌های پارالمپیک از اولین حضور خود در مسابقات 2008 پکن تا توکیو 2020 موفق و مدال آور بوده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسابقات پارالمپیک از سال 1960 آغاز شد که این رقابت ها به طور معمول پس از گذشت حدود یک ماه بعد از پایان هر دوره از رقابت های المپیک، بین ورزشکاران دارای نقص عضو و یا معلولیت برگزار می شود. ورزشکاران ایرانی نیز پس از هفت دوره غیبت ، برای اولین بار در مسابقات 1988 سئول کره جنوبی حضور یافتند.
حضور ورزشکاران ایرانی در رقابت های پارالمپیک، ارزش این مسابقات را افزایش داد زیرا در هر دوره ، این ورزشکاران مدال های رنگارنگی را کسب کرده و جایگاه ویژه ای را در مسابقات پارالمپیک به خود اختصاص دادند به خصوص در رشته های والیبال نشسته ، دو و میدانی و تیراندازی که ورزشکاران ایرانی از قدرت بالایی برخوردار هستند.
کاروان ورزشی ایران تاکنون در رقابت های پارالمپیک موفق به کسب 67 مدال طلا، 48 مدال نقره و 45 مدال برنز شده است تا ورزش جهان حساب ویژه ای را برای آنان در این رقابت ها باز کند.
ورزشکاران گیلانی نیز همانند سایر ورزشکاران دیگر استانهای کشور، به همراه کاروان ورزشی ایران موفقیت های ارزشمندی درطور ادوار پاراالمپیک داشته اند و تاکنون نیز مدال های رنگارنگی را در رشته های مختلف کسب کردند که رقابت های پارالمپیک توکیو ، نمونه بارز آن است.
رسول آتش افروز ، صادق حسنی ، سامان رضی ، میثم علیپور ، مهری فلاحی و مهدی پوررهنما ورزشکاران گیلانی هستند که در ادوار مختلف مسابقات پارالمپیک حضور یافتند که این ورزشکاران موفق به کسب 2 مدال انفرادی در رشته های وزنه برداری قدرتی و پارتکواندو شدند. این ورزشکاران شایسته به همراه تیم های ملی والیبال نشسته و فوتبال هفت نفره، در دوره های مختلف رقابت های پارالمپیک، 2 مدال طلا، 2 مدال نقره و 2 مدال برنز کسب کردند تا حضور ورزشکاران گیلانی در رقابت های پارالمپیک همچنان موفقیت آمیز باشد. 
اولین حضور ورزشکاران گیلانی در پارالمپیک همراه با کسب مدال
ورزش گیلان برای نخستین بار در رقابت های پارالمپیک 2008 پکن با یک نماینده پا به عرصه پارالمپیک گذاشت و توانست به عنوان تنها نماینده این استان با مدال به گیلان بازگردد.
رسول آتش افروز ورزشکار شایسته گیلانی که تجربه حضور در سه دوره متوالی رقابت های پارالمپیک را دارد، به عنوان اولین ورزشکار گیلانی در این مسابقات حضور یافت و به همراه تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران ، در رقابت های پارالمپیک 2008 پکن موفق به کسب مقام سوم شد.
این ورزشکار گیلانی که از بازیکنان تاثیرگذار و ارزشمند فوتبال هفت نفره تیم ملی بود ، به همراه این تیم در مسابقات پارالمپیک 2008 پکن تا مرحله نیمه نهایی صعود کردند و در دیدار رده بندی نیز، برابر حریف خود به برتری رسیدند تا مدال ارزشمند برنز را کسب کنند.
تکرار مدال برنز در پارالمپیک 2012 لندن
در رقابت های پارالمپیک 2012 لندن، رسول آتش افروز به همراه صادق حسنی دیگر ورزشکار شایسته گیلانی در تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران حضور داشتند که به همراه این تیم توانستند مقام سوم را تصاحب و مدل برنز این رقابت ها را بر گردن بیاویزند.
تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران که 2 بازیکن گیلانی را در ترکیب خود داشت، با بازی های قدرتمندش توانست مقام سوم رقابت های پارالمپیک 2012 لندن را کسب کند تا مدال برنز این رقابت ها را همانند مسابقات پارالمپیک 2008 پکن کسب کند تا ورزشکاران گیلانی نیز با مدال به استان خود بازگردند.
