شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۴
اقتصادی

فارس مدعی شد: بنزین سوپر خارجی به‌زودی در برخی جایگاه‌ها

فارس مدعی شد: بنزین سوپر خارجی به‌زودی در برخی جایگاه‌ها
نسیم گیلان - فارس /طبق اطلاعات به دست آمده، در قالب ارائه خدمات جدید به دارندگان خودروهای خارجی، بنزین سوپر خارجی و با کیفیت از شهریور در برخی جایگاه‌ها در قالب خدمات جدید ...
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - فارس /طبق اطلاعات به دست آمده، در قالب ارائه خدمات جدید به دارندگان خودروهای خارجی، بنزین سوپر خارجی و با کیفیت از شهریور در برخی جایگاه‌ها در قالب خدمات جدید ارائه می‌شود.
به گفته مقامات دولتی، تولید بنزین در کشور روزانه 100 میلیون لیتر و مصرف آن حدود 120 میلیون لیتر است، این تفاوت و تولید از طریق واردات تامین می‌شود.به گونه‌ای که هر لیتر بنزین وارداتی تا بندرعباس یا بندر ماهشهر حدود 60 سنت معادل 52 تا 54 هزار تومان هزینه در بر دارد که تا رسیدن به جایگاه حدود 55 هزار تومان قیمت هر لیتر بنزین وارداتی است، اما همین بنزین با کارت سهمیه‌ای لیتری 1500 تومان و با سهمیه آزاد لیتری 3 هزار تومان و با کارت جایگاه نیز تقریباً 3500 تومان عرضه می‌شود، یعنی در هر لیتر بنزین وارداتی حدود 51 الی 52 هزار تومان از جیب ملت برای مصرف کنندگان بنزین خارجی پرداخت می‌شود.
همانطور که مسئولان وزارت نفت در مصاحبه حیاط دولت اعلام کرده‌اند، بنزین سهمیه‌ای ماهانه 60 لیتر از قرار قیمت هر لیتر 1500 تومان و 100 لیتر 3000 تومانی به قوت خود باقی است، کارت سوخت جایگاه هم سر جایش است و از قرار هر لیتر 3 هزار تومان عرضه می‌شود، بنزین سوپر داخلی نیز لیتری 3500 تومان سر جایش قرار دارد و قرار نیست تا این لحظه هیچ تغییری در سهمیه‌ها و یا قیمت اتفاق بیفتد.با توجه به اینکه برخی دارندگان خودروهای گران قیمت خارجی خواهان دریافت بنزین با کیفیت و خدمات ویژه‌ای هستند، قرار است بنزین سوپر وارداتی به نرخ تمام شده در برخی جایگاهها عرضه شود.
همان گونه که در برخی از جایگاه‌های سوخت، علاوه بر بنزین، مکمل‌هایی برای آنها ارائه می‌شود و اگر در مجموع حساب کنیم، برای آنها هر لیتر بنزین حدود 10 هزار تومان تمام می‌شود، بنابراین قرار است، بخش خصوصی بنزین سوپر با کیفیت خارجی وارد کند و به قیمت تمام شده در برخی از جایگاه‌های خاص به افراد و مشتریان خاص ارائه کند.
بازار
بر اساس تاکید مقامات دولتی، به هیچ وجه قرار نیست قیمت بنزین فعلاً افزایش پیدا کند، تاکنون هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و یا حذف کارت سوخت جایگاه‌ها در دست نیست.
گرچه به گفته مقامات دولتی، حدود 47 درصد از مصرف بنزین کشور از طریق کارت سیار جایگاه کارت جایگاه‌های سوخت ارائه می‌شود، اما پیشنهاد می‌شود، شهروندان هنگام سوخت‌گیری حتماً از کارت شخصی خود استفاده کنند و در موارد کاملاً ضروری از کارت جایگاه استفاده کنند.
طبق اطلاع به دست آمده، بخش خصوصی اقدام به واردات بنزین سوپر خارجی کرده و قرار است آن را در برخی از جایگاه‌ها در قالب خدمات جدید و به قیمت تمام شده به برخی افراد ارائه کنند.
به گفته و تاکید مسئولان دولتی، هیچ اجماعی در مورد افزایش قیمت بنزین به وجود نیامده و سایر راهکارهایی در نظر گرفته شده، از جمله اینکه کارت جایگاه‌های سوخت با محدودیت مواجه شود، یا افزایش حق‌العمل جایگاه‌های سوخت از 300 تومان به 600 تومان اعمال می‌شود.
بحث مبارزه با قاچاق سوخت در دستور کار قرار دارد که از محل مقابله با قاچاق سوخته در بخش حمل و نقل و از طریق سهمیه‌های صری و بارنامه‌های صوری از طریق مقابله با صوری و غیر واقعی 4.7 میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی شده و صرفه‌جویی شده از شرکت که همچنین تولید تولید گازوئیل نیز به میزان 5 میلیون لیتر در روز افزایش پیدا کرده و 5 میلیون لیتر نیز با اقدامات شرکت ملی پالایش و پخش در مقابله با قاچاق و کشف بارنامه‌های صوری و رصد ناوگان صرفه‌جویی شده است.
بنابراین سیاست دولت فعلاً به جای افزایش قیمت بحث کنترل و مهار مصرف از طریق رصد بارنامه‌های صوری و همچنین مضیق کردن کارت‌های جایگاه‌های سوخت در دستور قرار دارد، البته این نکته نیز قابل ذکر است که تامین بنزین به نرخ حدود 55 هزار تومان و فروش آن به نرخ 1500 یا 3000 تومان در واقع برخلاف عدالت است که سهم همه مردم به جیب افرادی واریز می‌شود که خودرو دارند و یا بیش از سهمیه خود بنزین مصرف می‌کنند و این نکته باید اصلاح شود، کسانی که بیش از سهمیه مصرف می‌کنند، باید هزینه واقعی بنزین را بپردازند.
در حال حاضر 25 میلیون خودرو و 13 میلیون موتور سیکلت داریم، مصرف رزوانه بنزین 120 میلیون لیتر و گازوئیل (حمل ونقل) 90 میلیون لیتر است،‌ در حالی که اگر قیمت واقعی شود،‌حتما این میزان مصرف کاهش می‌یابد.
اگر خودروهای گازوئیلی را حدود 4 میلیون دستگاه بدانیم که گازوئیل مصرف دارند و خودروهای بنزینی و هر 4 موتور یک خودرو را در نظر بگیریم، یعنی هر خودرو روزانه 4 لیتر بنزین مصرف می‌کند که روزانه 50 کیلیومتر پیمایش خواهد داشت،‌در حالی که در عمل این اتفاق نمی‌افتد ،‌بسیاری افراد خودرو شخصی را برای رفتن سر کار و برگشت به منزل استفاده می‌کنند، لذا مصرف بالای بنزین به خاطر ارزانی نرخ آن است.
از طرفی خودروهای پرمصرف هم عامل دیگر افزایش مصرف بنزین هستند،اما ارزانی بنزین و به ویژه ارزانی گازوئیل باعث آربیتراژ این کالا یعنی حرکت از یک بازار ارزان (ایران) به بازار گران‌تر یعنی بازارهای همسایه (مانند افغانستان،پاکستان، عراق،ترکیه و حاشیه خلیح فارس) شده است.


نظرات شما