نسیم گیلان

آخرين مطالب

تاملی در باب اجزای به وجود آورنده یک آهنگ فرهنگي

تاملی در باب اجزای به وجود آورنده یک آهنگ
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - موسیقی، در زندگی بسیاری از مردم، نقشی محوری به عهده دارد. بنابراین، بسیاری از افراد، همچنان که مسائل محوری متافیزیک و معرفت شناسی را نمی‌فهمند...

آثار موسیقی موجوداتی ذهنی هستند
فلسفه موسیقی مطالعه مسائل بنیادین ماهیت موسیقی و تجربه [و احساس] ما از موسیقی است. فلسفه موسیقی همانند دیگر شاخه‌های فلسفه‌های مضاف، از پیش معرفت به حیطه مورد مطالعه خود را مفروض می‌گیرد.
اما به خلاف فلسفه علم، فلسفه‌های هر یک از فعالیت‌های هنری؛ مثل موسیقی، رشته‌ای است که بسیاری از مردم، صرفا به خاطر این‌که اعضای فرهنگ موسیقایی هستند، دورنمای قابل توجهی از این رشته دارند.
موسیقی، در زندگی بسیاری از مردم، نقشی محوری به عهده دارد. بنابراین، بسیاری از افراد، همچنان که مسائل محوری متافیزیک و معرفت شناسی را نمی‌فهمند، نه تنها به راحتی مسائل فلسفی‌ای را که از موسیقی برخاسته در نمی‌یابند، تمایلی هم به اندیشیدن درباره برخی از این مسائل، پیش از آنکه شخصا وارد تربیت دانشگاهی شوند، ندارند.
احتمالا موسیقی هنری است که مسائل بغرنج فلسفی زیادی را آشکار می‌کند. به خلاف نقاشی، آثار موسیقی، واجد نمونه‌های کثیری است که هیچ یک از آنها را نمی‌توان با صرف اثر، یکی دانست. بنابراین پرسش از این‌که دقیقا این اثر [یعنی اثر موسیقایی] چیست، در اصل پیچیده‌تر از چنین پرسشی در رابطه با آثار نقاشی است؛ آثاری که حداقل در ابتدا اعیان فیزیکی ساده‌ای به نظر می‌آیند.
اثر می‌تواند همچنین به صورت مستقل از هر اجرایی تفسیر شود و اجراها می‌توانند خود تفسیر شوند. این صحبت از تفسیر اشاره دارد به این واقعیت که ما می‌دانیم که موسیقی هنری است که غرق در معنا است، و با این حال به خلاف درام، موسیقی صرف ابزاری که واجد هیچ محتوای آشکار معنایی نباشد، نیست.
این مطلب این پرسش را موجب می‌شود که چرا ما موسیقی را اینقدر ارزشمند می‌دانیم. این برای بسیاری از فیلسوفان که درباره این موضوعات تامل می‌کنند محوریت دارد که موسیقی دارای توانایی آشکار در بیان حرکات است و در عین حال به یک معنا هنری انتزاعی باقی می‌ماند.
هستی‌ شناسی موسیقی
هستی‌شناسی موسیقی مطالعه انواع چیزهای موزیکال موجود و نسبت‌هایی که بین آنها برقرار است می‌باشد. ماهیت متافیزیکی آثار موسیقی کلاسیک و ارتباط این آثار و اجرای صحیح و معتبر آنها، بیشترین موضوعات مورد بحث در زمینه هستی‌شناسی موسیقی بوده و هستند.
اخیرا علاقه به هستی‌شناسی‌های سنت‌های مختلف موسیقی، چه موسیقی غربی و چه موسیقی غیرغربی و نوعی نگرش شکاکانه درباره ارزش و امکان ارائه هستی‌شناسی موسیقی، رشد کرده است.
آثار موسیقی در سنت کلاسیک غربی موجودات متعددی هستند، به این معنا که آنها اجراهای متعدد را می‌پذیرند. بسیاری از مباحث پیرامون ماهیت چنین آثاری بوی تکرار همان بحث‌هایی که پیرامون «مساله هستی‌شناسی کلی‌ها» وارد است را می‌دهد.
نام انگاران (nominalists) معتقدند که آثار موسیقی مجموعه ای از جزئیات عینی مثل نشانه‌ها و اجراها، هستند.
در حالی که این نگرش، به‌خاطر این‌که تنها به کمترین انواع غامض موجودات متوسل می‌شود، جذاب است، با اعتراض‌های خاصی مواجه است. مثلا، بسیاری اجراهای تشریفات بهار دربردارنده چند نت اشتباه است بنابراین تصور این‌که چگونه نام‌انگاران از این استنتاج نادرست که تشریفات بهار دربردارنده چند نت اشتباه است، اجتناب می‌کنند، مشکل است. به نظر می‌رسد حل این مساله مبتنی بر رجوع به این اثر، مستقل از اجراهای متعدد آن است، ولی چنین رجوعی از نظر نام انگار بی‌ارزش است.
ایده‌آلیست‌ها معتقدند که آثار موسیقی موجوداتی ذهنی هستند . کالینگوود (1938) و سارتر (1940) به ترتیب آثار موسیقی (و دیگر آثار هنری) را اعیان و تجربه‌هایی خیالی دانستند. مهم‌ترین‌ اعتراض به این نگرش این است که:
(1) این نگرش در ایجاد دسترس‌پذیری بین الاذهانی آثار شکست می‌خورد زیرا تعداد آثار ذیل عنوان تشریفات بهار به تعداد تجربیات ذهنی‌ای است که افراد در هنگام اجرای این عنوان داشته‌اند.
(2) این نگرش نقش رسانه‌ای که اثر از طریق آن شنیده می‌شود را در فهم آن بی‌ارتباط می‌گرداند. انسان ممکن است تجربه خیالی یکسانی در پاسخ به اجرای زنده تشریفات بهار و صدای ضبط شده آن داشته باشد، اما این مساله همچنان گشوده است که آیا دو رسانه از حیث زیبایی‌شناختی یکسان هستند یا خیر.
گهگاه این عقیده که آثار موسیقی آثاری خیالی، داستانی یا غیرواقعی (fictional) هستند مورد توجه قرار می‌گیرد.
این مطلب، با توجه به وضعیت مناقشه‌آمیز هستی شناختی موجودات خیالی، چندان مفید و یاری رسان نیست. نظریه‌های اعیان خیالی در امتداد همان خطوطی طبقه‌بندی می‌شوند که نظریه‌های آثار موسیقی طبقه‌بندی می‌شوند؛ نظریه‌های نام‌انگار، ایده‌آلیست و غیره.
نظریه بدیل دیگر درباره موضوع مورد بحث «حذف‌انگاری» است، نظریه‌ای که براساس آن آثار موسیقی وجود ندارند. حذف‌انگاری ابتدایی می‌تواند به وسیله این استدلال مورد دفاع قرار گیرد که از هیچ‌کدام از نظریه‌های اثباتی ماهیت آثار موسیقی نمی‌توان به شکل قانع‌کننده‌ای دفاع کرد. حذف‌انگاری پیچیده‌تر احتمالا استدلال می‌کند که آثار موسیقی «ناموجودهای التفاتی/ قصدی» (intentional inexistents) هستند (همچنان که گئورگ رِی (2006) در مورد موجودات خاص زبانی چنین استدلال می کند).
به عبارت دیگر، شاید ما بتوانیم بدون این‌که وجود آثار موسیقی را مفروض داریم، هر ارجاع و اشاره آشکار به آنها را مشخص و تبیین کنیم. این دیدگاه، اتخاذ موضع میانه‌ای بین نام‌انگاری و ایده‌آلیسم خواهد بود. رومان اینگاردن (1986) از موضعی که به ظاهر اثباتی‌تر، ولی دارای استدلال‌های مشابه است، دفاع می‌کند.
استنتاج او این است که یک اثر موسیقی موجودی التفاتی/قصدی/ است، بدینسان موضع او بین رئالیسم و ایده‌آلیسم است. دیوید دیویس اخیرا استدلال کرده است که آثار موسیقی، همانند همه آثار هنری، کنش هستند، آثار موسیقی بخصوص کنش‌های ترکیبی آهنگسازان آنها هستند (2004) بنابراین او آنچه ما احتمالا «نظریه کنش» هستی‌شناسی هنر می‌نامیم، احیا می‌کند.
seemorgh.culture
منبع: جام جم آنلاین

