نسیم گیلان -
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در بازدید از روند توسعه و لایروبی بندر آستارا، با بیان اینکه بالغ بر 5 درصد از تخلیه و بارگیری بنادر شمال کشور به بندر آستارا اختصاص دارد، ادامه داد: با توسعه روبناها و تجهیزات که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و لایروبی در کانال دسترسی این بندر که در حال انجام است، امیدواریم حداکثر ظرفیت ممکن را در این بندر داشته باشیم.
راستاد اضافه کرد: با تحقق این هدف، می توان گفت که بندر آستارا میتواند سهم و نقش مهمتری را در حمل و نقل دریایی شمال کشور ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکیدکرد: بندر چند منظوره آستارا، به عنوان یک بندر بازرگانی با بهره گیری از مزایای قانونی منطقه ویژه اقتصادی میتواند در فرآیند ورود و خروج کالا اعم از واردات مواد اولیه و صادرات محصولاتی که ارزش افزوده روی آن ایجاد شده است، نقش آفرینی کند.
راستاد اظهار داشت: همه تشریفات قانونی تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی انجام شده است و این بندر هیچ محدودیتی در بهرهگیری از مزایا و تسهیلات قانونی ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر 5 درصد از تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر شمالی کشور به مجتمع بندری آستارا اختصاص دارد و این بندر مهم شمال کشور رشد قابل توجهی را شاهد است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: بر اساس قوانین محدوده مناطق ویژه اقتصادی جز قلمرو گمرکی محسوب نمیشود و امکان واردات کالا در آنها بدون محدودیت وجود دارد.
* معافیتهای مالیاتی به مناطق ویژه اقتصادی کمک می کند
راستاد ادامه داد: عمده بنادر تجاری کشور ما مناطق ویژه اقتصادی بوده و معافیتهای مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی به توسعه بنادر در افزایش و جذب سهم بازار حمل و نقل دریایی در کشور کمک ویژه ای میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بارانداز ریلی آستارا با 4 پایانه نفتی، غلات، کانتینری و کالاهای خشک در بندرآستارا در حال احداث است.
وی افزود: پروژه ریلی آستارا- آستارا بخشی از کریدور ریلی شمال–جنوب و جنوب-غرب است که برای اجرای این پروژه، 5/8 کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و 5/1 کیلومتر خط ریلی در خاک جمهوری اسلامی ایران احداثشده است.
راستاد با اشاره به پروژه در دست انجام لایروبی کانال دسترسی بندر آستارا تاکید کرد: یکی از مسائل اصلی در بندر آستارا لایروبی این بندر است که با استقرار دستگاه لایروب در حال برطرف شدن است و امکان ورود کشتیها با هر آبخور و ظرفیت به بندر آستارا فراهم خواهد شد.
*طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی
مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی از سالها پیش آغاز شده است، گفت: واحد بندری به مساحت 60 هکتار و برای تخلیه و بارگیری سالیانه سه میلیون و 500 هزار تن کالا پیش بینی و طراحی شده است و یک میلیون و 500 هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی مربوط خواهد شد و 2 میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص خواهد یافت.
بنابراین گزارش بندر چند منظوره آستارا با 60 هکتار وسعت در ساحل دریای خزر، به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.
انتهای پیام/
http://www.gilan-online.ir/fa/News/275276/افزایش-سهم-ایران-در-جابه-جایی-کالا-در-خزر-احداث-بارانداز-ریلی-بندر-آستارا-با-4-پایانه