نسیم گیلان

آخرين مطالب

طنز می‌تواند آخرین مرحله تکامل نقد ادبی باشد مقالات

طنز می‌تواند آخرین مرحله تکامل نقد ادبی باشد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایرنا /پژوهشگر حوزه طنز و منتقد هنرهای تجسمی گفت: طنز می‌تواند آخرین مرحله تکامل نقد ادبی باشد، این طنز است که ظرف خودش را انتخاب می‌کند، رگه‌های شوخ طبعی و طنز را در حوزه سیاست، جامعه‌شناسی، خرده فرهنگ‌ها، فرهنگ عامیانه و...می توان پیدا کرد، این اتفاق در ایران نیز اجتناب‌ناپذیر است.
به گزارش ایرنا دهمین نشست مجازی از مجموعه برنامه سخن؛ جستاری در ادبیات و شعر پارسی با موضوع «کاربرد طنز معاصر فارسی در هنرهای تجسمی» سه‌شنبه 20 مهر در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این برنامه رامک رامیار، پژوهشگر ادبیات فارسی به گفت‌وگو با سیدعمادالدین قرشی، پژوهشگر حوزه طنز و منتقد هنرهای تجسمی و رویا صدر، طنزنویس و پژوهشگر حوزه طنز پرداخت.
در ابتدای این نشست سید عمادالدین قریشی بیان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا ما باید این فرض را قبول کنیم که ادبیات و هنر با هم در ارتباط بودند یا خیر؟ انسان اولیه، غار نگاری دارد و قبل از اینکه ادبیات مکتوب داشته باشد و بخواهد از نشانه به معنای نوشتار استفاده کند، نقاشی‌های دیواری را روی جسم سخت انجام می‌دهد. ارتباط از حوزه تجسمی شروع می‌شود و حوزه تجسمی نسبت به ادبیات و مکتوبات یک قدم جلوتر است. پس قطعاً این ارتباط وجود دارد، اینکه بتوانیم این ارتباط را ثابت کنیم یک بحث دیگری است.
وی افزود: محصول در کنار هم قرار گرفتن هنرمند حوزه تجسمی و طنزپرداز، تولید یک کار مشترک است. قطعا طنزپرداز در خلق اثر هنری خود که طنز مکتوب است، از کارتونیست الهام می‌گیرد و متقابلاً کارتونیست نیز در خلق اثر هنری خود از نویسنده طنز تاثیر می‌گیرد. شاید یکی از بارزترین نمونه‌ها ارتباط بین اردشیر محصص و پرویز شاپور باشد. محصص کارتونیستی منزوی اما بسیار خلاق است و در کنارش پرویز شاپور که از دهه 40 گونه‌ای جدید از جملات قصار طنزآمیز را می‌آورد. 
وی عنوان کرد: در تمام دنیا اثبات شده که رشته‌های مختلف با هم در تعامل و ارتباط هستند و اگر هدف بیان یک دیدگاه، مانیفست و رویکرد باشد، این امر اجتناب‌ناپذیر است. طنز می‌تواند آخرین مرحله تکامل نقد ادبی باشد. این طنز است که ظرف خودش را انتخاب می‌کند. رگه‌های شوخ طبعی و طنز را در هر جا می‌توانید پیدا کنید، در حوزه سیاست، جامعه‌شناسی، خرده فرهنگ‌ها، فرهنگ عامیانه و ...، این اتفاق در ایران نیز اجتناب‌ناپذیر و ناگسستنی نیست. 
این پژوهشگر حوزه طنز با اشاره به کتابی که از مجموعه کارتون‌های مجله ادبی نیویورکر منتشر شده، اظهار کرد: بین حوزه تجسمی و حوزه نوشتار ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. بین مطبوعات فارسی نیز این اتفاق افتاد و تاثیرش بسیار دنبال شده است. هنرمندان تجسمی برای بیان عقاید و افکارشان از ادبیات بسیار کمک گرفتند. امیدوارم که محققان بیشتری بتوانند این تعامل را جدی‌تر دنبال کرده و در شناخت بهتر آن کمک کنند.