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/720648/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد

«محمد پورجعفری» یک نمایش جنایی به صحنه می‌برد

از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی

شاعرانه/ مرا به باغ و بهاران چه کار دور از تو ؟

جذابیت ظرفیت‌های گمرکی کیش برای هیات اقتصادی ترکیه / کیش و آنکارا، شریک تجاری می‌شوند

یک روز گذشت!

چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

سحابی زیبای crab را ببینید

اعتراض برخی دانشجو معلمان به نحوه گزینش در آموزش و پرورش استان گیلان

حسن خجسته: یکی از معضلات اینست که برای مسائل زنان، مردان تصمیم گیری کردند

داستانک/قدرت تلقین

آقایان مسئول اگر از غصه درد مردم امامزاده ابراهیم نمی میرید، لااقل استعفا دهید!

60 نقطه حادثه‌خیز در سواحل رشت شناسایی شد

خواندن داستانی شنیدنی از مولوی

درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!

میدان مغناطیسی زمین 26 میلیون سال ناپدید شده بود

این ستاره‌ها گرسنه هستند!

دیدن و بوییدن غذا ممکن است به راه جدیدی برای درمان دیابت تبدیل شود

عکس‌های فضاپیمای «استارلاینر» در آستانه اولین پرواز سرنشین‌دار

پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

تصاویری از شکل جالب شعله‌های آتش در نبود نیروی گرانش

ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان

هولناک ترین لحظه در تاریخ کاوشِ مریخ ‏

بررسی مستقیم یک واکنش کلیدی در ستاره‌های نوترونی

مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!

بدون لباس مخصوص در فضا چه بلایی سر انسان می‌آید؟

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 16 اردیبهشت 1403

توافق مهم ایران و عربستان انجام شد

دیدار استاندار مرکزی با خانواده شهید معلم سردار «جواد کریمی طاهری»

مادر شهیدان والامقام «دزفولی» به دیدار فرزندان شهیدش پیوست

آب سد سفیدرود رها سازی شد

برگزاری دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی

کیش؛ پایتخت نوآوری ایران می‌شود/ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه جزیره، در دستور کار است

معنی جالب جنگ زرگری

رهاسازی آب سد سفیدرود

شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!

60 نقطه حادثه خیز در سواحل رشت شناسایی شد

آرامش نسبی بازار طلا و سکه امروز در رشت در مقایسه با هفته گذشته

رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز

از خانواده‌ها برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شد

دستگیری عامل انتشار محتوای نامتعارف در فضای مجازی رشت

معنی حسن تعلیل چیست؟

تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس

برخورد خودروی ال نود با پراید یک کشته و 3 مصدوم بر جای گذاشت

آغاز برداشت گل گاو زبان در شهرستان املش

روایت یک معلم فداکار در گیلان

مناسبت روز/ یکشنبه، 16 اردیبهشت‌ماه

فیلم/ ترافیک سنگین شبانگاهی در جاده‌های خروجی گیلان

توزیع اقلام اساسی بین 134 خانوار آسیب دیده در امامزاده ابراهیم