بیشترین حضور ورزشکاران گیلانی در مسابقات پارالمپیک 2016 برزیل
در رقابت های پارالمپیک 2016 ریو برزیل ، پنج ورزشکار از استان گیلان توانستند در این مسابقات مهم حضور یابند تا این استان بیشترین حضور ورزشکارانش را در رقابت های پارالمپیک تجربه کندکه از این تعداد نیز، سه ورزشکار گیلانی موفق به کسب مدال شدند.
رسول آتش افروز به همراه صادق حسنی در رشته فوتبال هفت نفره ، میثم علیپور در رشته والیبال نشسته مردان، مهری فلاحی در والیبال نشسته بانوان و سامان رضی در رشته وزنه برداری قدرتی، ورزشکاران گیلانی حاضر در رقابت های پارالمپیک 2016 برزیل بودند که تلاش این ورزشکاران در این دوره نیز، بسیار ستودنی بود.
میثم علیپور ورزشکار شایسته گیلانی به همراه تیم ملی والیبال نشسته ایران موفق به کسب عنوان قهرمانی و مدال طلای رقابت های پارالمپیک 2016 برزیل شد تا ورزش گیلان اولین مدال طلای مسابقات پارالمپیک را تجربه کند و علیپور اولین ورزشکاری از این استان باشد که صاحب گردن آویز طلای رقابت های پارالمپیک شود.
همچنین رسول آتش افروز و صادق حسنی که به همراه تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران در دوره قبلی مسابقات پارالمپیک مدال برنز کسب کرده بودند، در این دوره از رقابت ها، یک پله صعود کرده و صاحب مدال ارزشمند نقره شدند تا این 2 ورزشکار گیلانی نیز با مدالی ارزشمند به استان خود بازگردند.
سامان رضی دیگر ورزشکار گیلانی حاضر در رقابت های پارالمپیک 2016 ریو برزیل نیز در رشته وزنه برداری قدرتی درخشید و در نهایت مقام چهارم را کسب کرد و گرچه دست این ورزشکار از کسب مدال کوتاه ماند، اما وی نشان داد که می تواند در دوره بعدی رقابت های پارالمپیک مدال کسب کند.
مهری فلاحی تنها بانوی گیلانی حاضر در رقابت های پارالمپیک نیز در رشته والیبال نشسته به همراه تیم ملی نتایج قابل قبولی را کسب کردند و گرچه دست این تیم از کسب مدال بازماند اما در نهابت در رتبه پنجم این رقابت ها قرار گرفتند.
این در حالی است که در مسابقات المپیک 2016 ریو، استان گیلان هیچ سهمیه ای در کاروان ورزشی ایران نداشت اما ورزشکاران پارالمپیکی این استان در این دوره از رقابت ها درخشیدند و در نهایت مدال های طلا و نقره را کسب کردند.

نسیم گیلان


کسب مدال توسط تمامی ورزشکاران گیلانی در مسابقات پارالمپیک 2020 توکیو
اما مسابقات پارالمپیک توکیو که به دلیل شیوع کرونا در جهان با یک سال تاخیر انجام شد، برای ورزشکاران گیلانی حاضر در این مسابقات خوش یمن بود چون هر سه ورزشکار گیلانی حاضر در این رقابت ها موفق به کسب مقام و مدال شدند.
میثم علیپور در رشته والیبال نشسته ، مهدی پوررهنما در رشته پاراتکواندو و سامان رضی در رشته وزنه برداری قدرتی از استان گیلان به همراه کاروان ورزشی ایران در رقابت های پارالمپیک توکیو حضور یافتند که هر سه ورزشکار با مدال به گیلان بازگشتند.
میثم علیپور به همراه تیم ملی والیبال نشسته ایران در رقابت های پارالمپیک توکیو خوش درخشید و با برتری برابر تمام رقبای خود، عنوان قهرمانی و مدال طلا را کسب کردند تا علیپور به دومین مدال طلای رقابت های پارالمپیک دست یابد.