در ادامه رویا صدر در برابر این پرسش که آیا می‌توانیم پیشینه داستان طنز را در ادبیات کهن پی بگیریم یا داستان طنز نیز مانند ادبیات کودک و... محصول صد سال اخیر و دوران معاصر است؟ پاسخ داد: داستان با فرمی که امروز به عنوان یک فرم ادبی می‌شناسیم، فکر می‌کنم محصول رویکرد مدرن و تجددطلبانه مشروطه است. ما چه در ادبیات عامیانه و چه در ادبیات کلاسیک، آثار طنز در قالب حکایت و داستان‌های عامیانه داریم ولی اینکه به عنوان یک گونه ادبی عنوان شود، فکر می‌کنم حاصل مشروطه و تعاملی که نویسندگان از مشروطه با ادبیات روز دنیا داشتند، است.
وی افزود: داستان طنز به مفهوم پذیرفته شده در ادبیات، چه در قالب رمان و چه در قالب داستان کوتاه را از مشروطه می‌توانیم پی بگیریم و مشخصا من فکر می‌کنم رد پایش را در آثر چرند و پرند دهخدا و به خصوص در «اندرون» می‌توانیم پیگیری کنیم. قبل از دهخدا نیز ما در بخش‌های دیگر ادبیات آثاری داشتیم که به نوعی به طنز می‌پرداختند، در سفرنامه‌ها، مسالک‌المحسنین، سیاحت نامه ابراهیم بیگ و .. و در آثار ترجمه‌ که زمینه‌ساز این شدند که مخاطب ایرانی با نگاه جدید به طنز آشنا شود و رگه‌هایی از طنز در این آثار بوده است. 
صدر درباره اینکه آیا طنز وارد ادبیات کودک و نوجوان شده، بیان کرد: در تاریخ طنز فارسی من سراغ ندارم اثر طنزی که از زبان یک کودک نوشته و مطرح شده باشد. فکر می‌کنم چون طنز با هنجارشکنی ارتباط داشته و دارد، حیطه‌ای نبوده است که بچه‌ها در آن فعالیت کرده و بنویسند. پس از انقلاب، ما در دهه 70 و 80 بچه ها گل آقا را داشتیم که کودکان و نوجوانانی بودند که مطلب می‌نوشتند، بعداً و بعضا سبک خودشان را هم پیدا کردند. اما در ابتدا در بخش عمده‌ای از آن آثار آدم احساس می‌کرد که ایده گرفتن از آثار بزرگترها بود. گویی که زبان مستقل خود را ندارد و تحت تاثیر آثار بزرگ‌ترها نوشته است. یعنی ما شاخه خاصی به اسم طنز کودکان و نوجوانان در ادبیات طنز، آن طور که بتوان مستقل عنوان کرد، نداریم.
صدر گفت: من فکر می‌کنم بچه‌ها گل آقا قدم خوبی بود که طنز را بین بچه‌ها به شکل جدی مطرح کند و از آنان بخواهد که در عرصه طنز فعالیت کنند. به دلیل گسترش فضای مجازی و رسانه‌های رسمی، من در نوشته‌های بچه‌ها در فضای مجازی طنز بسیار زیادی می‌بینم. قبلاً آنقدر زبان بچه‌ها آمیخته با طنز نبود. شاید به خاطر اینکه به خودشان اجازه می‌دهند که فضا را بشکنند و خارج از آن بتوانند حرف بزنند که البته ممکن است آفاتی هم داشته باشد ولی این حسن را دارد که بچه‌ها هم خودشان را در عرصه طنز مطرح کنند.
وی اظهار کرد: فکر می‌کنم طنز از هنرهای دیگر و بخش‌های دیگر ادبیات جدا نیست. با توجه به گسترش فضای مجازی، افراد مختلف امکان پیدا کردند که پتانسیل‌های خودشان را بدون اینکه از فیلتر رسانه‌های رسمی بگذرند، عرضه کرده و خودشان مطرح کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/302320/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری