نسیم گیلان

آخرين مطالب

سفر به کاروانسرای جهانی تی تی خانم تا عطر کماج در جوار آبشار لونک اجتماعي

سفر به کاروانسرای جهانی تی تی خانم تا عطر کماج در جوار آبشار لونک
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/گیلان سیاهکل، یکی از بخش های کوهستانی گیلان است و جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان از دل جنگل های هیرکانی می گذرد. آبشار لونک، چشمه لاریخانی، استخرهای طبیعی فشتال و کاروانسرای جهانی تی تی، از دیدنی های سیاهکل است.
«سیاهکل»، یکی از شهرهای گیلان است که در بخش مرکزی شهرستان سیاهکل قرار دارد. سیاهکل در مسیر لاهیجان به سمت دیلمان قرار دارد و جاده سیاهکل به دیلمان درواقع همان مسیر قدیمی راه معروف به شاه عباسی است.
بخش هایی از این راه سنگفرش هنوز در مسیر قابل رویت است.
این سرزمین کوهپایه ای، پوشیده از بکرترین جنگل های گیلان بویژه درختان هیرکانی است. آبشارها، چشمه های آب معدنی، رودهای خروشان و جاده پیچ در پیچی که از دل جنگل می گذرد، خود به تنهایی بسیار جذاب است. اما در مسیر این جاده سبز جنگلی، روستاهای دیدنی و بناهای تاریخی که برخی همچون «تی تی کاروانسرا» در میراث جهانی ثبت شده است.

نسیم گیلان

چشمه‌های آب معدنی؛ غازی گوابر، خورتاب، سیرگیلی، گرماخانی و لاریخانی در منطقه سیاهکل قرار دارند . همگی چشمه‌هایی جوشان با آب معدنی و گوارا هستند و از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شوند. مردم این منطقه از آب این چشمه‌ها استفاده می‌کنند و آب چشمه گرماخانی را شفابخش می‌دانند.
آبشار باباولی، آبشار لونک و آبشار خورتاب، مجموعه آب بندان های روستای فشتال به تنهایی ساعت ها می توانند ما را به دل طبیعت ببرند.
خانه تاریخی عضدی، بازار قدیمی روستای بالارود، تی تی کاروانسرا و بقعه باباولی، جاذبه های تاریخی سیاهکل است. استخر پاشوران در شهر سیاهکل و دوشنبه بازار و شنبه بازار سیاهکل نیز مشتاق گردشگران است.

نسیم گیلان

میراث جهانی «تی تی کاروانسرا»
26شهریورماه سال جاری و در چهل ‌وپنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو 54 کاروانسرای ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت می شود. و تی تی کاروانسرا، یکی از آنها بود.
«ایرانیان» پیشگام در ساخت کاروانسرا برای توسعه اقتصاد و تجارت بودند. و به گفته «هرودت»، مورخ یونانی، ساخت کاروانسرا در ایران توسط هخامنشیان صورت گرفت و هخامنشیان در جاده ها به مسافت هرچهار«پرسنگ» مهمانخانه‌ای خوب دایر می کردند.
در دوره صفویه و به دستور شاه عباس اول، 999 کاروانسرا در ایران ساخته می شود. «تی تی کاروانسرا» در روستای بالارود، بخش سیاهکل در دوره فرمانروایان محلی کیایی و در فاصله سال های 769 تا 1000 قمری ساخته می شود و در دوره صفویه مرمت می شود. به همین دلیل برخی آن را به دوره صفوی نسبت می دهند.
برخی منابع نوشته اند بانی ساخت آن مریم بیگم سلطان، دختر شاه تهماسب اول و همسر خان احمد خان کیایی (معروف به تی تی خانم) بوده و به همین دلیل به تی تی کاروانسرا معروف شده است.
این بنای تاریخی در سال 1375 به شماره 1784 در فهرست آثار ملی ثبت گردید و سال جاری نیز در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.
این کاروانسرا از 2 نوع کاروانسراهای برون شهری و دو ایوانی است. دارای حیاطی مرکزی، ورودی هشتی مانند و دو ایوان در اطراف هشتی است و از ویژگی های معماری این بنا می توان گفت که ورودی بنا در ضلع شمالی قرار دارد و با گذر از آن به فضای هشتی به میان سرا می رسیم، در ضلع شرقی و غربی این هشتی از طریق فضاهای واسط به 2 اتاق با مساحت 17 متر مربع راه پیدا می کنیم و این در حالیست که مساحت میان سرا حدود 400 متر مربع است.
در وسط کاروانسرا حوضی کوچک قرار دارد و در چهار کنج آن اتاق مربع شکلی به مساحت 14 متر مربع که محل استراحت کاروانیان و محافظت آنان از راهزنان و حیوانات وحشی بوده، وجود دارد.

نسیم گیلان

خانه تاریخی عضدی
خانه تاریخی سرهنگ عضدی، بنایی دو طبقه و به جامانده از دوره قاجار است که با زیربنای ساختمان 212 مترمربع و 13 اتاق به صورت قرینه ساخته شده است. این خانه تاریخی در سال 1384 و به شماره 15223 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
معماری این بنا، معماری سنتی گیلان بوده و سقف با سفال های لوله ای پوشیده شده است. اندرونی و بیرون بنا، گچ‌بری‌های زیبایی دارد و داخل بنا آیینه کاری شده است. این بنا در تملک اداره میراث فرهنگی است و قرار بود به عنوان موزه مردم شناسی سیاهکل تغییرکاربری یابد.

نسیم گیلان

آبشار لونک و عطر نان کماج
آبشار «لونک»، یکی از آبشارهای زیبای سیاهکل و در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان و در مسیر رودخانه شیمی رود قرار دارد. این آبشار در یک منطقه جنگلی قرار گرفته و جنگل های اطراف این آبشار، از نوع درختان «راش»، «توسکا»، «انجیری» و «ممرز» و... است که همگی از گونه های درختان هیرکانی (درختان بجامانده از عصر یخبندان) می باشد.
خوشبختانه مسیر آبشار تا منبع سرریز آب پله گذاری شده و گردشگران می توانند تا منبع اصلی آبشار براحتی بروند. آبشار لونک از یک ارتفاع 6 متری و در وسعتی حدود 20 متر به سمت پایین سرریز می شود. در فصول بارندگی دبی آب بیشتر می شود و در فصول خشک، میزان آب دهی کاهش می یابد.
نزدیک به سرریز آب به سمت رودخانه شیمی رود، اهالی، بازاراچه هایی ایجاد و محصولات محلی را به فروش می رسانند. از همه جالب‌تر، پخت نان موسوم به کماج است که زنان روستایی می پزند و گرم گرم به دست خریداران می رسد.

نسیم گیلان

کارگاه سفال روستای کلنادان
در کارگاه سفالگری خانواده شکری در روستای کلنادان، 3 نسل از یک خانواده به شکل سنتی ظروف سفالی تولید می کنند.
«محمود شکری»، پدر خانواده از 7 سالگی پای در گودال چرخ سفالگری نهاده است. به گفته او که اکنون 90سال سن دارد، قبلا چرخ سفالگری را داخل یک گودال می‌ساختند و چرخ سفال با حرکت پا به گردش درمی آمد.
در این کارگاه، ظروف سفالی سنتی گیلان همچون؛ گمج، ماست گوله، نرخه، توئه و... تولید می شود. اما آنچه در دیگر کارگاه های سفال پیدا نمی شود، ساخت تندیس‌های گلی است که به نوعی مولاژهای سفالینه های پیدا شده در محوطه های تاریخی سیاهکل و دیلمان است. محمود شکری تنها بازمانده سفال‌ساز سیاهکل است که مجسمه‌های زیادی با همان اصالتی که از نیاکان خود آموخته می سازد.