مهدی پوررهنما دیگر ورزشکار گیلانی حاضر در رقابت های پارالمپیک توکیو بود که برای اولین بار این مسابقات را تجربه می کرد که در نهایت با درخشش در رقابت های پارالمپیک، موفق به کسب مدال نقره و مقام نایب قهرمانی وزن خود شد.
سامان رضی نیز در رشته وزنه برداری قدرتی در رقابت های پارالمپیگ توکیو حضور یافت، برای دومین بار این مسابقات را تجربه کرد و در پایان نیز با یک پله صعود نسبت به پارالمپیک گذشته، در رتبه سوم قرار گرفت تا این ورزشکار نیز با گردن آویز برنز به گیلان بازگردد.
میثم علیپور پرافتخارترین ورزشکار استان گیلان در رقابت های پارالمپیک
با توجه به عملکرد ورزشکاران گیلانی در ادوار مختلف پارالمپیک، میثم علیپور که یکی از بازیکنان ارزنده و تاثیرگذار تیم ملی والیبال نشسته ایران است در 2 دوره این مسابقات حضور یافت که در هر 2 دوره به همراه تیم ملی موفق به کسب مقام قهرمانی و مدال طلا شد تا با کسب 2 مدال طلا، موفق ترین ورزشکار استان گیلان در رقابت های پارالمپیک باشد.
رسول آتش افروز دیگر ورزشکار پارالمپیکی گیلان که عضو تیم ملی فوتبال هفت نفره بود، با حضور در سه دوره متوالی در رقابتهای پارالمپیک، با کسب یک مدال نقره و 2 مدال برنز یکی از موفق ترین ورزشکاران این استان در ادوار مختلف رقابتهای پارالمپیک است.
البته این ورزشکار با حضور در سه دوره متوالی رقابت های پارالمپیک به همراه تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران، تنها ورزشکار گیلانی است که در سه دوره این مسابقات حضور یافته و هم اینک رکوردار بیشترین تعداد حضور بین ورزشکاران گیلانی در ادوار مختلف مسابقات پارالمپیک است.
پارالمپیکی های گیلان موفق تر از المپیکی ها
با توجه به حضور و نتایج کسب شده توسط ورزشکاران گیلانی در رقابت های المپیک و پارالمپیک، وضعیت ورزشکاران پارالمپیکی گیلان بسیار بهتر از ورزشکاران المپیکی است چون تاکنون 6 ورزشکار این استان موفق به کسب 11 سهمیه در رقابت های پارالمپیک شدند که حاصل تلاش این ورزشکاران ، کسب 2 مدال طلا، 2 مدال نقره و 2 مدال برنز در رشته تیمی و همچنین یک مدال نقره و یک مدال برنز در رشته های انفرادی بود.
این در حالی است که تاکنون 24 ورزشکار گیلانی 29 سهمیه در رقابت های المپیک کسب کردند که به جز 2 مدال نقره و برنز محمود نامجو، اسطوره وزنه برداری ایران و جهان که در مسابقات المپیک 1952 هلسینکی و 1956 ملبورن بدست آمده، تاکنون هیچ ورزشکار دیگر این استان، موفق به کسب مدال در رقابت های المپیک نشدند.
در رقابت های المپیک توکیو نیز آرمین هادی پور در رشته تکواندو، محمد رهبری در رشته شمشیربازی ، سارا بهمنیار در رشته کاراته ، علی آقامیرزایی و نازنین ملایی در رشته قایقرانی از گیلان حضور داشتند که در نهایت هیچ یک از این ورزشکاران موفق به کسب مدال نشدند اما در مسابقات پارالمپیک توکیو، هر سه ورزشکار گیلانی موفق به کسب مدال شدند که میثم علیپور مدال طلا، مهدی پوررهنما مدال نقره و سامان رضی مدال برنز کسب کردند. 
به هرحال جامعه ورزش گیلان انتظار دارد که ورزشکاران المپیکی این استان همانند ورزشکاران پارالمپیکی درخشش بیشتری داشته و علاوه بر کسب سهمیه حضور در المپیک، مدال نیز کسب کنند تا افتخارات ورزش گیلان در این بخش افزایش یابد.
برچسب‌ها
رشت فدراسیون های ورزشی گیلان کمیته ملی پارالمپیک

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/299941/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد