نسیم گیلان - 4 کتاب در حوزه آموزش فنی و حرفهای و کاردانش با حضور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش رونمایی شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان گیلان، اسامی کتابها به شرح زیر است :
1 . کتاب سیر تغییرات رشتههای مهارتی کاردانش
این کتاب 102 صفحهای در سه بخش تالیف شده است. در بخش اول به رشتههای مهارتی کاردانش زمینه صنعت، در بخش دوم به رشتههای مهارتی کاردانش زمینه خدمات و در بخش سوم به رشتههای مهارتی کاردانش زمینه کشاورزی قابل اجرا در آموزش و پرورش و دستگاههای متولی میپردازد. این کتاب سیر تغییرات رشتههای مهارتی کاردانش را با توجه به اقتضائات، نیاز بازار کار، علایق دانشآموزان و دنیای کار در طول سالهای اجرا را بررسی میکند .
2 . کتاب سیر تحول برنامههای درسی فنیوحرفهای در ایران طی یک قرن
این کتاب با مقدمهای از دکتر محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در سه فصل به شرح ذیل چاپ شده است: فصل اول برنامههای درسی هنرستانهای کشاورزی، فصل دوم برنامههای درسی هنرستانهای هنری و فصل سوم برنامههای درسی مدارس فنی و حرفهای (صنعت و خدمات) در ایران است که توسط انتشارات شورای عالی آموزش و پرورش چاپ و نشر پیدا کرده است .
3 . کتاب مجموعه جداول دروس رشتههای شاخه فنی و حرفهای و کاردانش
به استناد مصوبه جلسه 315 کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی، بهمنظور معرفی رشتههای شاخه فنی و حرفهای و کاردانش برای خانوادهها، دانشآموزان، معلمان، هنرجویان، مدیران، کارشناسان و دیگر ذینفعان این آموزشها، مجموعه "جداول دروس رشتههای شاخه فنیوحرفهای و کاردانش" هر ساله توسط دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش منتشر میشود. کتاب مجموعه جداول دروس نگارش 1404 دارای ویژگیهای زیر است: استفاده کدهای ملی در رشتهها، استفاده از کدهای ملی در حرفهها و درس شغلها، استفاده زمان اعتبار محتوایی جداول دورس، استفاده از سازوکار توقف توسعه، معادل قراردادن ساعت آموزشی شایستگی هفتگی با واحد درس، توجه به کلان روندهای دنیای کار، استفاده هنرستان با نام واحد، قابلیت اجرا در شاخه فنیوحرفهای/ شاخه کاردانش و استفاده از سطوح دو و سه صلاحیت حرفهای ملی .
4 . کتاب مجموعه اساسنامههای هنرستانهای کشور
یکی از ماموریتهای شورای عالی معارف/فرهنگ/ آموزش و پرورش تدوین و تصویب اساسنامه مدارس مختلف از جمله مدارس صنعتی و حرفهای و تخصصی بود. بر این اساس در طی چند دهه نخست فعالیت شورا، اساسنامه دهها مدرسه، آموزشگاه و مراکز آموزشی حوزه صنعتی، حرفه ای، هنری و نظایر آن در شورا به تصویب رسیده است. اساسنامه هنرستان و مدرسه فنیوحرفهای، به عنوان یک سند رسمیو قانونی، نقش کلیدی در تعیین چارچوب فعالیتها و جهتگیریهای آموزشی، تربیتی و مدیریتی هنرستان ایفا کرده و سندی است که اهداف، ساختار و قوانین حاکم بر هنرستانها را مشخص میکند .
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از کتابهای حوزه آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش گفت: با توجه به اهمیت آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش در اشتغال و اقتصاد کشور، مجموعه کتابهایی که در این زمینه تالیف شده است جهت استفاده علاقهمندان، پژوهشگران و صاحبنظران این حوزه گردآوری، چاپ و منتشر شده است .
امانی افزود: یکی از مبناهای روشن و قابل توجه طراحی و بازنگری برنامههای درسی، پژوهش و ارزشیابی و آسیبشناسی وضع موجود است. برای رسیدن به وضع مطلوب باید ابتدا از موقعیت فعلی درک مناسبی داشت و همچنین روندهای تغییرات در نظامهای آموزشی را به خوبی تحلیل کرد .
وی تاکید کرد: بررسی و تحلیل برنامههای درسی پیشین و موجود زمانی میسر است که این برنامهها و اسناد و مصوبات آنها به صورت قابل قبول و اصولی مستند شده باشند .
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش در ادامه گفت: برنامههای ششم و هفتم بعد از انقلاب برای افزایش سهم آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش تا سقف 50 درصد بر اهمیت این آموزشها افزود. این شاخه تحصیلی با هدف شناخت بهتر استعداد و علاقه هنرجویان و ایجاد زمینه مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال مفید و تبدیل تواناییهای علمی و بالقوه آنان به فعل و عمل، برنامهریزی و تقویت شد .