نسیم گیلان

مجموعه آب بندان های فشتال
سل های طبیعی روستای فشتال، به عنوان آب بندان کاربری دارد و درواقع منبع ذخیره آب برای شالیزارهای روستای فشتال و روستاهای اطراف است. 4سل طبیعی فشتال بزرگتر از بقیه است. یکی از آنها به عنوان استخر پرورش ماهی کاربری دارد. دیگر استخرها برای توسعه کشاورزی و دامپروری منطقه است. در فصل تابستان و نیاز شدید آب برای شالیزارها، تعداد سل های فشتال کمتر می شود، ولی 4سل بزرگ هیچگاه خشک نمی شود.
اگر به مجموعه آب بندان های فشتال بروید، حتماً گاو میش های غوطه ور در این سل های طبیعی را خواهید دید. روستای فشتال یکی از مراکز مهم پرورش گاومیش های بومی گیلان است.
در اطراف این سل ها نیز قارچ های خوراکی موسوم به «میش» رشد می کند و به دلیل مرطوب بودن زمین های اطراف این سل ها، جنگل های توسکای زیادی وجود دارد. درخت توسکا، یکی از گونه های کمیاب جنگلی و آب دوست است. توسکا از نوع درختان هیرکانی است و قطع آن نیز ممنوع می باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/745640/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرمانشاه

شرکت گاز مازندران از سازمان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 30 اردیبهشت 1403

حضور خادمین رضوی در روستای جیرکویه خشکبیجار

برپایی مشاوره حقوقی کانون خدمت رضوی در آستانه اشرفیه

ماجرای دختری رشتی که «سایه» برای او شعر سرود

اندازه گیری سرعت نور با روش فیزو

راه اندازی فلوشیپ نازایی و دکترای مامایی در گیلان

برگزاری نخستین گفتاورد ملی نخبگان در پهنه خزر در گیلان

دستگیری باند سارقان سابقه‌دار خودرو و کابل برق در رودسر

ثبت تصاویر زیبای حیات وحش گیلان در لنگرود

داستانک/ آدم بدبختی هستی !

اولین پرواز سرنشین‌دار «استارلاینر» تا 25 مه به تعویق افتاد

نمایش مجسمه‌های چوبی در لاهیجان

استقبال گرم فومنی‌ها از کاروان خدام رضوی دو روز مانده به میلاد امام رئوف

سرود ملی پاکستان فارسی است!

تصویر شگفت انگیز جیمز وب از کهکشانِ Zwicky 18

رشد 17.5 درصدی جوجه‌ریزی در گیلان

اهتمام دولت بر فراهم آوری امکانات لجستیکی در جاده‌های گیلان

تجلیل از نیرو‌های انتظامی پلیس راه و راهور گیلان

اولین گفتاورد ملی نخبگان در پهنه خزر برگزار شد

آیا ممکن است ماه ناپدید شود؟ اگر ماه یک شب نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

خون دایناسورها در رگ‌های ما جریان دارد!

سفر‌های گردشگری فضایی راه‌اندازی می‌شود

هزینه درمان کودکان زیر 7 سال در گیلان رایگان شد

لغو امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دوم متوسطه

درمان کودکان زیر 7 سال در گیلان رایگان شد

پیشتازی شرق گیلان در زادوولد

سخنان جالب سوگل مشایخی در مورد انسان کامل

وظیفه ما در برابر ترس!

سهم گیلان از اقتصاد دریا فقط 2 درصد است

بارش رگباری باران و وزش شدید باد در 10 استان

بسیج رسانه گیلان رده برتر کشور شد

آماده‌باش هلال‌احمر در 10 استان درگیر تغییرات جوی

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در رشت

هشدار مدیریت بحران برای بارندگی شدید و سیل

استقبال از خادمین رضوی در سیاهورود فومن

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

497 میلیارد تومان میزان فروش 10 روز نمایشگاه کتاب

2 تصویر خیره‌کننده از «ستون‌های آفرینش»

دیدار مدیرعامل بیمه دی با استاندار فارس

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

آغاز آوار برداری از منطقه آسیب دیده امامزاده ابراهیم(ع) شفت

توقیف مرغ‌های فاقد مجوز در رضوانشهر

جشنواره آلوچه در گوراب زرمیخ برگزار می‌شود

رونمایی از جام‌های سه هزار ساله در موزه مردم شناسی رشت

میزان بارش‌ها در گیلان اعلام شد

نادان چه کسی است؟

هوش مصنوعی طعنه و کنایه را تشخیص می‌دهد!

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز